1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Cumhuriyet Tarihi Ekonomi Kronolojisi (1923-1938)

Konusu 'Cumhuriyet Tarihi' forumundadır ve wien06 tarafından 29 Nisan 2008 başlatılmıştır.

  1. wien06

    wien06 V.I.P V.I.P

    Katılım:
    30 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    6.117
    Beğenileri:
    148
    Ödül Puanları:
    4.480
    Meslek:
    Serbest
    Yer:
    Viyana
    Banka:
    292 ÇTL
    CUMHURİYET TARİHİ EKONOMİ KRONOLOJİSİ (17 Şubat 1923 - 10 Kasım 1938 )

    NOT:Asagidaki bazi tarihler EKONOMI ile ilgili olmasa bile önemli oldugu icin KRONOLOJIYE eklenmistir.

    • 17 Şubat 1923
      İzmir'de Türkiye İktisat Kongresi toplandı.
    • 24 Temmuz 1923
      Lozan Antlaşması imzalandı.
    • 29 Ekim 1923
      Türkiye Cumhuriyeti ilan edildi. Yeni Türk devletinin ilk cumhurbaşkanlığına oybirliğiyle Gazi Mustafa Kemal seçildi.
    • 18 Ocak 1924
      İstanbul'da Milli Türk Ticaret Birliği Kongresi toplandı.
    • 3 Mart 1924
      TBMM Halifelik'in kaldırılmasına karar verdi.
    • 1 Nisan 1924
      Ergani Bakır İşletmeleri devletleştirildi.
    • 3 Nisan 1924
      1908 Temmuz'undan 1923 sonuna kadar devlet alacak ve borçlarını tasfiye eden kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 21 Nisan 1924
      Ziraat Bankası'nın üreticilere kredi açmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 23 Nisan 1924
      Anadolu-Bağdat Demiryolu'nun devletçe satın alınmasını öngören kanun kabul edildi.
    • 14 Mayıs 1924
      Türkiye Taş Kömürü Kurumu Zonguldak'ta kuruldu. Taşkömürü üretimi ve maden işleme üniteleriyle entegre bir tesise sahip olan TTK, Zonguldak'ın da sembolü haline geldi. Türkiye taşkömürü ihtiyacının büyük bir bölümü de bu fabrika tarafından sağlanıyor.
    • 24 Mayıs 1924
      Devlet Demiryolları Müdürüyet Umumiyesi (genel müdürlüğü) kuruldu.
    • 3 Ağustos 1924
      Cumhuriyet döneminin ilk madeni paraları tedavüle çıktı.
    • 4 Ağustos 1924
    • Lozan Antlaşması yürürlüğe girdi.
    • 12 Ağustos 1924
      Cumhuriyet Türkiyesi'nin ilk işçi kuruluşlarından biri olan Amele Teali (yükselme) cemiyeti kuruldu. Cemiyet Başkanlığına Sabri Bey getirildi.
    • 26 Ağustos 1924
      "Türkiye İş Bankası" kuruldu. 1 milyon sermayesi olan bankanın genel müdürlüğüne Celal Bey (Bayar) getirildi.
    • 17 Eylül 1924
      Türkiye Tütüncüler Bankası ve Yaşarbank kuruldu. Kuruluş bankacılık kuruluşu yapıyor.
    • 21 Eylül 1924
      Samsun-Çarşamba Demiryolu'nun temeli Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal tarafından atıldı. Gazi törende yaptığı konuşmada "Bu memlekete iki şey gerek. Yol ve okul" dedi.
    • 10 Ekim 1924
      Ankara-Sivas Demiryolu'nun yapımına başlandı.
    • 23 Ekim 1924
      Türkiye, Uluslararası Eşya Taşımacılığı Antlaşması'nı imzaladı.
    • 17 Kasım 1924
      Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk muhalefet partisi "Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası" kuruldu.
    • 1 Ocak 1925
      Türkiye Lozan Antlaşması'nın ilgili hükmü uyarınca "gümrük vergisi" uygulamasına başladı.
    • 19 Ocak 1925
      Yol Mükellefiyeti Kanunu TBMM'de kabul edildi. Bakanlar Kurulu, gümrük vergisinin kapsamına Amerikan mallarının da alınmasını kararlaştırdı.
    • 16 Şubat 1925
      Havacılığı yaygınlaştırmak, ordunun hava gücünü artırmak amacıyla "Türk Tayyare Cemiyeti" kuruldu. Cemiyet, daha sonra Türk Hava Kurumu adını alacaktır.
    • 17 Şubat 1925
      Osmanlı İmparatorluğu döneminde üreticiyi büyük sıkıntıya sokan, ürünün değerinin onda birini devlete vermeyi zorunlu kılan "aşar vergisi" kaldırıldı.
    • 1 Mart 1925
      Fransız tütün rejisi devletleştirildi.
    • 8 Mart 1925
      Cumhuriyet döneminin ilk milli sigorta şirketi olan "Anadolu Anonim Türk Sigorta Şirketi" kuruldu.
    • 31 Mart 1925
      Anadolu Anonim Türk Sigorta Şirketi kuruldu. Daha sonra Türkiye İş Bankası'nın kontrolüne giren sigorta şirketi hayat sigortası dışı bütün branşlarda faaliyet gšsteriyor.
    • 5 Nisan 1925
      Türkiye'de şeker fabrikaları kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 16 Nisan 1925
      Kütahya-Tavşanlı Demiryolu'nun yapımına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 17 Nisan 1925
      Ankara-Yahşihan demiryolu hattı genişletilerek hizmete açıldı.
    • 19 Nisan 1925
      Sanayi ve Maadin (Madenler) Bankası'nın kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 22 Nisan 1925
      Ticaret ve sanayi odaları kurulmasını öngören kanun kabul edildi.
    • 5 Mayıs 1925
      Ankara'da uzmanların "burada ot bile bitmez" dediği alanda, Atatürk'ün isteğiyle "Gazi Orman Çiftliği'nin" kurulmasına başlandı.
    • 3 Haziran 1925
      Bakanlar Kurulu, Ankara İstiklal Mahkemesi'nin teklifiyle Cumhuriyet'in ilk muhalefet partisi olan "Terakkiperver Fırka"yı kapattı. Partinin kapatılmasına gerekçe olarak "irticayı körüklemesi" gösteriliyor.
    • 14 Haziran 1925
      Cumhuriyet'in ilk şeker fabrikası, Alpullu'da üretime başladı.
    • 1 Temmuz 1925
      Paris'te Osmanlı borçlarının ödenmesi ile ilgili komisyon çalışmaya başladı.
