1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Kask Hakkında - Bakımı - Seçimi

Konusu 'Gerekli Bilgiler' forumundadır ve Suskun tarafından 7 Ekim 2012 başlatılmıştır.

  1. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL
    [​IMG]
    Kask
    Bir motosiklet sürücüsünün en önemli koruma ekipmanı kasktır. Sürüşün keyifli ve güvenli olması, ancak başta kask olmak üzere diğer koruma donanımları ile sağlanabilir.Yapılan bir çok araştırma , ölümle sonuçlanan motosiklet kazalarında kask kullanılmadığını ortaya çıkarmıştır. Kaskı sadece yasaların bir gereği olarak değil,motosiklet sürüşünde ayrılmaz bir ekipman olarak düşünebilmek,bilinç gerektiren, eğitimlerde kazandırılması gereken bir olgudur.
    Kaskın ne işe yaradığını anlamanın en acı yolu maalesef bir kazaya karışmaktan geçmektedir.Fakat,elinize alacağınız bir pinpon topunu, pinpon masasına çarptığınızda göreceğiniz zıplayan top ile, belirli bir hızda giderken düşen bir sürücünün kafasının yerde sekmesi aynı mantıkla izah edilebilir. Bu bağlamda, pinpon topu olmamanın en iyi yolu, kask kullanmaktan geçmektedir.
    Kask kullanıldığında, fiziksel olarak yere çarpmalarda, pinpon topu örneğindeki sekme ister istemez olacaktır ancak bilinmesi gereken en önemli şey, bu sekmeler esnasında, çarpma etkisini kask absorbe edecektir.
    Öyleyse, kullanılacak kaskın belli bir kalite standardına haiz olması gerekir.Çünkü, çarpma esnasında, parçalanabilecek bir kaskın görüntüden başka hiçbir yararı yoktur.

    a) Kask Kullanmanın Faydaları

    Kask kullanmak başlıca şu faydaları sağlar:
    · Kazalarda,düşmelerde kafatasını,yüzü,çeneyi korur.
    · Dışarıdan gelen sesi azaltır.
    · Rüzgar, böcek vb. etkenlerin gözü rahatsız etmesini önler.
    · Dış etkenlerden sürücüyü koruyarak,sürücüye konfor ve güvenli sürüş sağlar.
    · Sürüş esnasında karşılaşılan değişik hava akımlarını sürücünün anlamamasını sağlar, bu suretle güvenli sürüş sağlar.
    · Soğuktan, yağmurdan, rüzgardan ve güneşten korur.
    · Sürücüye, sürüş esnasında belli açıda görüş alanı verir, buda,sürücünün çevresel etkenlerden dolayı dikkatini dağıtmasını engeller.
    · Aerodinamik yapıları ile, hızlanmalarda, alansal engel değil, alansal katkı sağlarlar, böylece hızlanma güvenli olur.
    · Trafik cezası ödemekten kurtulursunuz J.

    Yukarıda sıralanan maddeler, kaskın önemini ortaya çıkartmaktadır. Kaskın, özellikle motosiklet kazalarında,ne kadar hayat kurtarıcı bir ekipman olduğunu araştırmalara, deney ve tecrübelere dayandırmaya gerek yok aslında. Bir otomobilde emniyet kemeri ne kadar önemliyse, motosiklette de kask aynı önemdedir. Hatta daha önemlidir. Çünkü, motosiklette kaporta sürücüdür. Ancak ne yazık ki, ülkemizde motosikleti hobi amaçlı olarak kullanan bilinçli sürücüler dışında genel olarak kask, trafik cezasından kurtulmak için kullanılmaktadır.

    NHTSA’ya göre; ABD’de 2006 yılında kasklar 1658 hayat kurtardı. Eğer bütün sürücüler kask takmış olsalardı 752 hayat daha kurtulacaktı. Kasklar %37 oranında kazalarda hayat kurtarıcı rol oynamaktadırlar. Kask takma zorunluluğu kaldırılan eyaletlerde, kask takma oranı %99 dan %50 ye düşmüşken, tekrar yasaklanmasıyla %95’e yükselmiştir-



    Dış kısım, genellikle sıkıştırılmış termoplastikten (polikarbonat ) yapılır.Çarpmanın ilk absorbe edildiği kısım burasıdır. Kaygan bir materyal ile sağlamlaştırılmış olması (boya vb.) darbe anında sürtünmeyi azaltarak, zararı en aza indirger.
    Darbe emici kısım genellikle genişletilmiş polistiren den yapılır ( genellikle plastik mantar olarak düşünülür). Kaskın iç kısmı yumuşak görünse de darbelere karşı çok dayanıklıdır ve kafaya uygulanan kuvvetin eşit olarak dağılmasını sağlar. Kaskın iç kısmının tam kafanıza oturacak şekilde olması gerekir. Bu çok katlı kaplama, darbe etkisinin hızını keser.
    Çok hızlı bir çarpma esnasında koruyucu astar ve kaskın dış yüzeyi etki gösterir, çarpışma esnasında meydana gelen etkiyi dağıtır. Çarpma esnasında ne kadar çok enerjiyi ve etkiyi çekerse, hasarı da o kadar çok aza indirir. Bazı kaskların dış yüzeyleri çarpma anında etkiyi tabaka halinde alırlar, bazıları da bir kaç çarpışma sonrasında ya çatlar, ya da kırılırlar. Yeterli koruma direnci olmayan astarlarda, çarpmanın yarattığı hasar gözle görünemeyebilir ve hatta sağlam bile görünebilir, fakat büyük bir olasılıkla bunların koruma etkisi azalmıştır ve yenisi ile değiştirilmelidir
    Astar bölgesi yumuşak köpük ve kumaş kaplamalıdır.Dolgu malzemesi kaskın iç ve şakak bölgesini sarar.İçindeki kumaşın terletmeyen cinsten ve değiştirilebilir olması avantajdır.
    Çene altı bağı,adı üstünde kask kafaya takıldığında kaskın kafada durmasını sağlayan çene altı bandıdır.Bu bandın sürüş esnasında mutlaka kilitli veya bağlı olması gerekmektedir.Aksi taktirde,düşme esnasında kask sekecek ve kafadan çıkacaktır.
    Vizör ise, kaskın ön tarafında, gözü koruyan, UV ışıkları süzen şeffaf bölümdür.

