1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Kardak Krizi

Konusu 'Cumhuriyet Tarihi' forumundadır ve wien06 tarafından 17 Mayıs 2008 başlatılmıştır.

  1. wien06

    wien06 V.I.P V.I.P

    Katılım:
    30 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    6.117
    Beğenileri:
    148
    Ödül Puanları:
    4.480
    Meslek:
    Serbest
    Yer:
    Viyana
    Banka:
    292 ÇTL
    Kardak krizi’nin ortaya çıktığı dönemin öncesinde yunanistan bir seçim yaşamıştı. simitis, 20 ocak 1996’da başkanlık koltuğuna oturacak ve birkaç gün sonra kendini bir kriz ortamında bulacaktı. bu dönemde dışişleri bakanı teodoros pangalos, savunma bakanı simitis’in parti içinde ( panhelenik sosyalist parti ; pasok ) büyük rekabet yaşadığı arsenis’ti.
    türkiye’de de 24 aralık seçimleri yeni yapılmıştı ve iktidarda tansu çiller geçici hükümeti vardı. koalisyon görüşmeleri sürüyordu. krizin sürdüğü dönemde dışişleri bakanı deniz baykal, genelkurmay başkanı orgeneral ismail hakki karadayı’idi.

    kardak krizi, 25 aralık 1995’te figen akat isimli türk bandıralı bir yük gemisinin, ikizce diye de anılan kardak ( yunanca: imia ) kayalıkları açıklarında karaya oturmasıyla başlamıştır. gemiyi kurtarma yetkisinin türk şirketlerine mi, yunan şirketlerine mi ait olduğu sorusu adacıkların hangi ülkenin hakimiyetinde olduğu tartışmasına yol açmıştır. karaya oturan gemiye yardım, gemiden gelen istek üzerine yunanistan’dan gelmiş ve yunan devriye botları kurtarma çalışması başlatmıştır. bunun üzerine ankara, 29 aralık’ta bir nota göndererek, yunan botlarının kendi karasularına girerek kaza geçiren gemiye yardım etmesini protesto etmiş; buna karşın. atina kayalıkların kendine ait olduğunu için gemiyi kurtarma yetkisinin de kendine ait olduğunu ileri sürmüştür. türkiye bu gerekçeye karşı çıkınca egemenlik sorunu tartışılmaya başlanmış ve iki ülke arasında gerilimin dozu sürekli artmıştır. tartışma dışişleri bakanlıkları arasında diplomatik notalarla sürdürülürken, yunanistan’daki arnetta isimli özel bir kanal, ortada müdahale olmadığı halde 24 ocak 1996 akşamı “türklerin ege’deki yunan adalarını almaya başladığını” yunan kamuoyuna bildirmiştir. bu yayın, hemen ertesi gün, neredeyse tüm yunan gazetelerinin türkiye’nin, ege’deki yunan adalarını ele geçirmek üzere harekete geçtiğini yazmalarına sebep olmuştur. bu sırada türkiye’de kimsenin kardak isimli bir adacığın varlığından haberi dahi yoktu. o kadar ki, türkiye’nin ege adalarını alma gibi bir planı uygulaması söz konusu olsa, bunun emrini vermesi gereken başbakan tansu çiller, kardak adasının yerini ancak 29 ocak günü öğrenmişti. bunalım sürerken yunanistan’a ait kilimli ( klimnos ) adası belediye başkanı’nın harekete geçirdiği bir grup yunanlı 26 ocak günü kardak kayalıklarından birine yunan bayrağı dikti. bu olay üzerine milliyet gazetesi muhabiri mehmet ali varış, kardak zannıyla başka bir adaya türk bayrağı dikmiş, onu 27 ocak günü hürriyet gazetesi muhabirleri aykut fırat ve cesur sert’in yunan bayrağını indirilip yerine türk bayrağı dikmesi izlemiştir. bundan iki gün sonra ( 29 ocak günü ) arnetta tv’nin mensupları yanlarına aldıkları bir papaz, birkaç sivil ve iki küçük çocukla birlikte kardak adacığına gelip yunan bayrağı dikmişlerdir. aynı gün yunan deniz ve hava güçleri de alarma geçirilmiş, yunan deniz komandoları adacıklardan birine gelmişlerdir. ilginç olan nokta kayalıklardan birini boş bırakılmasıydı. bunun üzerine ankara, deniz kuvvetleri’ne ege’ye açılmaları emrini verdi. 30 ocak’ta kardak kayalıkları, türk deniz kuvvetleri tarafından ablukaya alındı. bu noktada, bölgede bir gerilimin çıkmasına karşı olan clinton devreye girdi ve iki hükümetle yapılan temaslar sonucu bayraklar indirildi, askerler ve gemiler bölgeden çekildi.
     
