1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Forkliftin Tanımı ve Teknik Özellikleri

Konusu 'Motorlu Araçlar Dünyası' forumundadır ve Çağlayağmur tarafından 14 Mayıs 2012 başlatılmıştır.

  1. Çağlayağmur
    Hoşgörülü

    Çağlayağmur ... Süper Moderatör

    Katılım:
    15 Aralık 2010
    Mesajlar:
    15.092
    Beğenileri:
    4.415
    Ödül Puanları:
    11.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Yer:
    Ankara
    Banka:
    794 ÇTL
    Tanım:
    Forklift (istif makinesi), bir yükü çatallı kolları vasıtasıyla alıp kaldıran, belirli bir
    mesafeye taşımaya, yüklemeye veya taşıyıp istif etmeye yarayan, elektrik motoru ve/veya
    içten yanmalı motor ile tahrik edilen hareketli kaldırma makineleridir. Şekil 1.1’ de forkliftin
    genel görünüşü ve kısımları verilmiştir.

    Teknik Özellikleri:

    Forkliftlerin yük kaldırma kapasiteleri 1,5–40 ton arasında değişir. Genelde yük
    kaldırma yükseklikleri 3-4’m dir. Özel maksatla asansör sistemlerinde yapılan değişikliklerle
    9 m yüksekliğe yük kaldırabilir. Dolgu veya şişme (pnömatik) lastik tekerlekli olur.
    Direksiyon donanımı arka tekerleklere müdahale eder. Yani dönme işlemi arka
    tekerleklerden yapılır.

    [​IMG]

    1.Asansör
    2.Operatör kabini
    3.Fren yağı deposu
    4.Asansör kontrol levyeleri
    5.Kapasite etiketi
    6.Filtre
    7.Soğutma suyu genleşme tankı
    8.Radyatör
    9.Hidrolik yağ deposu
    10.Çeki
    kancası
    11.Direksiyon simidi
    12.Dizel motor
    13.Yakıt tankı
    14.Jeneratör
    15.Akü
    16.Tahrik
    aksı
    17.Çatal
    18.Yatırma (tilt) silindiri
    19.Tahrik motoru
    20.Tip etiketi
    21.Kaldırma (lift) silindiri
     
  2. Çağlayağmur
    Hoşgörülü

    Çağlayağmur ... Süper Moderatör

    Katılım:
    15 Aralık 2010
    Mesajlar:
    15.092
    Beğenileri:
    4.415
    Ödül Puanları:
    11.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Yer:
    Ankara
    Banka:
    794 ÇTL
    Forkliftler sınıflandırılırken birkaç ölçüte göre değerlendirilir.
    1. Güç Kaynağı Yönünden
    Forkliftler güç kaynağı yönünden dizel, benzinli, LPG’ li(Likit Petrol Gazı) ve akülü
    (bataryalı) olarak sınıflandırılmaktadır
    a) Dizel forkliftler: Dizel motorları ile tahrik edilir. Kaldırma kapasiteleri yüksek
    makinelerde tercih edilir, ekonomiktir, zararlı egzoz gaz emisyonları ve gürültü nedeniyle
    açık alanlarda kullanılırlar. Konteyner taşımacılığında kullanılanların kapasiteleri 40 tona
    kadar çıkar. Şekil 1.2’ de bir dizel forkliftin önden ve arkadan görünüşü verilmiştir.

    [​IMG]
    Dizel forkliftin kısımları

    1.Çatal
    2.Çatal kilitleme vidası
    3.Çatal ayar mandalları
    4.Ayna 5.Direksiyon
    6.Kaldırma zinciri
    7.İç sütun
    8.Dış sütun
    9.Far
    10.Rops(Korumalı kabin)
    11.Dikiz aynası
    12.Ön aydınlatma
    13.Operatör koltuğu
    14.Kaput
    15.Dönüş tekeri
    16.Basamak
    17.Tahrik tekeri
    18.Arka aydınlatma
    19.Hava girişi
    20.Denge ağırlığı
    21.Basamak
    22.Çamurluk
    23.Yatırma (tilt) silindiri
    24.Kaldırma (lift)silindiri

    b) Benzinli forkliftler: Benzin motorları ile tahrik edilen forkliftlerdir. Ekonomik
    olmamaları sebebiyle son zamanlarda kullanılma oranları azalmıştır.
    c) LPG’ li forkliftler: Benzin motorlarının yakıt sistemlerindeki bazı değişikliklerle
    sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) kullanan motorlarla tahrik edilir. Kapasiteleri dizel
    forkliftlere nazaran düşüktür. Egzoz gaz emisyonları benzin ve dizel forkliftlere nazaran çok
    azdır. Yakıt tankının doldurulması ve değiştirilmesi pratik olmadığından ağır iş koşullarında
    çalıştırılmaları uygun değildir. Buna karşılık çevreyi az kirletmesi ve ekonomik olması
    nedeniyle uygulama alanı oldukça fazladır. Şekil 1.3 te LPG ‘li forklift ve kısımları
    verilmiştir.

