1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Araçlarda Dereceli Eksantirik Milleri

Konusu 'Motorlu Araçlar Dünyası' forumundadır ve Çağlayağmur tarafından 22 Mart 2012 başlatılmıştır.

  1. Çağlayağmur
    Hoşgörülü

    Çağlayağmur ... Süper Moderatör

    Katılım:
    15 Aralık 2010
    Mesajlar:
    15.092
    Beğenileri:
    4.415
    Ödül Puanları:
    11.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Yer:
    Ankara
    Banka:
    794 ÇTL
    Dereceli Eksantrik Milleri standart eksantrik millerinden farkli olarak performansa yonelik duzenlenmis yapilari ve ayarlanmış dereceleri sayesinde gerek cadde otomobillerinde gerekse yarış otomobillerinde yüksek güç ve tork sağlayan performans parçalarıdır.
    [​IMG]
    Dereceli Eksantrik Mili Nasıl Çalışır?

    Dereceli Eksantrik'ten güç çıkmasını sağlayan temel unsur subaplarin açılıp kapanma ve açık kalma zamanlarinin degismesidir Bu konuda Teknik Bilgi olarak bilinmesi gereken birkaç kavram vardir:

    LIFT: Lift, eksantrik milinin subaplari ne kadar bastırdığını gösteren değerdir
    DURATION: Subapin yatagindan çıktığı zamanki derece ölçümüdür
    OVERLAP: Giriş ve çıkış subaplarinin aynı anda açık olduğu sürenin derecesidir Giriş eksantrik milinin açılış numarası çıkış eksantrik milinin kapanış numarasına eklenerek hesaplanır
    POWER BAND: Eksantriğin gücünü verimli bir şekilde verebildiği devir aralığıdır

    Bu kavramlari daha iyi anlayabilmek için şu örneğimize göz atabilirsiniz

    Ford Escort 18 16V için Piper Cams BP270 eksantrik mili:
    Power Band Duration Valfe Lift Timing Full Lift
    1800-6800 d/d Giriş 264 / 260 Çıkış 395 / 367
    1003mm / 932mm Giriş 22 / 62
    Çıkış 60 / 20 110 der / 110 der
    1800 ve 6800 devirleri arasinda yüksek derecede güç artışı sağlar Timing değerindeki 2 rakamin toplanarak üzerine 180 ilave edilmesiyle bulunur mm cinsinden rakamlar subaplarin ne kadar bastırıldığını göstermektedir Subaplarin acilmaya baslandigi ve tamamen kapandigi dereceler Eksantrik milinin subapı en cok acik bıraktığı derece
    Dereceli Eksantrik Mili Ne Kadar Güç Verir?

    Cadde otomobilleri için üretilmiş eksantrikler derecelerine ve kullanıcının seçimine göre 10bg ile 25 bg arasinda güç üretebilecek kapasitedelerdir, yarış otomobilleri için üretilmiş eksantrikler ise çok daha yüksek olarak 80-100bg'lere kadar güçler üretebilmektedirler
    Daha ayrıntılı ve özel bilgi almak için Eksantrik Mili Üreticilerimizden ilgilendiğiniz markayı seçerek devam edebilirsiniz
    Eksantriklerin hangi özellikleri neleri etkiler?
    [​IMG]
    Eksantrikleri tanımlarken üreticilerin kullandıkları bir çok özellik vardır Bunlardan en yaygın olarak kullanılanların aracın motor gücünü nasıl etkilediğini bilmek, eksantrik mili seçiminizde size yardımcı olabilir

    Duration: Emme ve Egzoz için ayrı ayrı belirtilir Subapın, 360 derecelik döngü içerisinde kaç derecelik sürede açık kaldığını gösterir Cadde tipi eksantriklerde bu değer 250-270 dereceler arasında oynayabilir, yarış tipi eksantriklerde ise 300 derecelere kadar çıkabilir Bu değer arttıkça motorun maksimum gücü artar, ancak bu değer artışının, motor üzerinde gerektirdiği farklı tadilatlar da olduğu için cadde tipi dereceli eksantriklerde genelde göreceli olarak düşük değerler tercih edilir

