1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Alay Oyunu Ve Havaları

Konusu 'Dans Türleri & Türk Halk Oyunları' forumundadır ve ZeyNoO tarafından 16 Ocak 2012 başlatılmıştır.

  1. ZeyNoO
    Melek

    ZeyNoO ٠•●♥ KuŞ YüreKLi ♥●•٠ AdminE

    Katılım:
    5 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    58.480
    Beğenileri:
    5.783
    Ödül Puanları:
    12.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Meslek:
    Muhasebe
    Yer:
    ❤ Şehr-i İstanbul ❤
    Banka:
    3.063 ÇTL
    Alay Oyunu Ve Havaları

    Bu oyunu kızlar düğünlerde ve düğün dağıldıktan sonra toplaşıp oynarlar. Oğlanı ve kızı yermek veya övmek oyun sözlerinin hedefini teşkil eder. Gündüzleri açık hava düğününden dağılan kızlar, onar on beşer toplaşırlar, karşı karşıya geçerler. Aralarında beş metrelik mesafe bulunur. Sıralar elele tutuşmuşlardır. Bir taraf oğlan tarafı, öbür dizi kız tarafıdır. Önce oğlan tarafı bir ağızdan söylemeye başlamak suretiyle türkülü muhavere sürer.

    Oğlan Tarafı:
    A alaylar, a bulaylar temeli bozuk alaylar
    İçinizde bir güzel var onu isteriz

    Kız Tarafı:
    A alaylar, a alaylar, çengen (Çingene) alaylar
    O güzelin, o hanımın adını bildirin

    Oğlan Tarafı:
    A alaylar, a bulaylar, Dalaman sürgünü
    O hanımın, o güzelin adı Fadime'dir

    Kız Tarafı:
    A alaylar, a bulaylar, çingen alaylar
    Nideceksiniz, nideceksiniz, biz o güzeli size vermeyiz

    Oğlan Tarafı:
    A alaylar, e bulaylar, o güzeli oğlumuza almak isteriz.

    Bundan sonra kız tarafının kızları yine türküyle o istenen kızı övmeye ve oğlanı yermeye çalışırlar. Oğlan tarafının kızları da aynı şekilde mukabele ederek, kızı yerip oğlanı yükseltirler. Epey süren bu çekişmelerin heyecanı sonunda gene barışırlar ve kızı oğlana alırlar. Bu karşılıklı şarkılarda çok defa irtical de yer alır. Yer ve duruma göre kelime veya cümleler değiştirilir. Değişmeleri grup başlarındaki en iyi söyleyen güzel sesliler idare ederler. İşte kız tarafı isteğe cevap veriyor:

    Kız Tarafı:
    Karanfil katar katır
    Ucu sulara batar
    Sizin tembel oğlunuz
    Baba eline bakar

    Oğlan Tarafı:
    Camilerde direk ister
    Söylemeğe yürek ister
    Sizin çirkin kızınız
    Kapularda börek ister

    Kız Tarafı:
    Deniz gibi tekneli
    Üstüne güller ekmeli
    Sizin cavur (gavur) oğlunuz
    Nesine zahmet çekmeli

    Oğlan Tarafı:
    Bahçelerde gül ağacı
    Dibindedir ilacı
    Sizin deli kızınız
    Karabiberden acı

    Kız Tarafı:
    Ateş düştü Tavas'a
    Şevki (şavkı) vurdu boğaza
    Biz kızımız vermeyiz
    Kekik yağcı kavaza

    Oğlan Tarafı:
    Ak kapı kara kapı
    Yeşil billurun sapı
    Siz kızınız vermezsen
    Sürünsün kapı kapı

    Kız Tarafı:
    Bürümcek kumaş dokumam
    Ben cahilim okumam
    Aşı karanfil duruken
    Deli şebboyu sokunmam

    Oğlan Tarafı:
    Bahçede koca yemiş
    Dalları yere değmiş
    Sizin çirkin kızınızın
    Kulağını keme (fare) yemiş

    Kız Tarafı:
    Ocak başında kutu
    İçinde dolu koku
    Kızımız altın topu
    Oğlunuz keme bo..

    Oğlan Tarafı:
    Bacanın altı yemiş
    Günden yanı erimiş
    Otuz iki meyve içinde
    En tatlısı yar imiş

    Kız Tarafı:
    Ateş düştü kamışa
    Su neylesin yanmışa
    Sizin güzel oğlunuz
    Kızımıza yanmışa

    Alayı alın düze
    Görüşelim yüz yüze
    Arada sevgi varmış
    Kızı verdik biz size

    Bazı oyunlarda iki taraf uyuşamaz. Şarkı boyunca her nağmede adım adım birbirlerine yaklaşarak en sonunda kapışırlar. Alınmak istenen kız o sırada sıvışıp bir ağaca çıkıverir. Bu sefer her iki taraf kızları o ağacın altında toplaşırlar. Ağaç ne ağacı ise ona göre bir ağızdan mesela:

    İğde dalı gevrek olur, basmamak ister
    Kızın gönlü yüksek olur, yasmamak ister

    Türkülerini söyleyerek oyuna böylece son verilir.

    Gidiş gelişlerde yürüyüşleri türkünün tartımına göre mümkün mertebe âhenktar olursa da belirli ayak tertibatı yoktur. Ahenktarlık, baştakilerin adımına yakıştırılır. Sevimli ve güler yüzlü kalınmak esastır. Düğün münasebetiyle süslenmiş bulundukları da unutulmasın. Bazen toplaşmış epey seyircileri de olduğ unutumasın.

    Seyhan'ın Karaisalı kazasından Kuzgun, Çakallı ve Kaş oba köylerindeki Alay Oyunu, Halaylar zümresindendir. Mücavir köylerde aynı oyuna Halay adıyla tesadüf edilmesi Alay kelimesinden maksadın Halay olduğu anlaşılıyor. Davul zurnayla yürütülür.

    İzmir'in Karaburun kazasında yarı sportif oyunlardan sayılarak yapılan bir Alay Oyunu vardır. Düğün ve bayramlarda delikanlılarca bir oyunbaşının idaresinde bazı işaretlerle Zeybek tarzında oynanır. Toplu oyundur. Aynı yerde bir de kızlara mahsus Alay Oyunu vardır, fakat Halaylar zümresinden sayılamaz.

    Kütahya bölgesindeki Alay adlı oyundan maksat Halay'dır.

    Bilecik ilinin Bozöyük ilçesinden Oklubalı köyünde göçmen sekeneden ayrı olan asıl yerlinin Alay Oyunu adındaki biricik oyunu Halaylar zümresinden değildir. Zira çift çift yürütülüp, tef ve zillimaşa eşliğiyle, türküsünü yalnız bu çalgıcılar söyleyerek ve yalnız kadınlarca kendi aralarında oynanır.

    Ankara ilinin mesela Ayaş'ın Çağa köyünde bir Alay Oyunu bayramlarda kızlarca şarkılı olarak toplu halde yürütülür. Bu, kadın Halaylarından kalma sayılabilir.
     

Sayfayı Paylaş