1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Karbonhidratlı Besinler - Karbonhidratlı Besinler Nelerdir

Konusu 'Genel Sağlık Bilgileri' forumundadır ve Suskun tarafından 19 Kasım 2009 başlatılmıştır.

  1. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL
    Karbonhidratlı Besinler

    - Karbonhidratlı Besinler Nelerdir


    Besinlerden sağladığımız en temel enerji kaynağı karbonhidratlardır. Günlük enerji ihtiyacımızın yaklaşık %60' ı karbonhidratlardan sağlanmalıdır. 1 gr karbonhidrat 4 kcal enerji sağlamaktadır. Birkaç molekülden oluşan şeker ve çok sayıda molekülden oluşan nişasta ve lif olarak besinlerde bulunurlar. Şeker formundaki karbonhidratlar kolayca sindirilerek hızlı bir şekilde kana karışırlar. Nişasta formundaki karbonhidratlar ise çok sayıda molekülden oluştuklarından karmaşık yapıdadırlar. Sindirimleri ve kana karışmaları daha fazla zaman gerektirir.

    ŞEKER
    Şekerler basit yapıdaki karbonhidratlardır. Glikoz früktoz galaktoz tek şeker molekülünden oluşurlar ve monosakkarid olarak isimlendirilirler. Bu tekli şeker moleküllerinin birleşerek oluşturduğu ikili şeker molekülü formları da disakkarid olarak isimlendirilirler. Örneğin glikoz ve früktoz birleşerek sofra şekeri olarak bilinen sakaroz şeker formunu oluştururlar. Şeker çok çeşitli yiyeceklerin yapımında tatlandırıcı olarak kullanılır. Yüksek miktarda kalori sağladığından ve herhangi bir vitamin ya da mineral içermediğinden dikkatli tüketilmesi gerekmektedir. Besinler ile alınan tüm karbonhidratlar basit yapıdaki şeker formu olan gilikoza dönüştürülürler. Böylelikle tüm hücrelerin kullanabileceği bir enerji kaynağı olarak kullanılırlar. Glikoz ayrıca gilkojene dönüştürülür ve kullanıma hazır enerji kaynağı olarak karaciğerde kaslarda depolanır. Özellikle beyin enerji kaynağı olarak sadece gilikozu kullanır. Beyin kan şekeri seviyesini korumak için açlık hissini oluşturur ve açlık giderilinceye kadar vücutta depolanan diğer enerji kaynaklarının kullanılmasını sağlar.

    Besin kaynakları
    Sofra şekeri tatlılar bal pekmez kuru üzüm dondurma meyve.

    NİŞASTA
    Çok sayıdaki şeker molekülü bir araya gelerek nişasta diğer adıyla polisakkarid formunu oluştururlar. Daha çok bitkisel besin kaynaklarında bulunurlar. Vücut tarafından kullanılabilir enerji kaynağına diğer bir deyişle yapılarındaki gilikoz moleküllerine ayrıştırıldıklarından sindirimi ve kana karışmaları basit formdaki karbonhidratlara oranla daha fazla zaman almaktadır. Bu sebeple kan şekeri seviyesini hızlı bir şekilde değil de yavaş yavaş arttırırlar.

    Besin kaynakları
    Buğday patates pirinç muz yer fıstığı havuç mısır.


    LİF

    Lif sadece bitkisel kaynaklarda bulunan önemli bir karbonhidrattır. Çözünebilen ve çözünemeyen olarak iki grupta incelenirler. Çözünebilen besin lifleri kan şekerinin kontrol edilmesine ve kötü kolesterol seviyesinin düşmesine yardımcı olur. Çözünemeyen besin lifleri ise daha çok dışkının hacim kazanmasını sağlar ve kolon kanserini önler. Araştırmalar günlük alınması gereken lif miktarının 20-35 gram civarında olması gerektiğini göstermekle birlikte günümüz koşullarında değişen beslenme alışkanlıkları ve yaşam tarzları bu miktarın ancak yarısının tüketildiği göstermektedir.

    Besin kaynakları
    Çözünebilen lif kaynakları: Yulaf baklagiller bezelye havuç pirinç kepeği arpa turunçgiller çilek muz. Çözünemeyen lif kaynakları: Buğday kepeği esmer pirinç arpa lahana pancar şalgam karnabahar sebze ve meyve kabukları.
     