    • 29 Temmuz 1925
      İstanbul'da "liman işçileri inhisarı" kuruldu.
    • 5 Ağustos 1925
      Izmir Liman ve Körfez İşleri İnhisarı TAŞ kuruldu.
    • 14 Ağustos 1925
      Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk posta pulları tedavüle çıkarıldı.
    • 15 Ağustos 1925
      Kayseri'de tayyare ve motor fabrikası kurulması için Junkers Firması'yla antlaşma imzalandı.
    • 27 Ağustos 1925
      Mustafa Kemal, İnebolu Türk Ocağı'nda yaptığı konuşma ile şapka devriminin yapılacağını açıkladı"Bu serpuşun adına şapka denir."
    • 1 Ekim 1925
      Bursa Dokuma Fabrikası'nın temeli, Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal'in de hazır bulunduğu törenle atıldı. Bursa'da faaliyet gšsteren şirket, ipek üretimi yapıyor.
    • 5 Ekim 1925
      İlk 'cumhuriyet altını' İstanbul Darphanesi'nde basıldı.
    • 14 Ekim 1925
      Türkiye'nin ilk betonarme köprüsü Menderes Nehri üzerinde yapıldı. Köprü 75 metre uzunluğunda.
    • 12 Aralık 1925
      Ankara-Ereğli demiryolunun yapımına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 20 Aralık 1925
      Yeşilhan, Yerköy demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 22 Aralık 1925
      Alpullu Şeker Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 26 Aralık 1925
      Türkiye'de uluslararası takvim ve saatin kullanılmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 1 Ocak 1926
      Gece yarısından itibaren uluslararası takvim ve saati kullanmaya başladık.
    • 8 Ocak 1926
      Emlak ve Eytam (Yetimler) Bankası kuruldu.
    • 9 Ocak 1926
      Türkiye'de piyango düzenleme hakkını Tayyare Cemiyeti'ne veren kanun kabul edildi.
    • 12 Ocak 1926
      Tedavülde bulunan Osmanlı banknotlarının yerine yeni banknot çıkarılmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 14 Ocak 1926
      Mali yılın 1 Mart yerine 1 Haziran'da başlamasına ilişkin kanun kabul edildi. Borçlanma Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 25 Ocak 1926
      Şeker, petrol ve benzin tekeli hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 1 Şubat 1926
      Ankara-Eskişehir Demiryolu'ndaki ilk istasyon olan Gazi İstasyonu törenle açıldı.
    • 13 Şubat 1926
      Savurganlıkla mücadele amacıyla "Men-i İsrafat Kanunu" kabul edildi.
    • 17 Şubat 1926
      Türk Medeni Kanunu kabul edildi.
    • 18 Şubat 1926
      Türkiye ile Amerika arasında geçici ticaret antlaşması imzalandı.
    • 27 Şubat 1926
      Temettü vergisi yerine kazanç vergisi alınmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 11 Mart 1926
      Türkiye ile Sovyetler Birliği arasında ticaret antlaşması imzalandı.
    • 17 Mart 1926
      Kayseri-Ulukışla demiryolunun yapılmasını öngören kanun kabul edildi. Yapılacak hattın uzunluğu 196 kilometre.
    • 22 Mart 1926
      İçki İnhisarı'nın (tekelinin) devlete ait olmasını öngören kanun kabul edildi.
    • 24 Mart 1926
      Türkiye'de petrol arama çalışmalarının ve petrol kuyuları işletmesinin devlet tarafından yapılmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 25 Mart 1926
      Türkiye ile Almanya arasında geçici ticaret antlaşması imzalandı.
    • 1 Nisan 1926
      İstanbul Borsası Bahçekapı'daki 4. Vakıf Han'a taşındı.
    • 19 Nisan 1926
      Türk karasularında deniz nakliyatı, yolcu taşımacılığı ve her türlü liman hizmetlerinin Türk bandıralı gemiler tarafından yapılmasına ilişkin kanun kabul edildi. Yabancılara verilen imtiyazlar iptal edildi. Kabotaj Kanunu 1 Temmuz 1926'da yürürlüğe girecek.
    • 30 Nisan 1926
      Samsun-Kavak demiryolu hizmete girdi.
    • 3 Mayıs 1926
      Devlet İstatistik Umum Müdürlüğü kuruldu.
    • 22 Mayıs 1926
      Emlak ve Eytam Bankası Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 29 Mayıs 1926
      Ankara'da otomatik telefon şebekesi kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 2 Haziran 1926
      Türkiye ile Finlandiya arasında ticaret antlaşması imzalandı.
    • 5 Haziran 1926
      Musul sorunu, Türkiye, İngiltere ve Irak arasındaki Ankara'da imzalanan antlaşma ile çözümlendi.
    • 12 Haziran 1926
      Genç Türkiye Cumhuriyeti'ni Avrupalılar'a tanıtmak amacıyla "yüzer sergi" haline dönüştürülen Karadeniz Gemisi İstanbul'dan hareket etti. İsveç'e kadar gidip dönecek olan gemide yerli ürünler ve çeşitli sanat eserleri sergileniyor. Gemi uğradığı limanlarda halkın ziyaretine açılacak.
    • 17 Haziran 1926
      Kadıköy Su Şirketi devletleştirildi.
    • 28 Haziran 1926
      Yeni Ticaret Kanunu kabul edildi.
    • 1 Temmuz 1926
      Kabotaj Kanunu yürürlüğe girdi. Bu tarih, daha sonra bayram olarak nacaktır. Türk Ceza Kanunu yürürlüğe girdi.
    • 21 Temmuz 1926
      İstanbul Tramvay Şirketi'nin imtiyaz süresi uzatıldı.
    • 11 Eylül 1926
      Ankara otomatik telefon santralı hizmete girdi.
    • 4 Ekim 1926
      Medeni Kanun yürürlüğe girdi. Borçlar Kanunu yürürlüğe girdi. Ticaret Kanunu yürürlüğe girdi.
    • 6 Ekim 1926
      Kayseri Uçak ve Motor Fabrikası açıldı.
    • 26 Kasım 1926
      Alpullu Şeker Fabrikası işletmeye açıldı.
    • 17 Aralık 1926
      Uşak Şeker Fabrikası işletmeye açıldı.
    • 20 Aralık 1926
      Türkiye-Macaristan Ticaret Antlaşması imzalandı.
    • 25 Aralık 1926
      Samsun Limanı'nın inşasına ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 28 Ocak 1927
      Eczacılar Kanunu kabul edildi.
    • 10 Nisan 1927
      Kentlerde binalara numara, sokak ve caddelere ad verilmesine ilişkin kanun kabul edildi.
