1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Camilerimizin Sırları...

Konusu 'Gerekli Bilgiler' forumundadır ve BeReNN tarafından 2 Temmuz 2011 başlatılmıştır.

  1. BeReNN
    Uykumvar

    BeReNN Özel Üye Özel üye

    Katılım:
    30 Nisan 2011
    Mesajlar:
    8.855
    Beğenileri:
    254
    Ödül Puanları:
    5.330
    Cinsiyet:
    Bayan
    Meslek:
    Muhasebe
    Yer:
    Istanbul, Turkey
    Banka:
    289 ÇTL
    >>Birkaç yil once, Suleymaniye Camii'nin yikilma tehlikesiyle
    >>
    >>karsi karsiya kaldigi anlasilmis. Eğer cozum bulunamazsa, koca cami kisa
    >>
    >>bir zaman içinde yikilacakmis. Caminin tum tasiyici yuku
    >>
    >>kemerlerindeymis. Bu kemerlerin ortalarında bulunan kilit taslari zamanla
    >>asinmis.
    >>
    >>Ama elde yazili bir proje olmadigi için nasil degistirileceği
    >>
    >>bilinmiyormus.
    >>
    >>
    >>
    >> Hemen Turkiye'nin en yetkin muhendis ve mimarlarindan olusan bir
    >>
    >>heyet olusturulmus. Ortaya bir sürü fikir atilmis. Her kafadan bir ses
    >>
    >>çikmis ama sonuç alinamamis. Tartismalar surerken caminin içinde büyük
    >>
    >>bir karmasa suruyormus. Ulkenin çesitli bilim kuruluslarindan bir sürü
    >>
    >>mimar, muhendis kemerleri inceliyormus. Bu adamlardan biri ortalarda
    >>
    >>dolanirken, kazara, gizli bir bolme bulmus. Bolmede, uzerinde eski yazi
    >>
    >>olan bir not varmis. Uzmanlara inceletilen kagidin orijinal olduğu
    >>belgelenmis.
    >>
    >>Bu kagit parcasi bizzat Mimar Sinan'in imzasini tasiyan bir
    >>
    >>mektupmus. Mektupta yazilanlar tercüme ettirilince ortaya söyle bir metin
    >>
    >>cikmis. "Bu notu bulduğunuza göre kemerlerden birinin kilit tasi asindi
    ve
    >>
    >>nasil degistirilecegini bilmiyorsunuz." Koca Sinan, kademe kademe, kilit
    >>
    >>tasinin nasil degistirileceğini anlatiyormus. Bu oyuk içinde yer alan bir
    >>
    >>sise ve sise içindeki notta soyle bir sey yaziyormus: "Her kim bu tas
    >>
    >>eskidiğinde yenisiyle degistirmek isterse; eski tasin yerine takilacak
    >>
    >>yeni kilit tasinin iki tarafindan yagli iple tasi bir taraftan sokup
    oteki
    >>
    >>taraftan ceksin ve sonra ipin disarida kalan kisimlarini kessin".
    >>
    >>
    >>
    >> Heyet Sinan'in söylediklerini aynen yapmis. Suleymaniye camisi
    >>
    >>boylelikle kurtarilmis. Bu mektup su an Topkapi Sarayi'nda
    >>
    >>saklaniyormus.
    >>
    >>
    >>
    >> Mimar Sinan 2
    >>
    >>
    >>
    >> Hem okuyalim hem bilgilenelim.
    >>
    >>
    >>
    >>
    >>
    >>1950-60 arasi bir tarihte insaat muhendisi, mimar ve
    >>
    >>jeofizikçilerden Bakanligi'ndan izin alarak ulkemizdeki tarihi yapilari
    >>incelemeye
    >>
    >>baslamis.Ayasofyayi, Yerebatan Sarnicini filan gezdikten sonra sira
    >>
    >>Sinanin kalfalik eseri Suleymaniye Camisi'yle Sinan'in ogrencisi Mimar
    >>
    >>Davut Aga'nin eseri Sultanahmet Camisi'ne gelmis.
    >>
    >>
    >>
    >> Japonlar bu camiler uzerinde gunlerce inceleme yapmislar. Her
    >>
    >>geçen gun saskinliklari daha da artiyormus. Cunkü Japonlar daha ilk
    >>
    >>incelemede camilerin gevsek bir zemin uzerine insa edildiğini anlamislar.
    >>
    >>Ama bunca yil, bu camilerde bir catlak dahi olmamasina akil sir
    >>
    >>erdirememisler.