    Kask alırken nelere dikkat etmek gerekir?


    Kask alırken nelere dikkat etmek gerekir? Sorusuna cevap arayarak,bir kaskta, güvenli sürüş açısından olması gereken kıstaslarında ortaya çıkması sağlanacaktır.

    · Kompozit malzemeden üretilmiş olmasına dikkat edilmelidir. Kompozit malzeme; makroskobik olarak birbirinden ayrı iki ya da daha fazla malzemenin bir araya getirilmesi ile imal edilen malzeme türüdür. Örneğin sadece sıkıştırılmış mikadan imal edilmiş kasklar tercih edilmemelidir.
    · Ağırlığı maksimum 1100 gram civarında olmalıdır. Kaskın ağır olması, içeriğinde basit materyallerin kullanıldığına işaret olabilir ayrıca sürüş esnasında sürücüyü rahatsız eder ve rahat hareket etmesini engeller.
    · Görüş açısı geniş olmalıdır.
    · Ses yalıtımı ve konforunun iyi olması gerekir.
    · Çizilmeye karşı hassasiyetini gösterir testlerden geçmiş olmalıdır (Uluslararası kask standartlarına haiz kasklar bu testlerden geçmiş kasklardır.)
    · Vizör kısmının buğulanmaya karşı folyosunun olmasına özen gösterilmelidir.(Bu konuda bir püf nokta sunacak olursak... vizörü amonyak ile sildiğimizde, buğu yapmaz).
    · Vizörün UV ışıklarına karşı hassasiyeti test edilmiş olmalıdır.Gözü yoracak ve güneş ışıklarını direk alacak, plastik vizörlerden kaçınılmalıdır.Vizör için ayrıca uluslar arası standart ibaresi bulunması tercih sebebi olmalıdır.
    · Kafaya iyi oturması gerekmektedir. Bu konudaki ölçü, kaskın ne sıkı nede geniş olmasıdır.Kask denenirken, alın,şakak ve yanak kısmı ile kaskın içi arasına serçe parmağının girmemesi gerekir. Kafada öne veya arkaya doğru sallanmamalı- kafa yanlara hızlıca çevrildiğinde yanlara dönmemelidir.Kısaca kafa ile hareket etmelidir. Ancak kask, kullanılmaya başlandıktan sonra zamanla kafanın anatomik ölçüsüne uyup biraz genişleyecektir. Bu durum, ayakkabının zamanla ayağın şeklini alması gibidir.
    · Kaskların ömrü yaklaşık beş yıldır.Bu yüzden hiç düşmemiş olsa bile kaskı beşinci senede değiştirmekte fayda vardır. Kask düştükten sonra özelliğini genel olarak yitirdiğinden, düşürülmüş kaska güvenilmemelidir.
    · Kullandığımız motosikletin sürüş fiziğine, kullanım amacına uygun cinste kask almak gerekir. Kasklar, kullanım amaçlarına göre dizayn edildiklerinden, farklı motosiklet çeşitlerinde güvenli olmayabilirler. Örneğin, bir yarış motosikletinde yarım kask kullanılmamalı, full face olarak tabir ettiğimiz, çenelik kısmı kapalı-sabit kasklar kullanılmalıdır.
    · Markalarına göre kasklar; numaraları aynı olsa bile bedenleri farklı olabilir. Bu yüzden, kaskın bedenine göre değil, kafa ölçüsüne göre kaskı denemek suretiyle almak gerekir. Kask bedeni meziro yardımı ile alın bölgesinden kaşların üzeri ve şakak üzerinden kulakları saracak şekilde ölçülür.
    · Kaskın hava giriş düzeneği ve arka kısmında hava tahliye kanallarının olması tercih sebebi olmalıdır.
    · Hangi motosiklet türü olursa olsun kaskın çeneyi koruyan tipi tercih edilmelidir.
    · Kaskın boynu sarması gerekir,boyun açıkta kalmamalıdır.
    · Kaskın beyaz renkli olması, görünülebilirlik açısından avantajdır.Yeni Zellanda’nın Auckland bölgesinde yapılan bilimsel bir araştırmaya göre, beyaz kask giymek, diğer kasklara oranla görünürlük açısından %24 oranında daha fazla avantaj sağlamaktadır(Wells ve diğerleri; 2004).
    · Yukarıda sayılan özelliklerin hemen hemen hepsini kapsayan test ve standartlar içeren uluslar arası kask standartlarına uyması gerekir.Bunu da kaskın üzerindeki : ECE22-05 (Avrupa Birliği), D.O.T.(ABD), TUV (Alman), BSI (İngiliz),DOT FMVSS(ABD), Snell (ABD);NZ (Yeni Zellanda),CSA CAN3(Kanada), JIS (Japonya) gibi ibarelerden anlayabiliriz. Bu standartlardan en makbulü Avrupa Birliği standartları yani “ECE” standardıdır.