    • 27 Nisan 1927
      İstanbul Radyosu ilk yayınını yaptı.
    • 29 Nisan 1927
      Yerköy-Kayseri demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 4 Mayıs 1927
      Türkiye ile İsviçre arasında Ticaret Antlaşması imzalandı.
    • 21 Mayıs 1927
      Muamele Vergisi Kanunu kabul edildi.
    • 26 Mayıs 1927
      Muhasebe-i Umumi Kanunu kabul edildi.
    • 28 Mayıs 1927
      Teşvik-i Sanayi Kanunu kabul edildi.
    • 29 Mayıs 1927
      Ankara-Kayseri demiryolu hizmete girdi. Hattın uzunluğu 380 kilometre.
    • 31 Mayıs 1927
      Devlet Demiryolları ve Limanları İdare-i Umumiyesi kuruldu. Türkiye ile Çekoslovakya arasında Ticaret ve İkamet Antlaşması imzalandı.
    • 18 Haziran 1927
      Hukuk usulü muhakemelerine ilişkin kanun kabul edildi.
    • 20 Haziran 1927
      Tarım okulları kurulmasını öngören kanun kabul edildi. Memurların maaş kanunu kabul edildi.
    • 25 Haziran 1927
      Yüksek İktisat Meclisi (Ali İktisat Meclisi) kurulmasını öngören kanun kabul edildi. Sigorta şirketlerinin denetimini öngören kanun kabul edildi.
    • 28 Ağustos 1927
      Türkiye, Belçika, Lüksemburg Ticaret Antlaşması imzalandı.
    • 9 Eylül 1927
      Samsun-Havza demiryolu hattı işletmeye açıldı. İzmir'de daha sonraları Uluslararası İzmir Fuarı'nın çekirdeğini oluşturacak olan "9 Eylül sergisi" açıldı.
    • 15 Eylül 1927
      Eskişehir Bankası kuruldu. Banka daha sonra "Esbank" adını alacak. Şu anda Zeytinoğlu grubu bünyesinde yer alıyor.
    • 10 Ekim 1927
      Memurlara maaşları ilk kez peşin ödendi.
    • 28 Ekim 1927
      Türkiye Cumhuriyeti'nde ilk nüfus sayımı yapıldı. Ülkede 13 milyon 648 bin 270 kişinin yaşadığı, bunun yarıdan fazlasını kadınların oluşturduğu belirlendi.
    • 6 Kasım 1927
      Bünyan dokuma fabrikası işletmeye açıldı.
    • 21 Kasım 1927
      Samsun-Amasya demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 5 Aralık 1927
      Cumhuriyet döneminin ilk kağıt paraları tedavüle çıkarıldı. 1, 5, 10, 50, 100, 500 ve 1000 liralık olmak üzere 7 ayrı değerde çıkarılan banknotlar eski Türkçe ve Fransızca bastırıldı. Londra'da Thomas de La Rue Firması'na bastırılan banknotlar için 85 bin İngiliz lirası ödendi.
    • 1 Ocak 1928
      Haydarpaşa-Pendik arasında banliyo seferleri yapan "Anadolu Demiryolları Şirketi" devlet tarafından satın alındı.
    • 15 Ocak 1928
      Kayseri-Sivas demiryolunun devlet tarafından yapılması kararlaştırıldı. Bölüm bölüm yapılacak hattın uzunluğu 223 kilometreyi bulacak.
    • 16 Ocak 1928
      İktisat vekaletinin kuruluşuna ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 2 Şubat 1928
      Ankara Çimento Fabrikası açıldı.
    • 4 Şubat 1928
      Türkiye-İsveç Ticaret Antlaşması imzalandı.
    • 12 Şubat 1928
      Türkiye ile Macaristan arasında Ticaret Antlaşması imzalandı.
    • 1 Mart 1928
      Yüksek İktisat Şûrası, Başbakan İsmet İnönü'nün konuşmasıyla çalışmalarına başladı.
    • 12 Mart 1928
      Türkiye-Estonya Ticaret Antlaşması imzalandı.
    • 14 Nisan 1928
      Yargıtay Kuruluş Kanunu kabul edildi.
    • 6 Mayıs 1928
      Sirkeci ile Haydarpaşa arasında feribot işletilmesini öngören kanun kabul edildi.
    • 17 Mayıs 1928
      Hıfzısıhha Enstitüsü kuruldu.
    • 24 Mayıs 1928
      Uluslararası rakamların kullanılmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 28 Mayıs 1928
      Türk Vatandaşlığı Kanunu kabul edildi.
    • 13 Haziran 1928
      Paris'te Türkiye Cumhuriyeti ile Duyun-u Umumiye İdaresi hamilleri arasında borçların ödenme biçimi ve süreci hakkında sözleşme imzalandı.
    • 23 Ağustos 1928
      Amasya-Zile demiryolu (82 km) hizmete girdi.
    • 2 Eylül 1928
      Kütahya-Tavşanlı demiryolu (51 km) hizmete girdi.
    • 4 Eylül 1928
      İkinci İzmir Sergisi açıldı. Sergi 20 Eylül'e kadar açık kalacak.
    • 14 Ekim 1928
      Harf devrimi yapıldı. Yeni Türk Alfabesine ilişkin kanun kabul edildi.
    • 1 Aralık 1928
      İkinci İktisat Şûrası toplandı.
    • 31 Aralık 1928
      Haydarpaşa - Eskişehir - Konya ve Yenice - Mersin Demiryolu'nun devlet tarafından satın alınmasına ilişkin antlaşma bir yasayla onaylandı.
    • 5 Ocak 1929
      Anadolu-Bağdat ve Mersin-Tarsus demiryolu ile Haydarpaşa Limanı devletleştirildi. Bağdat demiryolu imtiyazı 1902 yılında "Anadolu Demiryolları Şirketleri"ne verilmişti.
    • 24 Mart 1929
      İcra ve İflas Kanunu kabul edildi.
    • 25 Mart 1929
      Piyasadaki banknotların değerinin 158 milyon lira olarak tespiti hakkkındaki kanun kabul edildi.
    • 4 Nisan 1929
      Yerli malı kullanımını teşvik amacıyla düzenlenen yerli mallar haftası ilk kez kutlandı.
    • 16 Mayıs 1929
      Menkul Kıymetler ve Kambiyo Borsaları Kanunu TBMM'de kabul edildi. Kanun 30 Mayıs 1929'da Resmi Gazete'de yayımlandı.