    [​IMG]

    LPG’ li forkliftin kısımları

    1. Asansör tertibatı
    2. Akü
    3.Operatör kabini
    4. Kumanda kolları
    5. Soğutma suyu haznesi
    6.Soğutucu
    7. LPG tankı
    8. Radyatör
    9.Çeki kancası
    10. Hidrolik tankı
    11.Dönüş
    dingili
    12.Motor
    13. Jeneratör
    14. Tahrik dingili
    15. Tilt silindiri
    16.Çatal
    17.Yürüyüş
    motoru
    18. Fren yağı deposu
    19. Kaldırma(lift) silindiri

    d) Akülü (bataryalı) forkliftler: Şarj edilebilir akülerle çalışan elektrik motorlarıyla
    tahrik edilirler. Kaldırma kapasiteleri nispeten küçüktür. Sessiz çalışır, egzoz gazı
    çıkarmadıklarından özellikle kapalı alanlarda ve insanların çalıştığı yerlerde, gıda işi yapan
    işletmelerde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Buna karşın tozlu ve yağışlı dış ortamlarda
    kullanılmaz.
    Kaldırma kapasiteleri 500 kg' dan 5000 kg' a kadar değişir. Yarı iletken elektroniğin
    sağladığı olanaklarla bu forkliftler şarj edilmeden 18 saat aralıksız olarak çalıştırılabilirler.
    Genel olarak çalışma süreleri 8-10 saattir. Kurşunlu akümülatör, forkliftin dengelenmesini
    sağlayan karşı ağırlığın büyük bölümünü oluşturur. Şekil 1.4’te akülü forklift görülmektedir.


    [​IMG]

    Akülü (bataryalı) forkliftin kısımları

    1.Operatör kabini
    2.Kumanda kolları
    3.Park fren kolu
    4.Operatör koltuğu
    5.Hidrolik yağ filtresi
    6.Çeki kancası
    7.Dönüş silindiri
    8.Dönüş tekerleri
    9.Hidrolik tank
    10.Akü grubu
    11.Elektronik kontrol kutusu
    12.Hidrolik sistem elektrik motoru ve pompa
    13.Elektrik
    motoru bağlantıları
    14.Tilt silindiri
    16. Tahrik tekeri
    17.Çatal
    18.Yürüyüş elektrik motoru
    19.Çatal taşıyıcı(ayna)
    20.Kaldırma silindiri
    21.Asansör
     
  3. Çağlayağmur
    Hoşgörülü

    Çağlayağmur ... Süper Moderatör

    Katılım:
    15 Aralık 2010
    Mesajlar:
    15.092
    Beğenileri:
    4.415
    Ödül Puanları:
    11.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Yer:
    Ankara
    Banka:
    794 ÇTL
    Forkliftler hareket iletme sistemine göre ise debriyajlı, tork konverterli, hidrostatik ve
    elektrik motorlu olarak sınıflandırılır.

    a) Debriyajlı forkliftler: Bu forkliftlerin yürüyüş sistemlerinin motordan alınan dönme
    hareketini, debriyaj dişli kutusu (şanzıman), şaft, diferansiyel ve aks aracılığıyla tekerleklere
    iletmesinden ibarettir. Makinelerin çalışması sırasında çok sık debriyaj problemleri
    olduğundan üretici firmalar artık bu tip forkliftleri üretmemektedir.

    b) Tork konverterli forkliftler: Yürüyüş sistemlerinin, motordan alınan dönme
    hareketini, tork konverter, şanzıman, şaft, diferansiyel ve aks aracılığıyla tekerleklere
    iletilmesinden oluşur. Dizel, benzinli, LPG'li forkliftlerde yaygın olarak kullanılır. Tork
    konverterli kavrama sistemi genel olarak tüm iş makinelerinde kullanılır. Debriyajlı
    forkliftlere nazaran operatör yönünden kullanım kolaylığı vardır. Bu tip forkliftlerin aynı
    zamanda şanzımanları da hidroliktir.