    ECE;Birleşmiş Milletler, Avrupa Ekonomik Komisyonunu’ na üye devletlerin kabul ettiği standardizasyon kriterlerine uygun anlamına gelen bir markadır.




    Avrupa Birliği Uluslararası Kask Standart Numaraları

    (ECE /TRANS/505 Regulation No. 22)

    E1 Almanya E13 Lüksemburg E25 Hırvatistan E37 Türkiye
    E2 Fransa E14 İsviçre E26 Slovenya E38
    E3 İtalya E15 E27 Slovakya E39 Azerbeycan
    E4 Hollanda E16 Norveç E28 Belarus E40 Makedonya
    E5 İsveç E17 Finlandiya E29 Estonya E41
    E6 Belçika E18 Danimarka E30 E42 Avrupa Topluluğu
    E7 Macaristan E19 Romanya E31 Bosna Hersek E43 Japonya
    E8 Çekoslovakya E20 Polonya E32 Letonya E44
    E9 İspanya E21 Portekiz E33 E45 Avustralya
    E10 Yugoslavya E22 Rusya E34 Bulgaristan E46 Ukrayna
    E11 İngiltere E23 Yunanistan E35 E47 G.Afrika
    E12 Avusturya E24 Irlanda E36 Litvanya E48 Y.Zellanda


    c) Kask Çeşitleri

    Kask çeşitleri, kaskın görünüm ve kullanış amacına göre sınıflansa da, motosikletin kullanım amacı doğrultusunda geliştirilirler. Dolayısıyla, motosikletin cinsi ile kask aynı kulvarda olmaktadır. Mantıksal olarak, 280-300km/s hız yapabilen bir yarış motosikletinin(racing) kaza anında, sürücünün kafasını koruyabilmek için, kafatasını tamamen saran ve darbe hızını en aza indirgeyen bir kask giymesi gerekir ki bu yarım veya çeneliği açılabilen bir kask olamaz...Sonuçta kask, motosikletin yapabileceği en kötü kaza düşünülerek seçilmelidir.

    Tam Kapalı (Full-Face) Kasklar
    Yüzü tamamen örten, göz kısmını vizörle kapatan ve vizörün alt tarafında çeneyi koruyan çeneliği bulunan kasklardır. Vizörsüz ve çenelik kısmı havalandırmalı olup, kros motosiklet sürücüleri için olan versiyonu da mevcuttur. Ancak bu tür kros ‘full-face’ ler sportif amaçlı olarak kullanılmaktadır. Tam kapalı kaskların vizör haricinde oynayan parçası yoktur. Kafada tam koruma yaparlar. Genel olarak yarış motosikletleri, enduro motosikletler, kros ve touringlerde kullanılmak üzere tasarlanmışlardır. Güvenli sürüş açısından en çok tercih edilmesi gereken, tam koruma yapabilecek kasklardır.

    Çeneliği Açılabilen Kapalı Kasklar (Flip Up-Moduler)
    Yüzü tamamen örten,tam kapalı kaskların, çenelikle beraber ön kısmını açabildiğimiz kasklardır.Cadde kullanımı içindir. Literatürde Convertible veya Flip Face şeklinde de isimlendirilmektedir.Genelde Enduro motosikletler sürücüleri kullandığı gibi, touring ve chopper sürücülerinin de rağbet ettiği bir kask çeşididir.Özellikle ön kısmı açılabildiğinden, yavaş hızlarda sürücünün rüzgar almasını, artçısı ile konuşabilmesini sağladığından oldukça tercih edilen bir kasktır. Bluetooth ve çeşitli telsiz konuşmalarının yapılabileceği düzeneklerin kurulması kolaydır.Kullanım kolaylığı açısından genel olarak motosikletli polislerin de tercih ettiği bir kasktır.

    Çeneliksiz-Açık Kasklar (Open Face-3/4)
    Bu kaskların çeneyi koruyan, çenelik kısmı yoktur. Vizör, yüzü çeneye kadar örter.Bu haliyle özellikle scooter tarzı motosikletlerde kullanımı uygundur. Herhangi bir düşme esnasında sadece kafatası ve alın bölgesini koruyabilir. Yüksek hacimli motosikletlerde kullanımı uygun değildir.
    Çarpışmaların % 35'inde en büyük etkinin çene bölgesinde olduğu dikkat çekmektedir. Bu demektir ki sürüş sırasında yüz kısmı açık bir kask takıyorsanız başınız için verebileceği korumanın sadece % 65'ini almış/kullanmış olursunuz - Erişim:02.06.2008). Bu tür kasklar sadece ve sadece çok düşük hızlarda kullanacağınız bir scooter ile tavsiye edilebilir.