    • 28 Mayıs 1929
      Tarım Kredi Kooperatifleri Kuruluş Kanunu kabul edildi.
    • 30 Mayıs 1929
      Kibrit ve Çakmak Tekeli Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 2 Haziran 1929
      Yol ve köprüler yapımına ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 8 Haziran 1929
      Anadolu'daki topraksız köylülere devlet tarafından toprak verilmesine ilişkin kanun kabul edildi. Sanayi Koruma Kanunu kabul edildi.
    • 11 Haziran 1929
      Türkiye-Romanya Ticaret ve Seyrüsefer antlaşması imzalandı.
    • 1 Temmuz 1929
      Istanbul-Ankara telefon hattı hizmete girdi.
    • 2 Temmuz 1929
      Üsküdar, Kadıköy ve çevresinde tramvay çalıştırma hakkı "Üsküdar ve Havalisi Halk Tramvayları Şirketi'ne" verildi.
    • 5 Temmuz 1929
      Mersin-Adana demiryolu (67 km) devletleştirildi.
    • 11 Ağustos 1929
      "Türk Yerli Mallar Sergisi" İstanbul'da Galatasaray lisesi'nde açıldı. Sergi 25 Ağustos'a kadar açık kalacak.
    • 12 Ağustos 1929
      Türkiye ile Finlandiya arasında ticaret antlaşması imzalandı.
    • 29 Ağustos 1929
      Türkiye ile Fransa arasında ticaret antlaşması imzalandı.
    • 2 Eylül 1929
      Kütahya-Emirler demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 4 Eylül 1929
      İcra ve İflas Kanunu yürürlüğe girdi.
    • 9 Eylül 1929
      Fevzipaşa-Gölbaşı demiryolu (139 km) hizmete girdi.
    • 27 Eylül 1929
      Türkiye ile İsveç arasında ticaret antlaşması imzalandı.
    • 1 Ekim 1929
      Türkiye ile Amerika arasında ticaret antlaşması imzalandı.
    • 24 Ekim 1929
      New York Borsası'nda "Kara Cuma" ve 1929 dünya krizi patlak verdi.
    • 25 Ekim 1929
      Osmanlı Ceza Kanunu yürürlükten kaldırıldı. İstanbul'la Berlin arasında "Hava Postası" seferleri başladı.
    • 12 Kasım 1929
      Kayseri-Gemerek demiryolu (94 km) hizmete girdi.
    • 26 Kasım 1929
      Türkiye ile Sovyetler Birliği arasında geçici ticaret antlaşması imzalandı.
    • 18 Aralık 1929
      Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti kuruldu.
    • 21 Aralık 1929
      Türkiye ile İrlanda arasında geçici ticaret antlaşması imzalandı.
    • 1 Şubat 1930
      Kayseri-Sarıkışla demiryolu (129 km) hizmete girdi.
    • 3 Şubat 1930
      İstatistik Umum Müdürlüğü Kuruluş Yasası kabul edildi. Kuruluş, 1962 yılında enstitüye dönüştürülecektir.
    • 22 Şubat 1930
      "Türk Parasının Değerini Koruma Kanunu" kabul edildi.
    • 11 Mart 1930
      Emirler-Balıköy demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 21 Nisan 1930
      Milli Sanayi Numune Sergisi Ankara'da açıldı.
    • 22 Nisan 1930
      Ankara'da sanayi kongresi toplandı.
    • 21 Mayıs 1930
      Türkiye ile Macaristan arasında ticaret antlaşması imzalandı. Bunu Türkiye-Bulgaristan (27 Mayıs) ve Türkiye-Danimarka (31 Mayıs) ticaret antlaşmaları izledi.
    • 1 Haziran 1930
      İstanbul'da Galata Köprüsü'nden geçenlerden alınmakta olan ve "mururiye" adı verilen geçiş ücreti kaldırıldı.
    • 9 Haziran 1930
      Tütün tekeli hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 11 Haziran 1930
      T.C Merkez Bankası Kuruluş Kanunu kabul edildi. Yasa ile banknot çıkarma hakkı Maliye Bakanlığından alınarak Merkez Bankası'na verildi.
    • 15 Haziran 1930
      Türkiye Cumhuriyeti ilk dış kredisini aldı. Amerikan Yardım Bankası'ndan sağlanan kredi 10 milyon dolar.
    • 19 Haziran 1930
      Ticarette tağşişin meni ve ihracatın mürakebesi hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 22 Haziran 1930
      Türkiye ile Avusturya arasında ticaret ve hukuk antlaşması imzalandı.
    • 11 Ağustos 1930
      Zile-Kunduz demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 12 Ağustos 1930
      Liberal eğilimli "Serbest Cumhuriyet Fırkası" kuruldu.
    • 30 Ağustos 1930
      Bölüm bölüm tamamlanan Ankara-Sivas demiryolu (toplam uzunluğu 603 km) Başbakan İsmet İnönü tarafından ulaşıma açıldı.
    • 15 Eylül 1930
      Maliye Uzmanı C. Rist'in Türkiye ekonomisine ilişkin "mali durum ve ödemeler dengesi" üzerine Türkiye Cumhuriyeti hükümetine rapor yazdı.
    • 26 Eylül 1930
      Adana'da "Ahali Cumhuriyet Fırkası" kuruldu.
    • 17 Kasım 1930
      Serbest Cumhuriyet Fırkası, kurucuları tarafından feshedildi.
    • 21 Aralık 1930
      Adana'da kurulan "Ahali Cumhuriyet Fırkası" hükümet tarafından feshedildi.
    • 29 Aralık 1930
      Edirne'de "Amele ve İşçi Partisi" kuruldu.
    • 14 Ocak 1931
      Ankara'da Ziraat Kongresi toplandı.
    • 17 Ocak 1931
      Türkiye-Çekoslovakya ticaret antlaşması imzalandı.
    • 15 Mart 1931
      Gölbaşı-Malatya demiryolu (112 km) hizmete girdi.
    • 16 Mart 1931
      Türkiye-Norveç ikamet, ticaret ve seyrüsefer antlaşması imzalandı.
    • 26 Mart 1931
      Türkiye'de uluslararası ölçülerin kullanılmasını öngören kanun kabul edildi.
    • 15 Nisan 1931
      Türk ulusunun tarihini, çağdaş bir görüşle ele alıp inceleyecek olan "Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti" (daha sonraları Türk Tarih Kurumu adını alacaktır.) kuruldu.
    • 21 Nisan 1931
      Ankara'da Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti Kongresi toplandı.