    c) Hidrostatik forkliftler: Klasik yürüyüş sistemi bu forkliftlerde yoktur. Yani kavrama
    (tork konverter veya debriyaj), şanzıman, şaft, diferansiyel gibi hareket iletim elemanları
    kaldırılmış, bunların yerine hidrostatik pompa ve hidrostatik motor konulmuştur. Basınçlı
    hidrolik yağ ile döndürülen hidrostatik motorlar direkt olarak tekerlekleri döndürür. Basıncı
    oluşturan hidrostatik yağ pompası ana motordan tahrik alır. Elektrikli modellerde, pompa
    dönüşü bir elektrik motoru ile sağlanır. Operatör, hidroliğe yön veren valfleri kumanda
    ederek aracın ileri ve geri hareketini sağlar.

    d) Elektrik motorlu forkliftler: Elektrikli forkliftlerde yürüyüş, akü grubundan
    beslenen elektrik motorlarının tekerleklere akuple bağlanmasıyla sağlanır. Bu şekilde makine
    elektrik motorlarının döndürme hareketi ile yürüyüş yapmaktadır.

    Kullanıldıkları Yere Göre Sınıflandırma
    Kullanıldıkları yere göre forkliftler genel amaçlı ve sık depolama forkliftleri olarak
    ikiye ayrılır.
    a) Genel amaçlı forkliftler: Klasik forklift tipidir. Dengeli forkliftler diye de
    adlandırılır. Çünkü yükün ağırlığı ile dengelenir.

    b) Sık depolama forkliftleri: Yerden kazanma amacıyla malların elden geldiğince
    yükseklere istiflenmesi gereken yerlerde çalışmak için amaçlanmıştır. Dar açıklıklı
    forkliftlerdir. Sık depolama forkliftleri tekerlek genişliği az olan forkliftlerdir. Yerden
    kazanmak için kaldırma sütununun araç gövdesine kadar içeri çekilebilen çeşidi mevcuttur.
    Bu tip forklifte yüksek İstifleyici (uzatmalı forklift) denir. Çok dar bir alanda manevra
    yapabilir. Operatör çoğunlukla yan oturur.
    Sık depolama forkliftlerinin çatalı 90° sağa ve sola dönüş yapabilir. Bu dönüş bir taret
    tarafından sağlandığı için Taretli İstifleyici denilmektedir. Çoğunlukla dar koridorlu
    alanlarda raylar üzerinde hareket ettirilerek operatöre manevra kolaylığı sağlanır. 9 m
    yüksekliğe kadar yük kaldırabilir.

    Genel forkliftlerin çalışamadığı yerlerde 1000–2000 kg arası yükleri taşımak için ise
    yerden kumandalı forkliftler kullanılır. Bu forkliftler bataryalı olup üzerinde operatör
    koltuğu ve direksiyon yoktur.

    [​IMG]

    Yerden kumandalı forkliftin kısımları
    1.Kontak anahtarı
    2.Birleşik gösterge (akü deşarj kontrolü ve çalışma sayacı)
    3.Kontrol sütun başı
    4.Paralel anahtar
    5.Otomatik kumanda
    6.Fren
    7.Kaldırma tertibatı
    8.Koruma paneli
    9.Akü kaputu
    10.Ana kontak (Acil kesme)
    11.Akü şarj etme
    12.Kaldırma çatalları
    13.Ön kaput
    14.Mesnet tekerleği
    15.Tahrik tekerleği

    c) Özel forkliftler: Bu forkliftler belli bir işi yapmak amacıyla imal edilmişlerdir.
    Bunlar konteynerleri istif etme ve taşıma amacıyla kullanılmaktadır. Yandan ve üstten
    kavramak suretiyle konteyneri alabilen tipleri mevcuttur. Şekil 1.6’ da konteyner taşıyan özel
    forklift gösterilmiştir.

    [​IMG]

    Konteynır taşıyıcı forklift


    1.Operatör kabini
    2.Asansör
    3.Tilt silindirleri
    4. Şasi
    5.Diferansiyel ve nihai güç
    üniteleri
    6. Hidrolik şanzıman
    7.Motor
    8.Direksiyon simidi
    9.Rops (Koruyucu kabin)
    10.Asansör sütunu

    d) Transpalet: Kapalı alanlarda küçük yüklerin kaldırılıp taşınmasında kullanılan,
    forklift gibi bıçakları bulunan, ancak yürüme tahrik sistemleri olmayan sadece kaldırma
    donanımları bulunan yardımcı iş makineleridir. Bıçak kısımlarının altına yerleştirilmiş
    tekerlek takımlarıyla insan gücü ile kolay hareket ettirilebilir. Kaldırma sistemleri ayak
    pompalı olduğu gibi akü ile çalışan elektro hidrolik donanımlı olanları da vardır.

    [​IMG]
     

Sayfayı Paylaş