    Yarım Kasklar (Half-Shorty)
    Bu kaskların çeneyi koruyan çenelik kısmı olmadığı gibi,çoğunda vizör de yoktur.normalde,open-face kasklar da olduğu gibi, kafatasını enseye kadar değil,kulak arkasına kadar sarar.Kulağı tamamen içine almaz.Bu haliyle,rüzgar ve çevresel etkenlere karşı herhangi bir koruyuculuğu yoktur.
    Genelde fiber-glass gibi hafif materyalden imal edilmesinin sebebi, özellikle bayanların, scooter tarzı ufak hacimli motosiklet kullanırken rahat etmelerini sağlamaktır. Güvenlik açısından pek koruyuculuk özelliği yoktur.Open-face kasklar gibi sadece scooter tarzı motosikletlerde ve düşük hızlarda kullanımı uygundur.Özellikle sıcak iklimi olan bölgelerde tercih edilen kasklardır.

    Kase Kasklar (Novelty)
    Kase şeklinde, sadece motosikletin cinsine göre tarz oluşturmak amacıyla kullanılan, hiçbir koruyuculuk özelliği olmayan kafanın sadece tepe kısmını kapatan bir kasktır.
    Hiçbir şekilde kullanılması tavsiye edilmemektedir.



    Oktay ÇELİK
    Motosiklet Eğitmeni



     
  2. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL
    Kask Çeşitleri

    Kasklar genel olarak sınıflandırılacak olursak

    Tam kapalı

    Bu kasklar kullanım sırasında çene kısmından itibaren yüzü ve kafayı çevreleyip tamamen koruyan kasklardır. En güvenli kask tipidir. Diğer kask tiplerine göre daha sessizdir. Gözleri toz, böcek v.s korur. Düşme anında çene kısmı dahil kafanın tüm çevresi her daim koruma altındadır. Bu kaskların güvenlik sağlamasının avantajlarının yanında bazı kullanıcılara göre değişebilen bazı dezavantajları da vardır. Sıcak olması, kısıtlanma, baskılanma duygusu, rüzgarı hissetmeme, kısa molalarda devamlı kask çıkarma takma vb. gibi kullanıcılardan gelen eleştirilerdir. Ancak kullanılması gereken en güvenli kask tipide bu tip kasktır.


    Tamamen Kapalı kasklar Adı üstünde her tarafı kapalı olan kask modeli. Çene kısmı açılanlara göre kullanımı daha zahmetlidir. Daha sessizdir.

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    Çene kısmı açılıp kapanabilir kasklar (Convertible, Modular, Flip-face veya Flip-up) Tam kapalı kasklar içerisinde bazı konfor olumsuzluklarının giderildiği bir türdür. Ön kısmı açılabilir olduğu için kısa molalarda ve konuşmak gerektiği durumlarda büyük kolaylık sağlar. Her ne kadar sürüş sırasında çene kısmı kapalı olarak kullanılması gerekse de bazen rüzgarı hissetmek içinde çene kısmı açılabilir ve size bu opsiyonu sunabilen kask türüdür. Bende bu tip kask kullanmaktayım.

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    Yarı Açık
    Bu kasklarda kafanın yan ve arka kısımları koruyacak şekilde kaplar. Ancak çene ve yüz kısmı ya açıktır yada ön kısmında vizör bulunur. Bu kasklar ağırlıkla gezi motoru (Cruiser) kullanıcıları arasında yaygın olarak kullanılır.

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    Yarım
    Bu kask tipi özellikle Amerika’da gezi motoru kullananlar arasında yaygındır. Kafanın üst kısmını koruyacak şekildedir. Başın ense kısmı ve yüz açıktadır. Kask kayışına entegre kulakları koruyan parçası vardır.

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    Birde bu sınıflandırmalara girmeyen kasklar vardır. Bu kasklar yarım kasklara benzerler. Ancak yarım kasklardaki gibi kulak kısmı kapalı değildir. Daha çok aksesuar gibi durur. Değişik şekillerde üretilirler ve sadece kafanın üst kısmını korurar. En az koruyan kask tipidir. Özellikle ülkemizde bilinen Alman (Nazi olarakta adlandırılır) kaskları bu gruba girer.

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    Kasklar kullanım amacına göre de farklı şekillere ve özelliklere sahiptirler. Örnek verecek olursak Kross motorlarda kullanılan kasklar tam kapalı kasklardır ancak ön kısmında vizör yoktur ve çene kısmı yüze daha uzak konumlanmıştır. Daha aksiyonlu ve efor sarf edilen bir sürüşte kullanıldığı için ön kısım yüzden biraz ileri konumlandırılmış böylece sürücünün daha rahat nefes alması amaçlanmıştır.

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    Kask çeşitlerini inceledikten sonra sıra geldi çok önemli bir konuya. Kask seçimini nasıl yapmalıyız ve nelere dikkat etmeliyiz?

    1.Mutlaka tam kapalı kask kullanmalıyız. Tam kapalı kasklardan ön kısmı açılabilir (flip-up) kask tipleri günlük kullanım için çok uygundur. Hem güvenli sürüş yaparsınız hemde konforlu kullanım imkanı verir.