    • 23 Nisan 1931
      Kütahya-Balıkesir demiryolu (253 km) hizmete girdi. Fevzipaşa-Malatya demiryolu (251 km) hizmete girdi. Irmak-Çankırı demiryolu hizmete girdi.
    • 1 Haziran 1931
      Bursa-Mudanya demiryolu devlet tarafından satın alındı. 42 kilometre uzunluğundaki hat işletmeye 1892 yılında açılmıştı. (Daha sonraları bu hat sökülecektir.)
    • 2 Haziran 1931
      Devlet Denizyolları İdaresi'yle liman işletmesi birbirinden ayrıldı.
    • 20 Haziran 1931
      Sakarya Köprüsü ulaşıma açıldı.
    • 22 Temmuz 1931
      İthalat sınırlamaları sistemine ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 24 Temmuz 1931
      Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı kurulmasını öngören kanun kabul edildi.
    • 25 Temmuz 1931
      Yeni Basın Kanunu kabul edildi.
    • 3 Ekim 1931
      Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası faaliyete geçti.
    • 19 Kasım 1931
      Merkez Bankası altın rezervi yapıyor. 3 milyon dolarlık altın satın alındı.
    • 28 Kasım 1931
      İktisadi durum ve alınan önlemler hakkında İktisat Vekili Mustafa Şeref Bey TBMM'de konuştu.
    • 30 Kasım 1931
      İktisadi Buhran Vergisi Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 29 Aralık 1931
      Gümrük ve İnhisarlar Bakanlığı'nın kuruluş kanunu kabul edildi. Bu tarihten itibaren bir gün sonra da Tarım Bakanlığı'nın kurulmasına ilişkin kanun kabul edilecek.
    • 1 Şubat 1932
      Ankara'da birinci tütün kongresi toplandı.
    • 31 Mart 1932
      İstanbul-Paris direkt telefon hattı açıldı.
    • 13 Mayıs 1932
      Ankara'da Milli Sanayi Sergisi açıldı.
    • 15 Mayıs 1932
      İstanbul'da Balkan tütün kongresi toplandı.
    • 29 Mayıs 1932
      Takas Komisyonu teşkili hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 3 Temmuz 1932
      Devlet Sanayi Ofisi Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 10 Temmuz 1932
      Türkiye Sanayi Kredi Bankası kuruıldu.
    • 18 Temmuz 1932
      Türkiye, Cemiyet-i Akvam'a (Birleşmiş Milletler'e) 56. üye olarak kabul edildi.
    • 31 Ağustos 1932
      Kunduz-Kalın demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 9 Eylül 1932
      Celal Bayar iktisat vekilliğine atandı.
    • 26 Eylül 1932
      Tayyareci Vecihi Bey (Hürkuş), pilot yetiştirmek amacıyla Yeşilköy'de özel tayyare mektebi açtı.
    • 3 Ekim 1932
      Hükümet İzmir Rıhtım Şirketi'ni satın aldı.
    • 30 Kasım 1932
      Ulukışla-Niğde demiryolu (70 km) hizmete açıldı.
    • 1 Aralık 1932
      Kadro Dergisi Şevket Süreyya ve arkadaşları tarafından yayınlanmaya başladı.
    • 16 Aralık 1932
      Samsun-Sivas demiryolu (395 km) hizmete açıldı
    • 1 Ocak 1933
      Yeni Ölçüler yasası uygulanmaya başlandı. Arşın, okka, zira gibi ölçüler tarihe karıştı.
    • 12 Ocak 1933
      Dahili İstikraz Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 3 Şubat 1933
      İstanbul'la Ankara arasında deneme niteliğinde uçak seferleri yapıldı. Amerika'dan satın alınan iki King-Bird tipi yolcu uçağı İstanbul-Eskişehir-Ankara arasını 2 saat 20 dakikada aldı.
    • 4 Şubat 1933
      Eskişehir Şeker Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 1 Nisan 1933
      Afyon-Antalya demiryolunun inşasına ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 15 Nisan 1933
      Samsun-Çarşamba demiryolu hattı hükümetçe satın alındı.
    • 22 Nisan 1933
      Türkiye Cumhuriyet ile Osmanlı Duyun-u Umumiye (genel dış borçlar) İdaresi arasında imzalanan antlaşma ile Osmanlı dönemi borçlarının tasfiyesine başlandı.
    • 27 Nisan 1933
      Adana-Fevzipaşa demiryolu devletleştirildi.
    • 2 Mayıs 1933
      Niğde-Boğazköprü demiryolu (110 km) ulaşıma açıldı.
    • 8 Mayıs 1933
      Türkiye ile Yunanistan arasında ticaret antlaşması imzalandı.
    • 20 Mayıs 1933
      Milli Savunma Bakanlığı'na bağlı olarak "Havayolları Devlet İşletmesi İdaresi" kuruldu. Kuruluşun ilk bütçesi 180 bin lira, toplam personeli ise 24 kişiden oluşuyor. Türk Hava Yolları kuruldu. Kuruluş yurt içi ve dışı her türlü hava taşımacılığı yapıyor.
    • 30 Mayıs 1933
      Mevduat'ı Koruma Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 31 Mayıs 1933
      İstanbul'da Darülfünun'un kaldırılmasını ve Maarif Vekaleti'nce (Milli Eğitim Bakanlığı'nca) yeni bir üniversite kurulmasını öngören kanun kabul edildi.
    • 3 Haziran 1933
      Sümerbank'ın kurulmasına ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 7 Haziran 1933
      Tedavüldeki madeni Osmanlı paralarının toplatılması ve bunların yerine yeni madeni paralar basılmasını öngören kanun kabul edildi.
    • 8 Haziran 1933
      Halk Bankası ve Halk Sandıkları Kanunu kabul edildi. Ödünç Para verme Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 1 Temmuz 1933
      TBMM'nin kabul ettiği kanunla "Türkiye Seyrüsefain İdaresi'nde reorganizasyona gidildi." İdare Akay İdaresi (Adalar, Kadıköy, Yalova), Denizyolları Müdürlüğü (Uzak Hatlar), Fabrika ve Havuzlar Müdürlüğü olmak üzere üçe ayrıldı. Bunun yanı sıra Gemi Kurtarma AŞ kuruldu.
    • 11 Temmuz 1933
      Sümerbank resmen faaliyete geçti.
    • 1 Eylül 1933
      Denizyollarında devletçe işletme tekeli başladı.
    • 20 Eylül 1933
      Ulukışla-Kayseri demiryolu ulaşıma açıldı. Böylece Akdeniz'le Karadeniz demiryoluyla birleşti.
    • 7 Ekim 1933
      Turhal Şeker Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 2 Kasım 1933
      Telgraf şirketi devlete devredildi.
