1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Çarşafı yasaklayan padişah emri: 2.Nisan.1892

Konusu 'Osmanlı Tarihi' forumundadır ve Suskun tarafından 1 Nisan 2011 başlatılmıştır.

  1. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL
    [​IMG]


    (İrade Dâhiliye, Nu. 99887)
    Yıldız Saray-ı Hümâyûnu Başkitâbet Dâ'iresi
    5894
    Bugün Cum'a selamlık resm-i âlîsini müteâkib Teşvikiye'de
    kâ'in Silahhâne-i Hümâyûnu teşrîf-i meâlî-redîf-i hazret-i
    pâdişâhî vukûuyla oradan Saray-ı Hümâyûna avdet
    buyurulur iken reh-güzâr-ı şâhânede bir tarz-ı acîbde
    bellerinden bağlı siyah çârşeblere bürünmüş ve yüzlerini
    dahi siyah renkde ve gayet ince peçeler ile örtmüş bazı
    kadınlar müsâdif-i nazar-gâh-ı âlî olarak bunların gayr-i
    mestûre denilecek halde açık saçık bulunmalarına ve âdeta
    mâtem elbisesi iksâ etmiş Hıristiyan kadınlarına müşâbih
    olmalarına nazaran vehleten İslam olduklarında tereddüd
    buyurulmuşdur. Muhtâc-ı îrâd ve îzâh olmadığı vechile
    devlet-i muazzama-i İslâmiye edâmahallâhu teâlâ ilâ-
    yevmi'l-kıyâmenin kıyâm ve bekâsı ve tezayüd-i şevket ve
    i'tilâsı heyet-i devletin efradından bulunan bi'1-cümle
    müslimîn ve müslimâtın kâffe-i ahvâl ve evdâ ve
    harekâtda şerî'at-i garrâ-yı Ahmediyenin ahkâm-ı münîfe
    ve münciyesine kemâl-i ihtimâm ile tevessül ve ittibâ'
    etmelerine menût ve merbût olup aks-i hâl ma'âzallâhu
    te'âlâ gerek efrâd-ı ümmet ve gerek esâs-ı devlet içün
    maddî ve ma'nevî mûcib-i mazarrât-ı bî-nihâyet
    olacağından İslâm kadınlarının cümle-i evâmir-i
    ilâhiyeden bulunan usûl ve âdâb-ı mergûbe-i tesettür ve
    ihticâba fevka'1-âde dikkat ve i'tinâ etmeleri lüzûmu
    vâreste-i beyân ve ityân olarak işbu çârşebler ise İslâm
    kadınlarınca emr-i tesettüre asla muvâfık ve müsâ'id
    olmadığı gibi li-maksadin şuraya buraya girmek içün bazı
    münâsebetsiz erkekler tarafından dahi bir perde-i fesâd ve
    mel'anet olarak isti'mâl edilmekde olup hatta geçenlerde
    bir erkek bu sûretle çârşebe bürünerek kadın kıyâfetinde
    müsellehan bir hâneye dühûl ile evdeki kadının üzerine
    bi'1-hücûm sirkat eylediği eşyâyı pencereden arkadaşına
    atarak savuşmuş olduğundan diyâneten ve maslahaten
    derkâr olan mazarrât ve mehâzîr-i adîdesine mebnî bu
    bâbda îcâb edenlere sûret-i leyyine ve münâsibede tefhîmât
    ve vasâyâ-yı lâzıme îfâ edilmek sûretiyle kadınlarca çârşeb
    iktisâsının men'i esbâbının istihsâli şeref-sâdır olan emr u
    fermân-ı hümâyûn-ı cenâb-ı pâdişâhî iktizâ-yı âlîsinden
    bulunmuş olmağla ol bâbda emr u fermân hazret-i
    veliyyü'1-emrindir.
    Fî 4 Ramazân sene 1309 ve Serkâtib-i hazret-i
    şehriyârî
    Fî 20 Mart sene 1308 bende
    [2 Nisan 1892] Süreyya


    (SADELEŞTİRİLMİŞ METİN)

    Bugün cuma selâmlığı töreninden sonra Teşvikiye'deki
    silâhhâneyi Padişah Hazretleri teşrifle oradan saraylarına
    dönerler iken yolda, tuhaf bir şekilde bellerinden bağlı
    siyah çarşaflara bürünmüş ve yüzlerini de siyah renkte ve
    gayet ince peçelerle örtmüş bazı kadınlar gözüne ilişmiş,
    bunların örtünmemiş denilecek halde açık saçık
    bulunmalarına ve âdeta matem elbisesi giymiş Hıristiyan
    kadınlarına benzemelerine bakılarak birden bire İslâm
    olduklarında tereddüt buyrulmuştur.
    İzaha muhtaç olmadığı gibi büyük İslâm devletinin
    ayakta durması, devamı ve yükselmesi kadın ve erkek
    bütün Müslümanların her türlü hal ve hareketlerinde
    şeriatın yüksek hükümlerine son derece dikkatle
    uymalarına bağlı olup aksi hal Allah esirgesin gerek fertler
    gerek devlet için maddî ve mânevî sonsuz zararlara sebeb
    olacağından İslâm kadınlarının Allah'ın emirlerinden
    bulunan örtünme usul ve kaidelerine fevkalâde dikkat ve
    itina etmeleri lüzumunu beyana hacet olmadığı, bu
    çarşaflar ise İslâm kadınlarınca örtünmeye aslâ uygun ve
    müsait olmadığı gibi bir maksatla şuraya buraya girmek
    için bazı münasebetsiz erkekler tarafından da bir fesat ve
    melânet perdesi olarak kullanılmakta olup hatta
    geçenlerde bir erkek bu suretle çarşafa bürünerek kadın
    kıyafetinde silâhlı olarak bir eve girip içerdeki kadının
    üzerine hücumla çaldığı eşyayı pencereden arkadaşına
    ataraksavuşmuş olduğundan dindarlık ve maslahat
    bakımından meydanda olan zararlarından ötürü icap
    edenlere münasip bir şekilde anlatılıp tenbihlerde
    bulunmak suretiyle kadınların çarşaf giymelerinin
    yasaklanması Padişah emri iktizasındandır.Bu
    hususta emir sahibinindir.
    2 Nisan 1892
    Hükümdarın Başkâtibi
    Süreyya
     

Sayfayı Paylaş