    2.Kaskın havalandırma kanallarının yeterli sayıda ve yapıda olup olmadığını inceleyin. Özellikle yaz aylarında havalandırmaların ne kadar önemli olduğu daha iyi anlaşılmaktadır.

    3.Kask mutlaka bilinen kalite standartlarından geçmiş olmalıdır. Kaskın kullanım ve bakım kitapçığında desteklediği güvenlik standartları yazılıdır. Burdan bilgi alabilirsiniz. Genelde bilinen markalar bu standartları desteklemektedir. Ayrıca kaskın yapısını iyice inceleyin. Parçaların işçilik kalitesi, kask hakkında açıklayıcı bilgilerin miktarı üreticinin yaptığı işe ne kadar önem verdiğinin bir göstergesidir. Bu tip ürünleri seçmekten çekinmeyin.

    4.Almayı düşündüğünüz kaskın model yılına dikkat edin. Bir kaskın kullanımdaki ortalama ömrü 3 yıldır. Raf ömrü ise kişisel görüşüme göre üretildiği sene + 1 yıldır. Bu nedenle mutlaka beğendiğiniz kaskı araştırın, üretim yılına bakın.

    5.Kaskların firmalara göre aksesuar ve yedek parça servislerinin kalitesi değişebilir. Her an yeni bir vizör temin edebileceğiniz markaları seçmenizde fayda var.

    6.Bazı kasklarda çift vizör seçeneği bulunur. Eğer göz bozukluğunuz yoksa çift vizörlü kaskları seçebilirsiniz. Göz bozukluğu olan kişilerin kaskın güneş vizörü yerine dereceli güneş gözlüğü takmaları çok daha uygun olur.

    7.Kaskın iç kısmının sökülebilir olmasına dikkat edin. Kullanım sırasında zamanla kirlenen iç kısım yıkanmak istendiğinde kolayca sökülür ve yıkanabilir. İç kısmı sökülemeyen kasklarda ise durum tam bir eziyettir. İç kısmı sabunlu bezle silmek ve tekrar ıslak bir bezle defalarca temizlemek gerekir. Tavisyem iç kısmı sökülebilir kask almanızdır.

    8.Bazı kasklar satılırken renkli (siyah, koyu yeşil, aynalı parlak vb.) vizörle satılır. Böyle kasklar oldukça şık görünür. Gündüz kullanımda sorun çıkarmasa da gece kullanımda tabiri caizse kullanıcıyı körleştirir. Bu nedenle alacağınız kaskı normal vizörlü almalısınız. Sonra isterseniz gündüz kullanım için renkli vizör alabilirsiniz. Ayrıca vizörün çizilmeye karşı dayanıklı olanını kullanmakta fayda var. Ne demek istediğimi kullanırken anlayacaksınız.

    9.Kaskın en önemli parçalarından birisi kayış kısmıdır. Kayışın kilit kısmının sağlamlığını kontrol edin. Esnek ayar seçenekleri kullanımda uygun ayarı bulmanızı kolaylaştırır. Kayış konusuna çok dikkat.

    10.Tavsiyeleri dinleyin, değerlendirin. Özellikle kask gibi uzun süre kullanılacak ve iyi paralar vererek alacağınız ürünlerde hayal kırıklığına uğramamak için testleri, uzman görüşlerini ve kullanıcıların yorumlarını değerlendirin.

    Kaskımızı seçtik ve almayı düşünüyoruz. Bize uygun olan kask bedenini nasıl anlarız?

    Kaskı kafamıza taktığımızda yanaklarımıza hafif bir baskı uygulamalıdır. Kaskı sabit tutarken kafamızı çevirmeye kalktığımızda kafamız kask içinde dönmemelidir. Demek istediğim bol kaskın sizi korumayacağıdır. Kask mutlaka kafanıza oturmalıdır. Bu denemeleri yaparken mutlaka kaskın kayışı ayarlanmış ve takılı olmalıdır. Kayış fazla olmamak kaydıyla hafif sıkı bir şekilde ayarlanmalıdır. Zaten bu ayarı kendiniz rahatlıkla anlar ve uygularsınız.

    Kaskı almakla iş bitmiyor. Birde kaskımızı kullanırken nelere dikkat etmeliyiz onlara bir değinelim.

    1.Kaskımızı her zaman temiz tutmalıyız. Özellikle vizörü her kullanım sonrası veya kirlenme durumunda temizlemeliyiz. Böylece her zaman iyi bir görüş elde ederiz.

    2.Kaskımızın üstüne çıkartma, logo vb. şeyler yapıştırmamalıyız.

    3.Kaskı asla direkt güneş ışığında bırakmamalısınız. Kaskın yapısına zarar vermesinin yanında sıcak bir kaskı kafanıza taktığınızda vücudun sıcaklık stresine girmesi ile halsizlik, dikkat dağılması ve sonrasında kaza riskinin artması meydana gelir. Ne demiş atalarımız “Ayağını sıcak kafanı serin tut”. Kask güneşten uzak tutulmalı.

    4.Kaskınızı hava alacak, kuru bir yerde muhafaza edin. Kullanım sırasında içerde oluşan nemin sağlıklı bir şekilde uzaklaşması için bu şarttır. Ayrıca kötü kokunun oluşmasını da azaltır.

