1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Bursa'da Renault işçileri üretimi durdurdu

Konusu 'Sadece Magazin Haberleri' forumundadır ve _nehir_ tarafından 20 Mayıs 2015 başlatılmıştır.

  1. _nehir_
    Avare

    _nehir_ Schrödinger'in Kedisi ♕ Özel üye

    Katılım:
    8 Aralık 2012
    Mesajlar:
    3.777
    Beğenileri:
    4.243
    Ödül Puanları:
    8.980
    Banka:
    827 ÇTL
    Bursa'da toplu iş sözleşmesinin yenilenmesini ve ücretlerinin iyileştirilmesini talep eden Oyak Renault işçileri dün geceyarısından itibaren üretimi durdurdu.

    Organize Sanayi Bölgesi'ndeki 5 binden fazla işçinin çalıştığı otomobil fabrikasında dün gece 00.00-08.00 vardiyasında görevli yaklaşık binbeşyüz işçi, tesise girmeyerek girişte toplandı.

    16.00-24.00 vardiyasında çalışan işçiler de mesailerinin dolmasına rağmen fabrikadan çıkmadılar.

    İşçiler çıkmadığı için mesaiye başlayacak sabah 08.00 vardiyası da çalışmaya başlayamadı.

    Halen fabrika bahçesinde ve içinde işçiler üç vardiya halinde eylemlerini sürdürüyor.

    İşçiler; Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) ile Türk Metal arasında imzalanan toplu iş sözleşmesinden memnun olmadıklarını ve daha yüksek ücret istediklerini söylüyor.

    Renault işçileri özellikle Türk Metal'in, bir yan üretim fabrikasının çalışanlarına %60 zam sağlayan bir anlaşma yapmış olmasına karşın kendilerine bu fırsatı sağlamamasına öfkeli.

    'Toplu sözleşme yenilenemez'
    İşvereni temsil eden Metal Sanayicileri Sendikası MESS ise dün yaptığı bir açıklamada, imzalanan grup sözleşmelerinde ilave hak verilmesinin yasal olarak mümkün olmadığını bildirdi.

    [​IMG]
    MESS açıklamasında "Bu nedenle farklı bir beklenti içinde olunmaması, provokasyonlara kapılarak işyerlerindeki çalışma düzeninin bozulmasına neden olacak yasadışı davranışlardan kaçınılması gerekmektedir" dedi.

    Bursa'daki Tofaş otomobil fabrikasında da bir süredir aynı nedenlerle gerilim var.

    Burada da işçiler bir süredir saat 16 vardiyası çıkışında fabrika önünde toplanarak Türk Metal Sendikası'nı protesto ediyordu.

    Her iki fabrikada da son haftalarda çok sayıda işçi Türk Metal sendikasından istifa etti.

    Bu istifaların gerginliğe yol açtığı, hatta 5 Mayıs tarihinde Bursa Organize Sanayi içindeki parkta buluşan metal işçilerine bir grubun saldırdığı haberleri basında yer aldı.

    'Yıllardır süren ezilmişlik'
    Renault işçileri bu günlerde işverenden yanıt bekliyordu. Yönetim önceki gün taleplerin kabul edilmediğini bildirdi.

    Bunun üzerine işçiler dün geceyarısı üretimi durdurdu. Eylemi izleyen gazeteci Tayfun Altıntaş'ın aktardığına göre yaklaşık 3 bin işçi "Ölmek var dönmek yok", "Direne direne kazanacağız" sloganları atarak fabrikadan ayrılmadı.

    BBC Türkçe'nin sorularını yanıtlayan Kızıl Bayrak internet sitesi muhabiri Altıntaş, çok sayıda işçinin de fabrika dışında toplandığını, diğer fabrikalardan da eyleme destek olduğunu belirtti.

    Çeşitli fabrikalarda çalışan işçilerden oluşan Metal İşçileri Birliği (MİB) Bursa temsilcisi Yıldırım Doğan, BBC Türkçe'ye açıklamasında "Renault yönetiminin verdiği bir takım sözler vardı. 21 Mayıs'a kadar süre istemişlerdi. Fakat Renault yönetimi (önceki gün) herhangi bir zam yapılmayacağını söyleyince bu direniş ortaya çıktı" dedi.

    [​IMG]
    Doğan, "Bu direniş, işçilerin yıllardır süren ezilmişliklerine karşı öfkelerinden doğdu. Çok düşük ücretlere çok ağır şartlarda çalışıyorlardı. Başka bir çalışma düzeninin olmayacağını düşünüyorlardı" diyor.