    • 1 Aralık 1933
      İktisat vekaletince hazırlanan "birinci beş yıllık sanayi planı" başbakanlığa sunuldu.
    • 4 Aralık 1933
      Eskişehir Şeker Fabrikası kuruldu. Bölge çiftçisinin ürettiği pancarları işleyerek şeker üretimi gerçekleştiriyor.
    • 5 Aralık 1933
      Eskişehir Şeker Fabrikası üretime başladı.
     
  2. wien06

    wien06 V.I.P V.I.P

    Katılım:
    30 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    6.117
    Beğenileri:
    148
    Ödül Puanları:
    4.480
    Meslek:
    Serbest
    Yer:
    Viyana
    Banka:
    292 ÇTL
    • 21 Ocak 1934
      Türkiye ile Sovyetler Birliği arasında kredi antlaşması imzalandı.
    • 9 Şubat 1934
      Türkiye, Romanya, Yunanistan, Yugoslavya arasında Balkan Paktı imzalandı.
    • 12 Şubat 1934
      Samsun'da Yumurtacılık Kongresi toplandı.
    • 18 Şubat 1934
      İstanbul-Ankara arasında ilk düzenli uçak seferleri başladı.
    • 1 Mart 1934
      İzmir-Kasaba demiryolu devletleştirildi.
    • 22 Mart 1934
      Kazanç Vergisi Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 15 Nisan 1934
      Üreticilerin sorunlarını saptamak amacıyla düzenlenen "2. Tütün Kongresi" Ankara'da başladı.
    • 27 Nisan 1934
      Bandırma-Menemen-Manisa demiryolu devletleştirildi.
    • 3 Mayıs 1934
      Kayseri Uçak ve Motor Fabrikası'nda yapılan, Türk yapımı ilk uçak, Kayseri-Eskişehir arasındaki deneme uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi.
    • 14 Mayıs 1934
      İskan Kanunu kabul edildi.
    • 20 Mayıs 1934
      Kayseri Bez Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 27 Mayıs 1934
      Basmane (İzmir)-Afyon demiryolu devletleştirildi.
    • 1 Haziran 1934
      Ortaköy-Bolkuş demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 2 Haziran 1934
      Artırma, Eksiltme ve İhale Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 16 Haziran 1934
      İlk süttozu fabrikası Bursa'da açıldı.
    • 18 Haziran 1934
      Liman işlerinin hükümetçe idaresine ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 30 Haziran 1934
      Demiryolu Elazığ'a ulaştı.
    • 23 Temmuz 1934
      İstanbul tramvaylarını işleten yabancı şirketin sözleşmesi devlet tarafından feshedildi.
    • 10 Ağustos 1934
      Fırat-Yolaçtı demiryolu hattı işletmeye açıldı. Yolaçtı-Elazığ demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 13 Ağustos 1934
      Bakırköy Bez Fabrikası yenilenerek işletmeye açıldı.
    • 14 Ağustos 1934
      Genç Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk kağıt fabrikasının temeli İzmit'te atıldı. İzmit Kağıt ve Karton Fabrikası'nın yapımı iki yıl sürecek. Paşabahçe Şişe Cam Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 15 Ağustos 1934
      Zonguldak sömikok (antrasit) fabrikalarının temeli atıldı. Kömür yıkama fabrikası işletmeye açıldı.
    • 27 Ağustos 1934
      Tire-Aydın demiryolu ulaşıma açıldı.Antalya demiryolu hattının temeli atıldı.
    • 2 Eylül 1934
      Kadıköy ve Üsküdar tramvayları hizmete girdi.
    • 30 Eylül 1934
      Keçiborlu Kükürt, Isparta Gülyağı fabrikaları üretime başladı. İstanbul-Diyarbakır arasında uçak seferleri başladı.
    • 19 Ekim 1934
      Turhal Şeker Fabrikası üretime başladı.
    • 20 Kasım 1934
      Konya Ereğli Bez Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 18 Aralık 1934
      İstanbul Rıhtım, Dok, Antrepo şirketi devlet tarafından satın alındı.
    • 22 Aralık 1934
      Tapu Kanunu kabul edildi
    • 21 Şubat 1935
      İzmir Havagazı Şirketi devletleştirildi.
    • 18 Nisan 1935
      Balkan Ülkeleri Ekonomi Konseyi Ankara'da toplantılarına başladı.
    • 29 Nisan 1935
      İstanbul-İzmir telefon hattı açıldı.
    • 1 Mayıs 1935
      Aydın demiryolu hükümetçe satın alındı.
    • 21 Mayıs 1935
      Ankara'da Tecim ve Endüstri Odaları Kurultayı açıldı.
    • 27 Mayıs 1935
      Hafta tatili Cumadan Pazara alındı. Hafta tatili ve ulusal bayramlar hakkındaki kanun yürürlüğe girdi.
    • 14 Haziran 1935
      Amortisman Sandığı Kanunu, Elektrik İşleri Etüd İdaresi Kanunu, Maden Tetkik Arama Enstitüsü Kuruluş Kanunu ve Etibank'ın kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 17 Haziran 1935
      (Bazı kaynaklarda 6 Temmuz) Türkiye'de şeker üretimini rasyonel hale getirmek amacıyla, İş Bankası, Ziraat Bankası ve Sümerbank'ın ortaklığıyla "Türkiye Şeker Fabrikaları AŞ" kuruldu. 22 milyon sermayeli şirkete mevcut 4 şeker fabrikası (Alpullu, Uşak, Eskişehir, Turhal) bağlandı.
    • 1 Temmuz 1935
      Aydın demiryolu devletleştirildi.
    • 5 Ağustos 1935
      Fevzipaşa-Ergani demiryolu hizmete girdi.
    • 20 Ağustos 1935
      Keçiborlu-Kükürt Fabrikası açıldı.
    • 23 Ağustos 1935
      Nazilli Basma Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 15 Eylül 1935
      Ergani-Osmaniye demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 16 Eylül 1935
      Kayseri Bez Fabrikası üretime başladı.
    • 1 Ekim 1935
      Çankırı-Atkaracalar demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 10 Ekim 1935
      Ankara'da Fındık Kongresi toplandı.
    • 16 Ekim 1935
      İnhisarlar İdaresi (Tekel Müdürlüğü) kuruluş kanunu kabul edildi.
    • 20 Ekim 1935
      Türkiye Cumhuriyeti'nin ikinci nüfus sayımı yapıldı. Nüfus 16 milyon 158 bin 018 kişi olarak belirlendi.