  2. Papatya
    Meşgul

    Papatya Sözlerimi Geri Alamam.* Süper Moderatör

    Katılım:
    6 Ağustos 2012
    Mesajlar:
    16.260
    Beğenileri:
    5.770
    Ödül Puanları:
    10.980
    Yer:
    Seattle.
    Banka:
    4.917 ÇTL

    Yüksek Karbonhidratlı Gıdalar
    Karbonhidratlı Gıdalar
    Karbonhidratı Yüksek Gıdalar
    Karbonhidrat Nedir Nelerde Bulunur
    Karbonhidrat İçeren Besinler


    Karbonhidrat vücudun enerji gereksinimini karşılamada ilk kullanılan besin grubudur. Yüksek karbonhidratlı gıdalar vücudun kullanmayacağı boş kaloriler yada aşırı enerji sağladıklarının belirlenmesi için değerlendirilmesi gerekir.

    Karbonhidratlar neredeyse her insan diyetinin önemli bir kısmını oluşturur. Enerji eldesinin yanı sıra bağışıklık sistemi, doğurganlık ve insan gelişimi için de önemlidir. Ancak, fazla karbonhidrat vücudun değişik bölümlerinde yağ olarak depolanabilir. Bu nedenle, karbonhidratlı gıdalar tüketirken çok fazla karbonhidrat içermemesi ilginizi çekebilir.


    Fruktoz ve Toz Şeker

    İkisi hemen hemen% 100 karbonhidrattır, yağ, mineral, vitamin ve protein içermez. Boş veya faydasız karbonhidratlardan sakınmak isterseniz bunlara dikkat etmelisiniz. Hızlı bir şekilde yakılma özelliğine sahiptir.

    Pizza

    Pizza tam tahıllı olsun yada olmasın kalınlığına bağlı olarak karbonhidrat içeriği değişir. Ortalama bir pizzada % 22-30 oranında karbonhidrat bulunmaktadır.

    Patates

    Herkes patates sever ama patatesin eğer fırınlanmışsa % 35’i ve kızartılmışsa % 27 oranında karbonhidrat içermektedir. Diğer bir ifade ile orta boy bir patatesin (36 gr) %21’inin karbonhidrat içerdiğini söyleyebiliriz.

    Pastalar

    Pastaların düşük karbonhidrat içeren yazıları sizi yanıltmasın. Kurabiye, pasta ve kek her zaman yüksek karbonhidrat içerir. Bunların % 80 hatta daha yüksek oranda karbonhidrat içerdiğini söyleyebiliriz.

    Az yağlı kraker de % 80 civarı karbonhidrat bulunmaktadır. Bu aperatifler lezzetli olmalarına karşın yüksek karbonhidrat içerirler. Bunların dışında emek, baklava ve diğer tatlı türlerinin de yüksek karbonhidrat içerdiğini unutmayın.

    Reçeller ve Koruyucular

    Bunların büyük bir çoğunluğu meyve bazlıdır ve önemli ölçüde karbonhidrat içerir. Reçeller az su içeriği nedeni ile ve yaklaşık % 64-68 aralığında yüksek karbonhidrat barındırır.

    Soslar, tatlı turşular ve salata sosları

    Bu grup için ortalama % 35 civarında karbonhidrat bulunmaktadır.

    Şekerli Tahıllar

    Bunlar kahvaltılık tahıllar olarak da bilinir. Bunların çoğu aşırı miktarda ekstra şeker içerir. Böyle olmasına rağmen reklamlarda “sağlıklı” olarak tanıtılır. Karbonhidrat içeriği sıklıkla % 90 – 93 civarındadır. Bunlara karşı sağlıklı bir alternatif ise yulaf yada çavdar olabilir. Bunlar yavaş yakılması, vitamin içermesi gibi avantajlarına ek olarak sadece yaklaşık % 10 oranında karbonhidrat bulundurur.

    Elma ve Muz

    Muz tüm meyve şekerlerini yüksek miktarda içermektedir. Tek bir elma 21 gram karbonhidrat içerir. Muz ise yaklaşık olarak 24 gram karbonhidrat içermesinin yanı sıra yüksek lif ve potasyum oranına sahiptir.

    Soda

    Sodanın hiçbir besin değeri yoktur. Soda en az 36 gram karbonhidrat içerir ve bu şeker hızlı bir şekilde kan şekerinin yükselmesine neden olur. Karbonik asit içermesi bakımından dişlere zarar verir ve mideyi tahriş eder.


     

Sayfayı Paylaş