    Overlap: Emme subapının açılmasından, egzoz subapının kapanmasına kadar geçen, iki subapın birlikte açık kaldığı süredir Bu sürenin artışı, egzoz gazının daha çabuk tahliyesini, akabinde emme manifoldundan gelen temiz hava ve benzin karışımının daha çabuk bir şekilde silindirlere çekilmesini sağlar Araçların, fabrika çıkışı eksantriklerinde bu değer oldukça düşüktür Bu sayede düşük devirde uygun güç ve tork yakalanır Ancak dereceli eksantriklerde, eksantriğin derecesinin artışına göre Overlap değerinin de artmasıyla yüksek devirdeki güçte çok etkili artışlar görünür Bu yüksek güç artışıyla birlikte rölantide de küçük düzensizlikler görülebilir Tabii ki bu düzensizlikler daha çok, yüksek dereceli yarış eksantriklerinde belirgindir Cadde tipi dereceli eksantriklerde konfordan ödün verilmeyerek, bu değer, fazla olmayan bir miktarda arttırılarak uygun güç ve tork artışı sağlanır

    Lift: Eksantrik kataloglarında genelde Full Lift olarak geçer, subabın yatağından maksimum ne kadar uzağa açıldığının milimetre olarak değeridir Full Lift'in artışı tüm devir bandı üzerinde bir miktar güç ve tork artışı sağlar Full Lift'ten ayrı olarak, Lift konusunda esas önemli olan nokta, bir subapın yatağından hangi hızla çıktığı ve ne kadar süre Full Lift pozisyonunda kaldığıdır Full Lift değerleri aynı olan iki eksantrik kıyaslandığında, daha kısa sürede Full Lift pozisyonuna gelen ve o pozisyona yakın pozisyonlarda daha uzun süre kalabilen subap zamanlamasını sağlayan eksantriklerde güç artışı göreceli olarak daha da yüksektir

    Timing: 22-62, 62-22 şeklinde bir örnek ele alındığında;
    İlk 22, emme subapının üst ölü noktadan kaç derece önce açıldığını,
    İlk 62, emme subapının alt ölü noktadan kaç derece sonra kapandığını,
    İkinci 62, egzoz subapının alt ölü noktadan kaç derece önce açıldığını,
    İkinci 22, egzoz subapının üst ölü noktadan kaç derece sonra kapandığını belirtir
    Duration ve Overlap bu değerler sayesinde hesaplanır

    Dikkat edilmesi gereken noktalar:
    [​IMG]
    Başlangıç seviyesindeki cadde tipi dereceli eksantrikler standart motorlarda başka hiç bir tadilat gerektirmeden, tamamen sorunsuz bir şekilde kullanılabilmesine karşın, özellikle iddialı kalkış yarışları için hazırlanan otomobillerde kullanılan yüksek dereceli cadde eksantriklerinde dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır

    Yüksek dereceli eksantrikli motorların daha yüksek devirleri çevirebilmesiyle birlikte, eksantriğin yapısı gereği artan Duration ve Full Lift değerlerinin sonucunda, subapla pistonun birbirlerine en yakın oldukları mesafe standart ve düşük dereceli eksantriklere göre bir hayli azalır Yüksek dereceli eksantriklerde, ek ve hatalı uygulama sonucu, subapla pistonun temas etmesiyle subaplar yamulabilir Bu olay özellikle yüksek devirlerde ve erken vites düşürme sonucu yığılma denen olayla meydana gelebilir
    Bu tehlikeyi önlemek için eksantrik mili üreticilerinin sunduğu özel subap yayları mevcuttur Bu yaylar gerek daha hafif, gerekse direnç olarak daha kuvvetli oldukları için subapların yuvalarına gereken zamanda oturmalarını sağla olası sorunları ortadan tamamen kaldırırlar Yüksek dereceli eksantrik uygulamalarında subap yayı değişimi, önemle üzerinde durulması gereken bir noktadır
     

Sayfayı Paylaş