    • 21 Ekim 1935
      Tarım Kredi Kooperatifleri Kanunu kabul edildi.
    • 23 Ekim 1935
      Etibank çalışmalarına başladı.
    • 31 Ekim 1935
      Ankara Mamak'da Kızılay'ın Zehirli Gaz Maskesi Fabrikası açıldı.
    • 12 Kasım 1935
      Irmak-Filyos demiryolu işletmeye açıldı.
    • 22 Kasım 1935
      Fevzipaşa-Diyarbekir (Diyarbakır) demiryolu ulaşıma açıldı.
    • 26 Kasım 1935
      Afyon-Isparta demiryolu ulaşıma açıldı.
    • 28 Kasım 1935
      Bursa Merinos ve Gemlik Suni İpek fabrikalarının temeli atıldı.
    • 29 Kasım 1935
      Paşabahçe Şişe Cam Fabrikası üretime başladı.
    • 10 Aralık 1935
      Zonguldak Türk Antrasit Fabrikası işletmeye açıldı.
    • 19 Aralık 1935
      Sivas-Eskiköy demiryolu işletmeye açıldı.
    • 10 Ocak 1936
      İkinci beş yıllık sanayi planı Ankara'da yapılan "endüstri kongresinde" görüşülerek ilkeleri kabul edildi.
    • 1 Şubat 1936
      Osmanlı banknotlarının tedavülden çekilmesine başlandı.
    • 25 Mart 1936
      Afyon-Karakuyu demiryolu, bir gün sonra da Bozanönü-Isparta demiryolu ulaşıma açıldı.
    • 9 Nisan 1936
      İstanbul telefon şirketi devletleştirildi.
    • 10 Nisan 1936
      Türkiye, boğazların statüsünü belirlemek amacıyla ilgili devletlere nota vererek toplantıya çağırdı.
    • 18 Nisan 1936
      İzmir Kağıt Fabrikası'nda ilk kağıt üretildi.
    • 18 Mayıs 1936
      Sivas-Erzurum demiryolunun yapımına başlandı.
    • 25 Mayıs 1936
      Havayolları Devlet İşletme İdaresi, İstanbul-Ankara arasında düzenli uçak seferleri başlattı.
    • 29 Mayıs 1936
      Türkiye, boğazlar konusunu görüşmek üzere Montrö'de toplanan konferansa davet edildi.
    • 30 Mayıs 1936
      Demir İşletmeleri Genel Müdürlüğü kuruldu.
    • 8 Haziran 1936
      İşveren-işçi ilişkilerine düzenleyici hükümler getiren İş Kanunu kabul edildi.
    • 9 Haziran 1936
      Dış ticarette devlet denetimini sıkılaştıran 19/06/1930 tarih ve 1705 sayılı kanuna ek kanun kabul edildi.
    • 10 Haziran 1936
      Van Gölü'nde devletçe gemi işletilmesini öngören kanun kabul edildi.
    • 11 Haziran 1936
      Ergani Bakır İşletmesi'nin satın alınmasına dair kanun kabul edildi.
    • 20 Temmuz 1936
      Türkiye'nin İstanbul ve Çanakkale boğazları üzerindeki tüm haklarını tanıyan ve kabul eden Montrö Antlaşması imzalandı.
    • 1 Ağustos 1936
      Ankara Türk Sigorta AŞ kuruldu.
    • 15 Ağustos 1936
      Hudut ve Sahiller Genel Müdürlüğü kuruldu.
    • 8 Eylül 1936
      Ankara ve İstanbul Radyo Şirketleri devlet tarafından satın alındı.
    • 9 Eylül 1936
      İzmir Fuarı ilk kez Irak, İngiltere ve Sovyetler Birliği'nin katılımıyla uluslararası bir nitelik kazandı.
    • 20 Eylül 1936
      Malatya İplik ve Bez Fabrikası AŞ kuruldu.
    • 28 Ekim 1936
      Türkiye ile Yugoslavya arasında ticaret antlaşması imzalandı.
    • 29 Ekim 1936
      Haliç'de Unkapanı ile Azapkapı arasında kurulan Atatürk Köprüsü ulaşıma açıldı. 477 metre uzunluğundaki köprü 1 milyon 585 bin liraya mal oldu. Eski köprü şiddetli fırtınada parçalanmıştı.
    • 1 Kasım 1936
      Eskiköy-Çetinkaya ve Yazıhan-Demirhan demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 3 Kasım 1936
      Ankara'da Çubuk Barajı açıldı.
    • 6 Kasım 1936
      Günümüzdeki Seka'nın çekirdeğini oluşturan "İzmit Kağıt ve Karton Fabrikası" hizmete girdi. Yılda 16 bin ton kağıt üretecek olan fabrika 3 milyon 300 bin liraya mal oldu. Türkiye Selüloz ve Kağıt Fabrikaları adıyla İzmit'te kurulan kuruluş, selüloz ve kağıt üretimi gerçekleştiriyor.
    • 12 Kasım 1936
      Ankara'da Birinci Küçük sanatlar ve Elişleri Kongresi toplandı.
    • 18 Kasım 1936
      Filyos-Çatalağzı demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 28 Kasım 1936
      Ereğli Kömür Şirketi'nin devletçe satın alınmasına ilişkin sözleşme imzalandı.
    • 14 Aralık 1936
      İstanbul Üniversitesi'ne bağlı İktisat Fakültesi kuruldu. Hitler Almanyası'ndan kaçan Fritz Neumark, Wilhem Rupke, Gerhard Kessler, Alexander Rustov gibi ünlü bilim adamlarının ders vereceği fakülte eğitime 1937 yılında başlayacak
    • 5 Ocak 1937
      "Devletçilik" ilkesi yapılan değişiklik sonucu Teşkilat-ı Esasiye Kanunu'nun (Anayasa) 2. Maddesinde yer aldı.
    • 27 Ocak 1937
      Hatay'a Birleşmiş Milletler'in gözetimi altında bağımsızlık tanındı. Karar Türkiye ve Hatay'da büyük sevinç yarattı.
    • 8 Şubat 1937
      Orman Kanunu kabul edildi.
    • 3 Nisan 1937
      Karabük Demir-Çelik Fabrikaları kuruldu. Fabrika halen KARDEMıR adıyla demir çelik üretimi gerçekleştiriyor. Fabrika 1994 yılında sembolik bir fiyata işçilere satıldı. Bu yıl da halka açıldı.
    • 4 Nisan 1937
      Ereğli Bez Fabrikası üretime başladı.
    • 25 Mayıs 1937
      Malatya Bez Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 4 Haziran 1937
      T.C. Ziraat Bankası Kanunu TBMM'de kabul edildi.
