1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Ezan ve Kamet

Konusu 'Genel Dini Konular' forumundadır ve Suskun tarafından 10 Ocak 2011 başlatılmıştır.

  1. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    278
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.054 ÇTL
    Ezan ve Kamet
    Erkeklerin, ister tek başlarına kılsınlar, ister edâ isterse kaza kılsınlar, ister seferde ve isterse hazarda bulunsunlar, farz namazlarını kılarlarken ezan ve kamet (okumaları) müekked sünnet olup kadınlara mekruhtur.

    Ezan ve Kametin Okunuş Şekli

    (Ezan okumak için) Önce dört kere tekbir getirilir, (yani "Allâhü ekber" denir), sonunda da iki kere aynı lafizlarla tekbir getirilir. Her iki şahadeti ("Eşhedü en lâ ilahe illallah ve eşhedü enne Muhammeden Rasûlullah" cümlelerini) söylerken, önce sessiz bilahare yüksek sesle söylememelidir. Sabah ezanında buna, "Hayye ale'l-felah"tan sonra iki kere "es-Salâtü hayrım mine'n-nevm" lafzı ilâve edilir.

    Kamet de tıpkı ezan gibidir, ancak "Hayye ale'l-felâh"tan sonra iki kere "Kad kameti's-s al âh" denilir.

    Müezzin ezanı ağır ağır, kameti ise seri okur. Ezan olduğu bilinse dahi (meselâ ezanın) Farsça okunması uygun olmaz. En doğrusu da budur.



    Müezzine Müstehab Olan Şeyler


    (1) (Ezan okuyan) müezzinin (Rasûlullah'm) sünnetine vâkıf,

    (2) namaz vakitlerini bilen, sâlih (bir kimse) olması,

    (3) (ezan okurken) abdestli bulunması ve kıbleye dönmesi müstehabdır.

    (4) (Sonra müezzinin ezan sırasında parmaklarını kulaklarına koyması;

    (5) "Hayye ale's-salâh" derken yüzünü sağa, "Hayye ale'l-felâh" der-, ken de sola çevirmesi,

    (6) (ezan, minare gibi yerlerde okunuyorsa) şerefede dönmesi;

    (7) müstehab olan vakti gözetmekle beraber ezanla kamet arasında namaza devam edenlerin hazırlanmaları için bir miktar beklemesi;1

    (8) akşam namazı(nın ezanından sonra) ise üç kısa âyet okuyacak kadar yahut üç adım yürüyecek kadar (ezanla kamet arasında) beklemesi,

    (9) ezandan sonra: "Ey namaz müdavimleri, haydi namaza, namaza!" diye seslenerek namazın başladığını ayrıca ilan etmesi dahi müstehabdır.



    Ezan ve Kamette Mekruh Olan Şeyler
    (1) (Ezanda) telhîn yapmak,2

    (2) ezan ve kametin abdestsiz okunması;

    (3) cünübün,

    (4) aklı ermeyen çocuğun, delinin, sarhoşun, kadının, (isyankâr ve) fâsıkm, oturan bir kimsenin ezan okuması, (5) ezan ve kamet esnasında konuşulması mekru tur.

    Buna Rasûlullah (Aleyhisselâm)'m, Bilâl (Radıyallahu anhe söylediği:

    «—Bilâl! Ezanla kamet arasında biraz bekle, tâ ki abdest alan kimse rahatça abdestini alsın, yemeğini yiyenler rahatça yesinler»
    mealindeki ha-dis-i şerifi delildir. Evet ezan; vaktin girdiğini, insanların namaz için temizlenip camide hazır bulunmaları gerektiğini bildirmektir. Ezandan sonra hemen kamet okun(up namaza kalkü)sa bu hedefe ulaşılamaz.

    Telhîn, yâ (ezanın) kelimelerinin değişmesine sebebiyet verecek şekilde tegannî etmek, kelimenin harflerini fazlalaştırmak veya eksiltmek yahut da kelimelerin harekelerinde hatâ yapmaktır.

    (Ezan ve kamet esnasında konuşulduğunda) kametin değil de ezanın yeniden okunması müstehabdır.
     

Sayfayı Paylaş