    Doğan, Türk Metal Sendikası ile MESS arasında, Bosch Sanayi ve Ticaret AŞ için yürütülen toplu sözleşme görüşmelerinde işçilerin kazanım elde etmesi ve talep ettikleri zamları almaları üzerine diğer fabrikalardaki işçilerin de harekete geçtiğini söyledi.

    Yıldırım Doğan, Nisan ayında Renault'da yemekhane protestolarıyla başlayan eylemlerdeki talepleri şöyle sıraladı:

    "Bosch'taki sözleşmeye uygun olarak ücretlerinde iyileştirme, sendika temsilcilerini kendileri seçme ve eylemlerden dolayı arkadaşlarının işten atılmaması konusunda garanti."

    Bu konuda görüşlerini almak için başvurduğumuz Türk Metal sendikasından henüz yanıt alamadık.

    Kaynak: BBC Türkiye
     
    RUZG4R bunu beğendi.
  2. _nehir_
    Avare

    _nehir_ Schrödinger'in Kedisi ♕ Özel üye

    Katılım:
    8 Aralık 2012
    Mesajlar:
    3.777
    Beğenileri:
    4.243
    Ödül Puanları:
    8.980
    Banka:
    827 ÇTL
    11 soruda Renault direnişi: Onlar ne istiyor, patron ne diyor?

    1. İşçiler ne istiyor?

    Çok yazıldı, söylendi ama bir kez daha net bir şekilde yinelemekte yarar var. İşçilerin üç temel talebi var. Türk Metal Sendikası’nın fabrikalardan çıkması, Bosch sözleşmesi baz alınarak ücretlerinin iyileştirilmesi ve kimsenin işine son verilmemesi!

    2. Direnişin ortaya çıkışının ana nedeni neydi?

    İşveren temsilcisi MESS ile sözüm ona işçilerin hakkını koruması gereken Türk Metal arasında yapılan anlaşma, sektördeki firmalar arasında farklılık gösterdi. Bosch’a yapılan zam oranıyla Renault işçisine yapılan arasındaki fark direnişin belirleyicisi oldu.

    3. Tohumlar ne zaman atıldı?

    Aslında 2012 yılında. Renault işçileri o zaman da haklarını almak istedi. Türk Metal Sendikası’nın Şube Başkanı Ruhi Biçer, işçileri tahrik etti. “3 bin kişi için yeni bir sözleşme yapmam” dedi. Emekçiler iş bıraktı. Ama bu, programlanmamış bir eylemdi. 31 kişi ilk etapta kovuldu. Peyderpey 50 kişinin işine son verildi. İşçiler sindi ama bunu unutmadı.

    4. Direnişin kıvılcımı nasıl çakıldı?

    İşçiler, araştırdılar, soruşturdular ve sendikadan hukuksal olarak sorun çıkmadan ayrılabileceklerini öğrendiler. Üst yönetim sakınca görmedi. Haklarını koruyamayan Türk Metal Sendikası’ndan ayrılacaklarını duyurdular. Bunu gövde gösterisine dönüştürmek istediler. Sanayi Cami’nin yanına bilgisayarlar kuruldu. İstifa işlemleri başlamıştı ki sendikacılar işçilere saldırdı. Bu alevlenmekte olan direnişe benzin döktü. İstifa etmek isteyen işçi sayısı fabrikalarda yarıya yakınken yüzde yüze yaklaştı.

    5. İstifa etmek istemeyenler kimdi?

    Elbette sendikanın beslediği yandaş işçiler. Türk Metal Sendikası’nın toplamı 103 olan bu işçileri kolladığı hatta bedava tatillere gönderdiği iddia ediliyor.

    [​IMG]

    6. İşçiler sendikadan kurtuldular sonra ne oldu?

    İki talepleri daha vardı. MESS, işçilerin temsilcileriyle yaptığı sözleşmeyi göstererek, “zam yok” dedi. Oysa bu sözleşme yapılırken, hiçbir emekçinin fikri sorulmadı. Üstelik bir başka gelişme daha yaşandı. Gece vardiyasına giden işçilerden ikisinin kartı basmadı. Böylece işten çıkarıldıklarını anladılar. Diğer arkadaşları da turnikeden geçmediler. Fabrika dışına da çıkmadılar. Sonraki vardiyalar ise içeri girmediler. Böylece direnişin adı konuldu. Kurgusu, zam ve işten çıkarılmama şartı üzerine yapıldı. Çıkarılan 14 işçinin yeniden işe alınmasıyla Renault tarihinde bir ilk yaşandı!