    >>
    >>Bunun uzerine Türkiye programinin gerisini tamamen iptal edip, bu iki
    >>
    >>cami üzerine yogunlasmislar.
    >>
    >>
    >>
    >>Arastirmalarinin sonucunda herhangi bir sarsinti sirasinda bu
    >>
    >>iki caminin sabitlenmediğini, aksine yerinde oynayarak yikilmaktan
    >>
    >>kurtulabildiği ortaya çikmis. Minareleri incelediklerinde ise
    >>
    >>dumurlari ikiye katlanmis. Minarelerin cok daha gelismis bir rayli sistem
    >>
    >>mekanizmasi uzerine oturtulduğunu ve her yöne yaklasik 5 derece
    >>yatabildiğini
    >>
    >>gormusler.
    >>
    >>
    >>
    >> Daha derin arastirma yapmak için Edirne'ye, Sinan'in ustalik
    >>
    >>eseri Selimiye Camisi'ne gitmisler. Ordaki olaganustu sistemleri
    >>
    >>gorunce iyice dumur olmuslar. Selimiye'nin tüm sirlarini aylarini
    >>harcayarak
    >>
    >>cozmüsler. Japonya'ya donduklerinde ise Sinan'in sirlarini uygulamaya
    >>
    >>sokarak sehirlerini Sinan'in kullandigi sistemlerle kurup muazzam
    >>
    >>gokdelenler dikmisler. Yani su an gelismis ulkelerin gokdelen yapiminda
    >>
    >>kullanılan cogu sistem, yuzyillar önce Sinan'in gelistirdigi
    >>
    >>mekanizmalarmis.
    >>
    >>-------------
    >>
    >> Bir gun Selimiye Camii'ne girenler, kubbenin altında bir
    >>
    >>Japon'un ayaklarini kibleye doğru uzatmis sirtustu yattigini gormusler.
    >>
    >>Tabii hemen Japon'u, "Burasi kutsal bir yer. Bu sekilde yatmak bizim
    >>
    >>inanclarimiza gore saygisizliktir. Lutfen oturun veya ayakta durun"
    >>diyerek
    >>
    >>uyarmislar.
    >>
    >>Ancak, Japon trans vaziyetteymis, gozlerini kubbeden ayirmadan soyle
    >>
    >>sayikliyormus: "Bu imkansiz. Ben yillarin muhendisiyim. Bu kubbe
    >>
    >>var olamaz. Hayal goruyorum. Bu kubbenin orada o sekilde durmasi
    >>
    >>fizik ve matematik kurallarina aykiri. Bu imkansiz, orada hicbir sey yok,
    >>
    >>orada hicbir sey yok..."
    >>
    >>
    >>
    >> Selimiye camisinin zemini gevsek toprakmis. Bu nedenle
    >>
    >>minarelerinin yakin zamanda yikilacagi farkedilimis. Uluslararasi bir
    grup
    >>
    >>bilimadami toplanmislar. Nasil kurtaririz bu tarihi minareleri diye kafa
    >>
    >>kafaya vermisler. Sonucta en son teknoloji olan metal kelepcelerle
    >>
    >>minarelerin temellerini sabitlemenin en iyi cozum olduğuna karar
    >>vermisler.
    >>
    >>Minarelerin temellerini acinca, koymayi dusundukleri kelepcelerin
    >>aynisiyla
    >>
    >>karsilasmislar. Mimar Sinan bilmem kaç yüzyil once ayni seyi
    >>
    >>dusunmus megerse
    >>
    >> -----------------
    >>
    >> Mimar Sinan'in Selimiye Camii'nin kubbesini o genisliğe oturtmak
    >>
    >>için 13 bilinmeyenli bir denklemi matematiğin bilinen 4 ana isleminden
    >>
    >>farkli besinci bir islem yaratarak cozdugu soylenir. Ayrica minarelerin
    >>
    >>serefelerine cikanlarin yolda birbirlerini gormemeleri ise buyuk bir bir
    >>
    >>dehanin urunudur. Almanlar ayni sistemi meclislerinin onundeki dev kurede
    >>
    >>kullanmislar. Mimar Sinan bu sistemi 2 metre capindaki minarelere
    >>yuzyillar
    >>
    >>once monte edebilecek bir dehadir. Almanlarin dehasi ise, o cirkin metal
    >>
    >>yiginina Selimiye'den fazla turist cekebilmelerindedir..

    -Alıntı-
     

Sayfayı Paylaş