  2. wien06

    wien06 V.I.P V.I.P

    Katılım:
    30 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    6.117
    Beğenileri:
    148
    Ödül Puanları:
    4.480
    Meslek:
    Serbest
    Yer:
    Viyana
    Banka:
    292 ÇTL
    Kardakta Yunanlıları böyle atlattık

    Simitis'in, ''Türk komandolarının ikinci Kardak'a çıkışını 4 saat sonra fark ettik'' itirafı, gözleri yeniden 31 Ocak 1996 gecesine çevirdi. Gerçekten de o gece Türk komandoları, Yunanları atlatarak Kardak'a nasıl çıkmıştı?
    Bodrum semalarına askeri uçak inişe geçtiğinde, heyecan ve tedirginlik hâkimdi ortama! Subay rütbesindeki 22 SAT ve SAS komandosu hâlâ görevlerinin ne olduğunu bilmiyorlardı. Ama bilinen tek şey Yunanistan’la bir kriz yaşandığıydı. Görev planı, Savaş Harekât Merkezi’nden henüz bildirilmemişti. Gümüşlük Limanı’na askeri otobüsle geldiklerinde ise silah ve malzemelerinin başka bir araçla geldiğini gördüler. Saatler artık gece yarısıydı, 3 adet bot şişirildi. Gece görüşlü silahları bir kez daha kontrol edildi, mermiler, yedek şarjörler yüklendi, en önemlisi susturucular takıldı ve emir geldi: “Kardak’a çıkıyorsunuz!” 22 komandodan 18’i altışar kişilik ekipler halinde 3 bota bindiler. Diğer 4 kişiyse harekât merkezinde kaldı. Operasyonun adı ‘Yunus 1’di. Botlar, ışıkları söndürülmüş gemilerin arkasından kendilerini bekleyen Sahil Güvenlik botunun arkasına takıldılar. Saatler 02.00’yi gösterirken Kardak’ta 18 Türk komandosu yerini almıştı ve operasyon tamamdı.



    31 Ocak 1996’nın ilk saatlerinde Türkiye ile Yunanistan arasında savaşın eşiğine gelinen gecenin, askeri anlamda bilinen tek öyküsü böyleydi. Tam 9 yıldır Türk askerinin Yunanistan gemilerini ve savunmasını atlatarak Kardak’a nasıl sızdığı asla bilinemedi. Geçen hafta, Kardak krizi sırasında Yunanistan Başbakanı olan Kostas Simitis’in yazdığı ‘Yaratıcı Bir Yunanistan İçin Siyaset’ adlı kitap piyasaya çıktığında, bu ‘sır’ tekrar gündeme geldi. Yunanistan’ın kriz dönemindeki tek yetkilisi Simitis, 4 saatlik bir kayıp zamandan bahsediyor, Yunanistan savunmasının zafiyetinin itirafına kitabında yer veriyordu. Simitis’in hâlâ yanıtını bulamadığı konu şuydu: “Bu olayın Yunan kuvvetleri tarafından 4 saatlik bir gecikmeyle anlaşılmış olmasından dolayı büyük şok altındaydık. Gözümüzü açanın ABD olmasından son derece rahatsızdık. Kardak krizi Yunanistan'ın zafiyetlerini ortaya çıkardı.”

    Dokuz yıllık sırra ilişkin ilk itiraf Yunanistan’dan geldi. Halen Türk komandolarının Kardak’a nasıl çıktığı, özellikle Yunanlar tarafından merakla araştırılıyor. Bu olayın en gizemli tarafı ise aslında işin askeri boyutu. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin bu operasyonu nasıl yürüttüğü, Yunanistan’ı nasıl ‘tufaya düşürdüğü’ bir sır perdesi adeta...

    Simitis’in kitabında sorduğu ama cevabını bulamadığı sırrı Tempo açıklıyor. Kardak krizi döneminde aktif görev alan bir askeri kaynağının verdiği bilgiler, Yunanistan’ın eski Başbakanı Simitis’in merak ettiği 4 saatlik kayıp zamana ilişkin gizemi çözüyor; aynı zamanda Türkiye adına önemli bir askeri sırrın da deşifresi anlamına geliyor.

    Olayın tüm detaylarını ‘askeri sır’ olması nedeniyle vermek mümkün değil; ama Yunanistan tamamen ‘elektronik harp’ yöntemiyle etkisiz hale getirildi. Dijital saldırılarla Yunanistan gemilerinin tüm elektronik sistemi ‘felç edildi’. Kamuoyuna o dönemde aktarılan bilgilere göre, Yunanistan’ın en büyük deniz üssü Salamina’dan Kardak’a ulaşmak üzere yola çıkarılan gemilerin büyük bir bölümü çeşitli arızalarla yolda kalmıştı. Yola devam edenlerin de hızları ve savaş kapasiteleri sorunluydu. İşte, Tempo’nun yetkili ağızlardan edindiği bilgi bunun ayrıntılarını ortaya çıkarıyor.



    Hedef, Yunan askeri sistemini bozmak


    Kardak krizinin yaşandığı dönemde, Donanma Komutanlığı Gölcük’teydi. (1999 yılındaki depremden sonra merkez İzmir’e kaydırıldı.) Türkiye’nin en önemli savaş gemileri, firkateynleri ve denizaltıları burada konuşlandırılıyordu. Yavuz sınıfı firkateynler olan F240, 241, 242 hemen Gölcük’ten bölgeye sevk edildi. Alman-Türk ortak yapımı olan ve bünyesinde Savaş Harekât Merkezi de bulunan bu firkateynlerin kimsenin bilmediği bir özelliği de ‘elektronik harp’ yeteneğine sahip olmalarıydı. Bu şekilde ne düşmana yakalanılıyor, ne de karşı taraftan füzelere karşı bir savunma gelebiliyordu.

    Gölcük’teki donanma karargâhından o ‘büyük gece’, yani 30 Ocak gecesi emir gelmişti. Emri takiben, 2 saat içinde D-346 numaralı Alçıtepe muhribi hariç, tüm gemiler alargaya çekildi.

    D-346 ise tersanede bakımdaydı. ABD yapımı bu muhrip daha sonra ‘jilet’ oldu. Eski ama vurucu güçlerden biriydi. Tüm donanması Ege sahillerindeydi. Marmaris Aksas Deniz Üssü, Foça Özel Eğitim Merkezi alarm durumunda adeta savaşa hazırlık yapıyordu. TSK planını yapmıştı. En ufak ateşe cevap verilecek, ABD bile karışamayacaktı. O gece Tansu Çiller başkanlığında toplanıldı. Ordunun durumu, Yunanistan’la savaşın ayrıntıları konuşuldu. SAT ve SAS komandolarının Kardak’a çıkmasına karar verildi.

    9 yıllık sırrın ayrıntıları arasında yer alan bilgiye göre, mayın tarama gemisi görünümündeki dünyanın en gelişmiş teknolojisine sahip gemiler bölgede Yunanistan askeri sistemini bozmak üzere faaliyet içindeydiler. Hatta bu gemilerden Yunanistan telsiz ve telefon bağlantıları bile dinleniyordu. Hatta ilginç bir anekdot daha: Bir Türk denizatlısı, Atina açıklarına kadar gidip görevini tamamlayıp dönebilecek yeteneğe sahiptir.

    Bilinmeyen başka bir ayrıntıya göreyse, Yunan Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’na Türk timinin adaya çıkacağı ve hepsinin öldürülmesi emrinin verildiği. Operasyonu haber almışlardı. Fakat Türk askerinde önemli bir istihbarat daha vardı. O da adaya çıkan Yunan askerlerinin teçhizat olarak yetersiz olduklarıydı. Hatta nereye gittiklerini bilmeden çok ani bir şekilde adaya çıkarılmışlardı. Pillerinin bile olmadığı bilgisi, Türk askeri istihbaratının elindeydi! Gece görüşleri çalışmıyordu. Sadece gemilerinin sonar ve radarlarıyla etrafı tarıyorlardı. F242 Yavuz tipi firkateyninden, karşı tarafın elektronik sistemlerini bozmak için saldırı yapıldı. 7 kişilik bir ekip 2.5 saat içinde düşman sistemini felç etti. 3 botla 18 kişilik komando timi adaya doğru yola çıktı, Yunan deniz kuvvetlerinin arasından geçip adaya çıktı. Yunanlar bunu ancak sabah saat 05.00 sıralarında fark etmişlerdi! Yunan sistemlerinin bozulmasının askeri anlamda üç sonucu vardı. Elde ettiğimiz bilgiye göre bunlar şu şekilde yorumlanıyordu:


    1. Yunan donanması için büyük bir zafiyetti. Kontrollerindeki bir bölgeye 18 kişilik düşman timi sızıyor ve tüm Yunan donanması savaş durumunda!

    2. Tüm elektronik sistemleri felç edildi. Mesela gemilerde füzeye karşı sistem vardır, füze gelirken radarda görünür ve gemiden metal parçaları fırlar, füzenin yönünü şaşırtıp hedefe çarpmaması sağlanır. Tüm sistemleri devre dışı kaldı ve sabah 05.00’e kadar Türk timinin adada olduğunu anlayamadılar.

    3- Büyük bir prestij kaybı oldu, kansız şekilde bitti ama her ne şekilde olursa olsun Yunan Deniz Kuvvetleri çok büyük zarar görecekti, Gümüşlük sahili o sabah batarya doldu.


    Kardak krizinin ardından 7 Şubat 1996 günü Genelkurmay Başkanı Hristos Limberis görevden alındı. Yunanistan, 9 yıldır bu sırrı çözemedi. Kardak krizinden ortaya çıkan sonuç şuydu: Türk ordusu Yunanistan’ı alt edebilecek güç ve teknolojiye sahipti.
     

Sayfayı Paylaş