    7. Bunca üretim kaybına rağmen MESS neden dayatmayı sürdürüyor?

    Çok basit bir cevabı var. Emsal olacak ve dengeler bozulacak da o yüzden. 5 bin kişi sorun değil. Ama metal sektöründe çalışan 180 bin kişi aynı haklardan yararlanmak isteyecek. İşte bu göze alınamıyor.

    8. Peki başka dengeler bozulmadı mı?

    Ortada denge kaldı mı ki? Renault direnişi dalga dalga yayıldı. Bir domino etkisi yarattı. Önce Tofaş, ardından Coşkunöz firması çalışanları da greve çıktı. Son olarak dün, otomotiv sektörü için yan sanayi üreten Mako işçileri de üretime girmedi. Sırada Farba, Value ve SKT var. Öte yandan direniş Avrupa’yı da etkiliyor. Bu nokta çok önemli! Renault’ta günde bin 200 araba çıkıyor. Diğer firmalar ise hiç durmadan far, stop gibi araba parçaları üretiyor. Sektör Avrupa’nın çeşitli ülkelerindeki ihtiyacı da karşılıyor. Herkes panikte. Fransa CEO’sunun “Bu işi çözün” diye baskı yaptığı gelen bilgiler arasında. Daha ilginç iddialar da ortada dolaşıyor. Bursa bir tekstil üretim yeri ve fabrikalar otomotiv sektörüyle iç içe. Direnişin tekstil sektörünü etkilemesi bile olası!

    9. Son tahlilde patron ve sözcüsü ne diyor, işçiler ne diyor?

    Patron, bu yıl yapılan sözleşmenin 3 yıl yürürlükte olduğunu, buna göre, greve çıkmanın suç sayıldığını söylüyor. İşbaşı yapın, her şeyi unutalım, zam konusuna da bakarız diyor. İşçiler, “Haklıyız kazanacağız, ölmek var dönmek yok” diye karşı çıkıyor.

    10. Peki ne olur?

    Direnişin yayılacağı öngörülerimiz arasında. İşçiler çok kararlı. Patron ise kırılgan… Hesap yapıyor strateji oynuyor. Bilindik numaralar çekiliyor. Direnişi kırmak ve geri adım attırmak için araya adamlar sokuyor. İçerdekiler yoruldu ya da dışarıdakiler pes edecek gibi kirli bilgiler yayılıyor. Hiçbiri gerçek değil. Bir dip not aktarmakta yarar var. Gazeteciler olarak alanda çalışmamız çok zor. Polis kimlik soruyor ve aranızdaki “marjinalleri temizleyin” yoksa sizi dağıtırız uyarısı yapıyor. Oysa ortalıkta “marjinal” filan yok!

    11. Avrupa’da örneği var mı?

    Var! 1936 yılı Paris’i ve yine Renault fabrikası. Fransız işçiler 4 gün fabrikada kalıyor. Bir aylık süreçte ise tüm istediklerini elde ediyor!
    Bonus: Eğer direniş dalga dalga yayılır ve seçim öncesinde gündemin önemli maddelerinden biri olmaya devam ederse, iktidar tedirgin olur. Buraya yazıyoruz işte! Havuz medyası devreye sokulur. Önce komplo manşetleri atılır. Bunlar alanlarda okunur. Direnişin “paralele” bağlanması bile söz konusu!

    ALINTIDIR.

     
    RUZG4R bunu beğendi.
  3. _nehir_
    Avare

    _nehir_ Schrödinger'in Kedisi ♕ Özel üye

    Katılım:
    8 Aralık 2012
    Mesajlar:
    3.777
    Beğenileri:
    4.243
    Ödül Puanları:
    8.980
    Banka:
    827 ÇTL
    Domino etkisi: Renault direnişi yayılıyor

    Bursa'da Reanult'nun domino etkisi yarattığı direniş büyüyor. Renault, Tofaş ve Coşkunöz firmasının ardından otomotiv sektörü için yan sanayi, üreten Mako işçileri de direnişe geçti

    Bursa'da Reanult'nun domino etkisi yarattığı direniş büyüyor. Renault, Tofaş ve Coşkunöz firmasının ardından otomotiv sektörü için yan sanayi, üreten Mako işçileri de direnişe geçti. Yaklaşık 100 kişi gece vardiyasından çıkmadı. Sabah gelen işçiler ise fabrikaya girmedi. 06.00-12.00 vardiyası da direnişe destek verdi. Diğer firmaların işçileri de Mako ile birleşti.

    Mako'da 1200 civarında işçi bulunuyor. Firma; Renault, Tofaş ve Hyundai markaları için yan sanayi üretiyor.