    • 6 Haziran 1937
      Sivas-Malatya demiryolu Çetinkaya'da birleşti.
    • 11 Haziran 1937
      Atatürk, Trabzon'da yaptığı açıklamada çiftliklerini, içindeki bütün gayrimenkulleriyle birlikte milletine bağışladığını bildirdi.
    • 14 Haziran 1937
      Tarım Bakanlığı Kuruluş kanunu kabul edildi.
    • 1 Temmuz 1937
      Toprakkale - İskenderun, Fevzipaşa - Meydanıekber demiryolları devletleştirildi.
    • 8 Temmuz 1937
      Türkiye, İran, Irak ve Afganistan arasında Sadabat Paktı imzalandı.
    • 9 Temmuz 1937
      Ankara'da motorlu tayyarecilik okulu açıldı.
    • 12 Ağustos 1937
      Çatalağazı-Zonguldak demiryolu hattı işletmeye açıldı.
    • 16 Ağustos 1937
      Hekimhan-Çetinkaya demiryolu ulaşıma açıldı.
    • 26 Ağustos 1937
      Kozlu Kömür İşletmeleri devletleştirildi.
    • 27 Eylül 1937
      İstanbul-Edirne karayolunun Lüleburgaz'a kadar olan bölümü ulaşıma açıldı.
    • 1 Ekim 1937
      Çatalağzı-Zonguldak demiryolu ulaşıma açıldı.
    • 9 Ekim 1937
      Nazilli Basma Fabrikası Atatürk tarafından açıldı.
    • 15 Ekim 1937
      Cumhuriyet'in Türkçe yazılı ilk banknotu tedavüle çıkarıldı. II. Emisyon, birinci tertipten çıkan ilk banknot 5 lira değerinde. İngiltere'de Thomas De La Rue firmasına bastırılan kağıt 5 liralığı 10 ve 50 liralıklar izleyecek.
    • 25 Ekim 1937
      İnönü Başbakanlıktan istifa etti. Yerine Celal Bayar atandı.
    • 4 Kasım 1937
      Kızılırmak Nehri üzerindeki "Çetinkaya Köprüsü" hizmete girdi.
    • 6 Kasım 1937
      Belediyeler Bankası açıldı.
    • 16 Kasım 1937
      İran ve İran sınırlarına ulaşacak olan Diyarbakır-Cizre demiryolunun temeli atıldı.
    • 20 Kasım 1937
      Sivas-Divriği demiryolu hizmete girdi.
    • 29 Kasım 1937
      Hatay'da bağımsızlık statüsü yürürlüğe girdi.
    • 27 Aralık 1937
      Denizbank Kuruluş Kanunu kabul edildi.
    • 7 Ocak 1938
      Halk Bankası ve Halk Sandıkları Kuruluş Kanunu kabul edildi.
    • 12 Ocak 1938
      Türkiye-Letonya ticaret antlaşması imzalandı.
    • 14 Ocak 1938
      Dışişleri Bakanlığı kuruluş kanunu kabul edildi.
    • 21 Ocak 1938
      Yalova Termal Otel açıldı.
    • 24 Ocak 1938
      izmir telefon işletmesi devletleştirildi.
    • 1 Şubat 1938
      Gemlik Suni İpek Fabrikası, Atatürk'ün de hazır bulunduğu törenle açıldı.
    • 2 Şubat 1938
      Bursa'da Sümerbank Merinos kuruldu. Cumhuriyet yıllarının ilk sanayi kuruluşlarından olan Merinos Türk Silahlı Kuvvetleri için giysi üretimi yapıyor. 1.5 yıl içinde özelleştirilmesi planlanıyor.
    • 10 Şubat 1938
      Gölcük'te yeni bir tersane kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
    • 1 Nisan 1938
      İstanbul Borsası üç yıl süreyle kapatıldı. Ankara'da "Kambiyo Esham ve Tahvilat Borsası" açıldı.
    • 14 Nisan 1938
      Üsküdar ve Kadıköy Su Şirketi devletleştirildi.
    • 8 Mayıs 1938
      Türkiye ile Almanya arasında kredi antlaşması imzalandı.
    • 17 Mayıs 1938
      Divriği demir madenleri üretime başladı.
    • 23 Mayıs 1938
      Türkiye Halk Sandığı kuruldu. İstanbul Elektrik Şirketi devletleştirildi.
    • 27 Mayıs 1938
      Türkiye ile İngiltere arasında kredi antlaşması imzalandı.
    • 3 Haziran 1938
      "Devlet Havayolları Umum Müdürlüğü" kuruluş kanunu kabul edildi. (Resmi Gazete'de 14 Haziran'da yayınlandı.)
    • 15 Haziran 1938
      Noter Kanunu kabul edildi. Türkiye'nin şartları gözönüne alınarak Medeni Kanun'daki evlenme yaşı kadınlarda 15'e, erkeklerde 17'ye indirildi.
    • 17 Haziran 1938
      Sermayesinin tamamı devlet tarafından verilmek suretiyle kurulan İktisadi Teşekküllerin Teşkilatı ile idare murakebeleri hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
    • 24 Haziran 1938
      Toprak Mahsulleri Ofisi kuruluş kanunu kabul edildi.
    • 3 Temmuz 1938
      Türkiye ile Fransa arasında Antakya'da askeri antlaşma imzalandı. Antlaşma uyarınca Türk askeri birlikleri 5 Temmuz'da Hatay'a girdi.
    • 10 Temmuz 1938
      İzmit Klor Fabrikası'nın temeli atıldı.
    • 20 Temmuz 1938
      Fiskobirlik kuruldu. Giresun ve Ordu bölgesinde yetiştirilen fındığı alarak tesislerinde işleyen ve dış pazarlara satan Fiskobirlik, dünya fındık piyasasında da önemli bir söz sahibi.
    • 15 Ağustos 1938
      Divriği-İliç demiryolu hizmete girdi.
    • 24 Ağustos 1938
      Murgul Bakır İşletmesi Etibank tarafından satın alındı.
    • 10 Ekim 1938
      Ankara-Erzurum demiryolu hattı Erzincan'a ulaştı.
    • 28 Ekim 1938
      Ankara Radyosu yeni ve modern binasında yayına başladı.
    • 10 Kasım 1938
      Atatürk ölümsüzlüğe kavuştu. Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal, sabah saat 9.05'te Dolmabahçe Sarayı'nda 57 yaşındayken hayata gözlerini yumdu. (Doğumu 1881) Tüm Türk Ulusu yas içinde...
     

Sayfayı Paylaş