    5.Kaskınızı çizilmeye karşı koruyun.

    Son söz olarak birşey söylemek istiyorum. Piyasa da çok ucuza kasklar satılmakta. Gelir durumu iyi olmayan motorcu kardeşlerimiz bu kasklardan kullanmakta. Bu kaskların hiçbiri güvenlik testinden geçmiş ve güvenlik standartına sahip değil ama buna rağmen kafanızı ilk darbeden koruyabilir. Hiç kask takmamaktan iyidir. Bu nedenle alabileceğiniz en kaliteli kaskı alın ama asla kasksız motora binmeyin.



     
  3. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL

    KASKLAR HAKKINDA BİLMENİZ GEREKENLER

    Kask Gerekli
    Pekçok aktivitenin kendine özgü koruyucu ekipmanları vardır. Motosiklet kullanmak da bunlardan birisidir. Her sürücü ve artçı özel bot, pantolon, mont, eldiven ve standartlara uygun kask giymelidir. “Kask boyun kırar, görüsü engeller, duymayı azaltır” gibi söylentilerin asılsız oldugu yasanan tecrübelerle kanıtlanmıstır. Bilinçli sürücüler her zaman kask takar.

    Kask Ne şe Yarar?

    Öncelikle, kask en iyi koruma aracıdır. Motosikletinizin anahtarını elinize aldıgınız anda kaskınızı da almayı alıskanlık haline getirin. 'kisi ayrılmaz bir ikilidir. Elbetteki kask motosiklette her derde deva bir sey degildir ancak bir kaza anında beyninizi, yüzünüzü ve hayatınızı korur. Diger koruyucu giysilerle birlikte kask, kaza anında yaralanmayı en aza indirir. Arabadaki emniyet kemeri gibi, kaska da gerek olmadıgını düsünenler olabilir. Ama unutmayınki her an kaza olabilir. Ne zaman ne olacagını kimse bilemez. Kendi kendinize “hemen markete gidip gelecegim, kask takmama gerek yok” demeyin. Her yıl pek çok sürücü kask taktıgı için hayatta kalıyor ve buna sükrediyor.
    'kinci olarak, iyi bir kask konforu yüzünden motosiklet zevkinizi ikiye katlar. Kask, kulaklarınızda kükreyen, suratınıza ve gözlerinize çarpan rüzgarı keser. Havada uçusan böcek ve diger nesnelerden korur. Hava degisikliklerinden etkilenmenizi ve yorulmanızı azaltır.
    Üçüncü olarak, kask takmak motorcuların sorumluluk sahibi kimseler oldugunu gösterir. Kask takmak, kanuni zorunluluk olması bir yana, sürüş sırasında diger sürücüler tarafından görülmenizi de saglar.

    Kask Nasıl Korur?

    Farklı kasklar farklı amaçlar içindir. Agır sanayi ve insaatlarda çalısanlar, amerikan futbolu oynayanlar ve askerler kask takar. Fakat hiçbir kask birbirinin yerini tutmaz. Motosiklet kaskları çok komplikedir ve özel tasarlanmıstır. Yıllar süren bilimsel arastırmaların neticesinde gelistirilmistir. Bir motosiklet kaskında 4 temel parça bulunur : dış yüzey, darbe emici iç yüzey, konforlu ped ve iyi bir sabitleme sistemi. 'lk anlatacagımız dış yüzey; genellikle aynı aileden olan güçlendirilmiş fiber bilesimi ya da termoplastikten (polikarbonat gibi) yapılmıstır. Bu çok güçlü bir maddedir ve sert bir seye çarptıgında korumak üzere tasarlanmıstır. Darbe ile olusan enerjiyi kafanıza ulasmadan dagıtmayı saglar. Ancak bu, sizi korumak için tek basına yeterli degildir. Dış yüzeyin içinde aynı derecede önemli, genellikle gelistirilmiş polistren’den (çogunlukla strofor gibi oldugu düsünülen) yapılmış darbe emici bir iç yüzey vardır. Bu yogun tabaka, kask durmuş ancak kafanız hareket etmeye devam etmek isterken olusan darbeyi emer. Her iki yüzey ve astar, sert darbelerde olusan basıncı tamamen dagıtır. Bazı kaskların dış yüzeyleri siddetli darbelerde çatlayabilir ya da kırılabilir. Bunun nedeni kaskın darbeyle olusan basıncı emmesidir. Bir kaza sonrasında kullandıgınız kask hasar görmemiş gibi görünebilir. Ancak koruma etkisi azalmış olabileceginden degistirilmelidir. Konforlu ped, yumusak köpük ve kumastan olusan kafanızı saran tabakadır. Sizi rahat tutar ve kaskın tam olarak kafanıza oturmasını saglar. Bazı kasklarda bu kısım temizlik için sökülüp takılabilmektedir.




    Kaskın Bolumleri

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]i

    Sabitleme sistemi ya da çene kayısı çok önemlidir. Kaza anında kaskın kafanızda kalmasını saglar. Kayıs, kaskın her iki yanına baglıdır. Kaskı her taktıgınızda mutlaka kayısı da güvenli bir sekilde baglayın. Bu islem sadece birkaç saniyenizi alır. Kayısı baglamadan kask takmak, emniyet kemeri takmadan araba kullanmaya benzer.

    Kask Seçimi
    Rengi, sekli ve fiyatı hangi kaskı alacagınızın seçiminde etkili olsa da siz öncelikle koruma ve rahatlıgı düsünün. Kapalı (fullface) bir kask yüzün tamamını kapattıgı için daha güvenlidir. Ayrıca vizörü kapalıyken gözlerinizi de korur. Yarısçılar ilave güvenlik ve rahatlık için kapalı kaskları tercih eder.
    Bazı sürücüler açık kaskları tercih edebilir. Aynı temel parçalar, bu kasklarda da vardır ancak kapalı kasklar gibi yüzü ve çeneyi korumazlar. Eger açık bir kask kullanıyorsanız vizörlü olmasına dikkat edin. yoksa yüzünüze sıçrayabilecek taslara karsı motosiklet gözlügü takmanız gerekir. Sıradan gözlük ya da güneş gözlükleri yeterince korumadıgı gibi, sürüş esnasında yüzünüzden uçabilir.
    Kısa yarım bir kask az da olsa kafanızı korur. Bu kasklar kaza sırasında basınızdan çıkacak gibidir. Bu nedenle kısa yarım kasklar tavsiye edilmez.
    Bugün iyi bir kask, degisik fiyat aralıklarında alınabilmektedir. Pek çok üretici, kasklarını son model motosikletlerin renklerine uygun olarak üretmektedir. Agır ve hantal kaskların yerini sürekli gelistirilen, hafif ve modern malzemelerden üretilen kasklar almıstır. Üreticiler, daha ucuz, daha saglam ve daha rahat kasklar için çalısmalarını sürdürmektedir. Kask seçerken bilmeniz gereken sey, minimum güvenlik standartlarını karsılamasıdır. Kaskın bu özelliklere sahip olup olmadıgını, içinde ya da dısında yer alan onay belgesi etiketinden (DOT, Snell, ECE gibi) anlayabilirsiniz. Etiket, kaskın güvenlik testlerinden geçtigini gösterir.
    Bu organizasyonlar, kaskları asagıdaki testlerden geçirirler:



    Darbe – kaskın darbe emme kapasitesi
    Penetrasyon kaskın rüzgara karsı direnci
    Sabitleme kayısın esnemeden ve kopmadan baglı kalması
    Görüş açısı kask, her iki yönden en az 105 derecelik görüş açısı saglamalı (pekçok insan her
    iki taraftan yalnızca 90 derecelik görüş açısı kullanır)
    Motosiklet kazalarında kafadan yaralanma neticesinde ölüm oranlarının artmasıyla birlikte korunma çok önemli hale gelmistir. ( 1987 88 arasında California’daki motosiklet kazalarında basından yaralanan sürücü ya da artçıların %42’si hayatını kaybetmistir).

    En iyi kask bile yaralanmama konusunda garanti vermez. Bununla birlikte kaza anında, kask takmayan birisi, kask takan birine göre çok daha riskli durumdadır.

    Doğru Beden Ölçüsünü Bulmak :
    Eger basınızın ölçüsünü bilmiyorsanız asagıdaki tabloyu kullanabilirsiniz. Basınızın çevresini en geniş noktasından ölçün. Genellikle bu nokta kasın bir santim üstüdür. En geniş noktayı bulana kadar birkaç deneme yapabilirsiniz. Eger basınızın ölçüsü asagıda listelenenlerin arasında bir rakamsa geniş olan ölçüyü alın. Kask ölçüleri marka ve modellere göre farklılık gösterebilir.

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]
    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    En yi Kask Giyme Yöntemi

    Kaskı her iki yandaki kayıslardan tutun. Kaskın altı yukarıya, ön tarafı asagıya dogru olmalıdır.
    Basparmaklarınız, parmak uçlarınız kaskı dengeleyecek sekilde çene kayısının içinde olsun,.
    Kaskı kenarlarından hafifçe açın ve çene kayıslarından çekerek basınıza oturtun. Kask rahatça basınıza oturmalıdır. Hatta çok az sıkı da olabilir. Basınıza tam olarak oturdugundan emin olun. Sapka gibi basınızın gerisinde olmamalıdır. Kaskınız çok bolsa basınızda yukarı asagı hareket eder, gürültü ve rüzgarı içeri alır, en kötüsü kaza anında basınızdan çıkabilir.
    Çene kayısını baglamadan önce birkaç seyden daha emin olmalısınız yanak pedleri, rahatsız edici bir sekilde bastırmadan yanaklarınıza dokunmalıdır. Sakaklarınızla alın pedi arasında bosluk kalmamalıdır. Kaskınızın boyun kısmında rulo varsa, kaskı boynunuzdan iterek uzaklastırmamalıdır.

    [Linkleri görebilmek için ÜYE olmalısınız!..]

    Kapalı kasklarda, çene kısmına bastırdıgınızda vizör ya da çene koruyucu çenenize ya da burnunuza dokunmamalıdır. Eger degiyorsa, yüksek hızda rüzgar basıncında da aynı sey olacaktır.
    Kaskı takıp çene kayısını bagladıktan sonra, elinizle saga sola ve yukarı asagıya hareket ettirin. Eger kask basınıza tam oturmussa, kaskla birlikte deriniz de hareket edecektir. Kafanıza biraz baskı yaptıgını, hatta biraz da sıktıgını hissetmelisiniz. Sunu da unutmayın ki bir kaskın koruyucu astarı kullanıldıkça gevseyecektir.

    Yeni bir kask, ilk giydiginiz zaman biraz sıkabilir.
    Kask basınızda ve çene kayısı kapalı iken kaskı öne dogru çekerek basınızdan çıkarmaya çalısın. Eger bu halde kaskı kafanızdan çıkarabiliyorsanız kask çok büyük demektir.
    Kaskı normal sekilde kafanızdan çıkarın. Basınızda acıyan bir nokta ya da alnınızda kızarıklık var mı? Basınç noktaları rahatsızlık verebilir ve uzun süreli sürüslerde baş agrısına neden olabilir. Kaskınızda böyle bir sey olmadıgından emin olun. Eger varsa bir beden büyügünü ya da bir baska markayı deneyin Hala denediginiz kasktan emin olamıyorsanız, magazada kaskı bir süre kafanızdan çıkarmayıp rahat olup olmadıgını anlamaya çalısın. Kask, motosiklet malzemeleri içinde en çok para harcayacagınız parça olmalıdır. Sizin için dogru olanı seçtiginizden emin olun.

    Kask Bakımı

    Kask bakımı konusunda üreticilerin tavsiyelerine göre hareket edin. Temizlik için yalnızca yumusak sabun kullanın. Özellikle polikarbonat kasklarda petrol bazlı temizlik maddelerinden uzak durun. Güçlü temizlik maddeleri, kaskın koruma özelligini kaybetmesine neden olabilir. Kask camınız sürekli temiz olsun. Normalde sabun, su ve yumusak bir bezle bunu halledebilirsiniz. Eger çizilmisse camı degistirin. Çizik bir vizör görmenizi zorlastırabilir. Geceleri ısıkların tehlikeli bir biçimde görüsünüzü engellemesine neden olur.
    Bir kask sert ve saglam görünse bile, kırılabilen parçaları vardır. Bu yüzden kaskınızı sert bir zemine düsürmemeye dikkat edin. Bu, kaskınızı kullanılamaz hale getirebilir. Kaskın darbe emme özelligini hatırlayın.
    Kaskınızı koydugunuz yerde benzin, temizlik maddeleri, egzos dumanı ya da asırı sıcak bulunmamasına dikkat edin. Tüm bu faktörler kaskın malzemelerine zarar verir ve kaskta olusan zarar çogu zaman kimse tarafından farkedilmez.
    Kaskla birlikte gelen kullanma kılavuzunda kask bakımı için neler yapılması gerektigi anlatılmaktadır.
    Kaskı boyama, süsleme ya da kaska çıkartma yapıstırma konusundaki açıklamaları mutlaka okuyun.
    Kaskınızı asla motosiklet aynalarına, sinyallere ya da sisibara asmayın. 'ç astar bundan kolayca zarar görebilir.
    Aslında, tam korumalı degilse ya da yolcunuzun kafasında degilse motosikletinizde yedek kask tasımayın. Normal sürüş dısındaki sarsıntılar bile yedek kaska zarar verebilir. Yedek kask sıcak motor parçalarına ya da egzos borusuna yakın bir yere baglanmıssa, iç astarı zarar görebilir ya da eriyip lekelenebilir. Zarar gördügü gözle görülmese bile dış yüzey de bundan etkilenir. Asırı sıcak w
    bir yere bırakılan bira/kola kutusunun bundan nasıl etkilendigini gördüyseniz, ne olacagını anlayabilirsiniz.
    Kaskı çıkardıgınız zaman onu düz ve güvenli bir yere koyun. Örnegin yere, askıya ya da bir rafa koyabilirsiniz.
    Bazı motosikletlerin benzin deposu üstüne konan kasklarda is ve koku olabilir. Eger kaskı koltuga koyduysanız, düsmeyeceginden emin olun.
    Motosiklet kullanırken müzik dinlemeyi planlıyorsanız, kaskı delmenizi gerektirmeyecek kulaklıgı olan bir müzik sistemi seçin.

    Kaskı Yenileme
    Kaskınızla bir kaza yaptıgınızda, muhtemelen darbe emme özelligini kaybettiginden yenisini almanız gerekecektir.
    Pekçok kask üreticisi, ila yılda bir kaskınızı degistirmenizi önermektedir. Kaskınızda bir sorun oldugunu düsünüyorsanız bu süreden önce yenilemelisiniz.
    Eger zarar görmediyse ne diye kaskınızı birkaç yılda bir degistireceksiniz? Çünkü koruma kalitesi zamana ve kullanıma baglı olarak azalmaktadır.
    Kaskınızın çene kayısı asınabilir ya da sabitleme noktası artık tutmayabilir; dış yüzeyi asınmış ya da zarar görmüş olabilir. Kask yenilemenin en iyi nedenlerinden birisi de kaskların sürekli gelistirilmesidir. Birkaç yıl sonra aldıgınız kask, su an kullandıgınızdan kasktan daha iyi (daha güçlü, daha hafif, daha rahat) olacaktır. Hatta daha ucuz bile olabilr.


     

Sayfayı Paylaş