    Beş bin kişinin çalıştığı Bursa Renault Fabrikası'nda yönetimin, işçilerin ek zam talebini yerine getirmemesine karşılık yan sanayi fabrikasına yüzde altmış zam yapması üzerine işçiler 14 Mayıs gecesi iki vardiya olarak iş bırakmıştı.

    Yaklaşık 5 bin kişinin çalıştığı Renault’da üretimi durduran işçiler fabrikayı boşaltmazken, diğer vardiyalar da işbaşı yapmayıp fabrika bahçesinde eylem yapmıştı.

    Sarı sendika Türk Metal'e ve patronlar örgütü olan MESS'e karşı işçilerin verdiği hak mücadelesine birçok fabrikadaki işçilerden de destek gelmişti. Renault'daki direnişe destek için Delphi, Coşkunöz, Valeo, Mako, Tofaş, Maysan Mando’nun da aralarında bulunduğu pek çok fabrikadan işçiler gelmişti. Direnişin üstünden dört gün geçmesine karşılık işçiler henüz bir yetkiliyle talepleri hakkında konuşamadı.


    ALINTIDIR.

    [​IMG]




     
    RUZG4R bunu beğendi.
  4. _nehir_
    Avare

    _nehir_ Schrödinger'in Kedisi ♕ Özel üye

    Katılım:
    8 Aralık 2012
    Mesajlar:
    3.777
    Beğenileri:
    4.243
    Ödül Puanları:
    8.980
    Banka:
    827 ÇTL
    16:05

    Renault işçileri polisin fabrikayı boşaltma tehdidine "direnişe devam" kararlılığıyla yanıt verdiler. Az önce polisin "dağılın" anonsu yaptığı öğrenildi. Renault direnişin beyni. MESS patronları-TM çetesi ve devlet herhangi bir saldırıyı buradan başlatarak direnişi çözebileceklerini sanıyorlar. Renault'a yapılacak herhangi bir saldırı metal öfkesinin ülkedeki tüm fabrikalara yayılmasıyla yanıtlanmak zorunda.



    ***



    Bursa’nın Nilüfer İlçesi emniyetinden gelen yetkililer, Renault fabrikası içinde eyleme devam eden işçilerden kendi rızalarıyla dışarı çıkmalarını istedi.



    Polis işçilere “Aksi takdirde savcılık kararıyla zorla çıkarılacaklarını” bildirdi.



    TOFAŞ'ta polis yığınağı

    Bu arada gelen bilgilere göre TOFAŞ'ta da kapıya 4-5 otobüs çevik polis getirildi. İçerdeki beyaz yakalı çalışanların kendi aralarında "bugün bu iş bitecek" gibi konuşmalar yaptıkları, taşeron işçilere fabrika yönetiminden "dinlenme alanı dışına çıkmayın" yollu telefon uyarıları iletildiği öğrenildi.

    ALINTIDIR.
     
    RUZG4R bunu beğendi.
  5. RUZG4R
    Küstah

    RUZG4R ÖylesinE ♔ Özel üye

    Katılım:
    8 Ekim 2011
    Mesajlar:
    6.133
    Beğenileri:
    3.380
    Ödül Puanları:
    10.580
    Cinsiyet:
    Bay
    Banka:
    561 ÇTL
    İşçilerin talepleri çok basit, daha düzgün bir ücret ve bazı haklarında iyileştirmeler istiyorlar. Seçim öncesi ciddi bir müdahale olmaz geri adım atmazlarsa kazanacaklarını düşünüyorum ..Tabi birileri çıkıp işçilerimizin bu mücadelesi üzerinden devrimcilik oynayıp olayları farklı boyutlara taşımazsa ..Bu konuda işçiler kendi aralarına başkalarını almayarak doğrusunu yapmışlardır bence ..

    Bu konuya bu kadar gözlerini ve kulaklarını kapatan medya kuruluşlarına da söyleyecek söz bulamıyorum .
     
    _nehir_ bunu beğendi.
  6. _nehir_
    Avare

    _nehir_ Schrödinger'in Kedisi ♕ Özel üye

    Katılım:
    8 Aralık 2012
    Mesajlar:
    3.777
    Beğenileri:
    4.243
    Ödül Puanları:
    8.980
    Banka:
    827 ÇTL
    Kesinlikle istekleri gayet makul. Diğer işletmelerdeki maaş kadar istemişler, ki bu bile işçinin emeği için komik bir rakam. Olayın bu kadar büyümesi saçmalık zaten. Ama müthiş örgütlenmişler helal olsun. Umarım istediklerini alırlar.
     
    RUZG4R bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş