1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Kürek (spor)

Konusu 'Diğer Spor Dalları' forumundadır ve Suskun tarafından 14 Ağustos 2011 başlatılmıştır.

  1. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL
    [​IMG]

    Kürek İnsanoğlunun denizler ve akarsularla basit araçlar kullanarak mücadelesini temel alan spor dalıdır.

    Kürek sporu, sporcuların birbirleri ile rekabet ederek göl,nehir ve denizde, kürekler vasıtası ile hareketin sağlandığı özel olarak üretilmiş tekneler ile gerçekleştirilen bir takım sporudur.

    Tarih

    İlk kez Romalılar ve Eski Mısırlılar tarafından kullanılmış olan küreğin tarihçesi, M.Ö. 25. yüzyıla kadar inmektedir. Kullanıldığı ilk bölgeler ise, Akdeniz ve Nil Nehri çevreleridir. Asur ve Mısırlılar'dan kalan kabartmalarda üç kürekçili sandallar görülmektedir. Vikingler ise kürekle dünyayı ilk kez dolaşanlar olurken Ming Hanedanı döneminde aynı şeyi Çinliler tekrarlamışlardır.

    Kürek, insanoğlunun denizlere açılmasıyla birlikte ulaşımın önemli bir parçası durumuna gelirken tüccarlar, balina avcıları, balıkçılar ve kılavuzlar geçimlerini sağlamak için kürekten yararlandılar. Eski Çağ'ın üç sıra kürekli gemileri yerini zamanla yalnızca rüzgara bağlı kalmamak için yapılan kadırgalara bıraktı. Boyları 35 metreye ulaşan bu gemiler, her oturağında üç kişi bulunan ve her biri tek bir kürek kullanan 150 kürekçi (galiot) tarafından yürütüldü. 16. yüzyılda kürekli teknelerle bulunan yolcuların kendi aralarında bahse girmeleriyle de yeni bir spor dalı olarak kürek sporunun temelleri atıldı.

    1715'te İngiltere'de, kayıkçıların kendi aralarında düzenlemiş oldukları "Doggetts Coat Badge" yarışı modern anlamda yapılmış olan ilk kürek yarışı oldu.

    Amatör bir spor niteliğinde olan ilk kürek yarışları ve kuralları ise, 1829'da İngiltere'de Oxford ve Cambridge üniversiteleri arasında, 1851'de ABD'de Harward ile Yale Üniversiteleri arasında düzenlendi. Bacakları itmek suretiyle güç kazanılmasını sağlayan kızaklı oturakların ilk kez kullanılması ise 1857'de ABD'de oldu, onu 1871 yılında İngiltere izledi. 1892'de Fransa, Belçika, İtalya ve İsviçre tarafından Uluslar arası Kürek Dernekleri Federasyonu (Federation İnternationale Des Societes D'Aviron) "FISA" kuruldu. FISA aynı zamanda kurulan ilk uluslar arası spor federasyonu oldu. 1900 Paris Olimpiyat Oyunları'na alınmasından sonra kürek, olimpik bir spor haline geldi. Bayanların bu yarışlarda resmi olarak yer alması ise ilk kez 1976 Montreal Olimpiyat Oyunları'nda gerçekleşti.

    Erkeklerde ilk Dünya Şampiyonası 1962'de, bayanlarda ilk dünya şampiyonası 1974'te düzenlenmeye başlandı. 14 tekne sınıfından oluşan yeni olimpiyat kürek programı ilk kez 1996 Atlanta Olimpiyatları'nda uygulandı.

    Dünyanın en zor sporlarından biri olup, aşırı bir dayanıklılık ve kuvvet gerektirmektedir. Kürek sporunu yaparken vücudun bütün kasları çalışır.

    Kürek sporu uygulama çeşitleri

    Yarışma küreği


    Performans küreği de denilebileceği gibi yarışma küreği Dünya’da ve Türkiye’de en çok uygulanan çeşittir. Sporcular sene boyunca teknik ve kondisyon antrenmanları ile yarışlara hazırlanarak performanslarını geliştirir ve rakip sporcularla yarışırlar. Bu branşta kullanılan tekneler ve kürekler oldukça sağlam ve hafif malzemelerden üretilir.

    Tekne sınıfları:
    Çift kürek sınıfı:
    1x(tek çifte), 2x(iki çifte), 4x (dört çifte),8x(sekiz çifte-ülkemizde kullanılmamaktadır.)
    Tek kürek sınıfı:2-(iki tek), 2+(dümencili İki tek)(Türkiye de bu sınıfta yarış düzenlenmemektedir), 4-(dört tek), 4+(dümencili dört tek)(Türkiye de bu sınıfta yarış düzenlenmemektedir), 8+(sekiz tek dümencili-tüm sekiz teklerde dümenci bulunmaktadır.)

    Rekreasyon (sağlıklı yaşam) küreği

    Rekreasyon küreği boş zamanları değerlendirme, sağlıklı yaşam sporu ve eğlence amacı ile yapılır. Rekreasyon amacı ile yapılan kürek sporu için özel olarak üretilmiş tekneler bulunmaktadır. Bu teknelerin yapısı yarış teknelerine göre daha geniştir ve su üzerinde denge sağlamak daha kolaydır. Rekreasyon küreğinde kullanılan küreklerde yarışlarda kullanılanlardan farklıdır. Amaç hız yapmak olmadığından dolayı bu küreklerin palaları, diğerine göre daha ufak ve farklı yapıda olduğu için daha az kuvvet uygulanarak eğlence amaçlı kürek çekmeye elverişlidir.

    Kurallar

    Taktik açıdan maratonla benzerlikler gösteren bir spordur. 2000 metrelik bir yarışmayı kazanmak için ilk beşyüzde sprint atıp öne geçmek çok önemlidir.

    Bir dayanıklılık ve güç sporu olan kürekte saniyede 10 metre hıza çıkılır. Ortadaki 1000 metrede dakikada 40 kez ve ilk ve son 500 mt.de 47 kez kürek çekilir.

    Eleme turlarına bütün takımlar katılır. Elene elene finale kadar çıkarlar. Finalde altı ekip mücadele eder. Finale çıkma süreci, yarışlara katılan tekne sayısına göre belirlenir.

    Modern 2000 metrelik parkurun kuralları 1912'de belirlenmişti. Ama bunca zamana rağmen bir iki noktanın tam olarak yerine oturtulamadığı görülmekte.

    Kürek sporunda kürekçiler gittikleri istikamete sırtlarını dönerek kürek çeker.

    Kanoda bu durum tam tersidir. Ayrıca kürekte kullanılan kürekler kayığa bağlı iken kanoda, bağlı olmayan kürekler kullanılır.

    Kürek sporu düz bir hatta ve dalgasız parkurlarda yapılır. Aslında kayıkların düz hatta gitmesi kurallara bağlı değildir. Kurallar, sadece bir kayığın diğerinin yolunu kesmeden ilerlemesini söyler. İki nokta arasındaki en kısa yol doğru olduğu için de kürekçiler düz bir hatta ilerlemeyi tercih eder.

    Tüm tekneler başlama yerlerinde yerlerini aldıklarında görevli "iki dakika" diye bağırır. O andan itibaren kurallar işlemeye başlar.

    Eğer hatalı çıkış yapan tekne olursa işaret verilerek hatalı çıkışı yapan ekip geri çağrılır. İki kez hatalı çıkış yapan ekip diskalifiye edilir.

    Kayıklar bitiş çizgisini geçtikçe sesli bir işaret verilir. Her bir yarışta 3 hakem görev yapar. İki kayık aynı anda çizgiye varırsa aynı sırada yer alırlar.

    Tüm önde gelen parkurlar insan yapımı ve özel olarak hazırlanmıştır. Rüzgardan korumalı ve dalgasız olmalarına özen gösterilmiştir. 2000 Sydney Olimpiyatlarında parkurun toplam uzunluğu 2300 mt olmakla beraber yarış için 2000 mt.si ayrıldı

    Yarış parkurunda 9 kulvar yer alıyor. Ama bunların sadece altı tanesi yarış için kullanılacak. Her bir kulvar 13.5 metre genişliğinde ve parkur boyunca çeşitli renklerdeki şamandıralarla geriye kaç metre kaldığı yarışçılara bildirilir.

    Olimpiyatlarda kürek

    2 ÇİFT
    4 Çifte,
    8 Tek Dümencili,
    Hafif Kilo 2 Çifte,
    İki Çifte,
    İki Tek Dümencisiz,
    Tek Çifte.

    Erkek:

    4 Çifte,
    4 Tek Dümencisiz,
    8 Tek Dümencili,
    Hafif Kilo 2 Çifte,
    Hafif Kilo 4 Tek Dümencili,
    İki Çifte,
    İki Tek Dümencisiz,
    Tek Çifte.

     
  2. ZeyNoO
    Melek

    ZeyNoO ٠•●♥ KuŞ YüreKLi ♥●•٠ AdminE

    Katılım:
    5 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    58.480
    Beğenileri:
    5.784
    Ödül Puanları:
    12.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Meslek:
    Muhasebe
    Yer:
    ❤ Şehr-i İstanbul ❤
    Banka:
    3.064 ÇTL
    KÜREK MÜSABAKA YÖNETMELİĞİ

    BİRİNCİ KISIM
    Genel Hükümler


    Amaç
    Madde 1- Bu yönetmelik, kürek müsabakalarinin düzenlenmesinde uyulmasi gerekli usul ve esaslari düzenler.
    Kapsam
    Madde 2 - Bu yönetmelik, resmi ve özel bütün kürek müsabakalarinin yapilis seklini, bu müsabakalara katilan sporcu, antrenör, hakem, yönetici, kulüp ve müsabaka sahasini kapsar.
    Dayanak
    Madde 3 - Bu yönetmelik, 3289 sayili Gençlik ve Spor Genel Müdürlügü’nün teskilat vve görevleri hakkindaki kanunun 10. maddesine dayanilarak hazirlanmistir.
    Tanimlar
    Madde 4 - Bu yönetmelikte geçen;
    Genel Müdür : Gençlik ve Spor Genel Müdürünü
    Genel Müdürlük : Gençlik ve Spor Genel Müdürlügünü
    Federasyon Bask. : Kürek Federasyonu Baskanini
    Federasyon : Kürek Federasyon Baskanligini
    Il Müdürü : Gençlik ve Spor Il Müdürünü
    Il Müdürlügü : Gençlik ve Spor Il Müdürlügünü
    Ilçe Müdürü : Gençlik ve Spor Ilçe Müdürünü
    Ilçe Müdürlügü : Gençlik ve Spor Ilçe Müdürlügünü
    Il Spor Temsilcisi : Kürek Il Spor Dali Temsilcisini
    FISA :Uluslararasi Kürek Federasyonunu ifade eder.


    Esas Hükümler

    BIRINCI BÖLÜM
    Müsabakalarla Ilgili Hususlar

    Madde 5 - Kürek yarisma sezonu, her yil 1 Ocak ile o yilin 31 Aralik tarihleri arasinda kalan dönemdir.
    Madde 6 - Yarisma sahalari "Standart" ve "Standart Disi" olmak üzere ikiye ayrilirlar.

    Standart yarisma sahasi; birbirinden ayri fakat birbirine paralel düz su yollarinda, kulvarlarinda yarisan 6 ekibe esit ve adil yarisma kosullarini 2000 metre boyunca saglayan sahadir.

    Standart disi yarisma sahasi; 2000 metreden daha kisa veya daha uzun olabilir. Ayrica kulvarlarin ayri ayri belirlenmesi sarti aranmaz.

    Standart yarisma sahalari A ve B olmak üzere iki kategoriye ayrilirlar. Asagidaki özellikleri tasiyan yarisma sahalari , digerleri kategorisi olarak nitelendirilirler.

    Diğerleri kategorisi parkurlarin özellikleri sunlardir:
    a) Su yolu sayisi; bir standart yarisma sahasinda en az 6, en çok 8 kulvar bulunacak sekilde olmalidir.
    b) Su derinligi; engebeli tabanli sahalarin en sig yerinde en az 3 metredir.
    c) Çikis yeri düzeni asagidaki özelliklere sahip olmalidir.
    1) Çikis iskeleleri; start sirasinda, yarisacak tüm teknelerin burun toplarinin çikis çizgisi üzerinde olmasi gerektiginden çikis iskeleleri, tekne boylari arasindaki farklari gidermeye imkan kilacak sekilde ileri ve geri hareket edebilmelidir.
    2) Kerteriz levhalari; çikis çizgisinin gerisinde, her kulvarin tam ortasini belirten ve parkurun ilk 1000 metresinden rahatça görülebilecek sekilde bulunmalidir. Bu levhalarin konumu, boyutlari ve renkleri FISA Müsabaka Yönetmeliginin ilgili maddesinde gösterilen özelliklere uygun olmalidir.
    3) Çikis kulesi; çikis çizgisinin 40-50 metre gerisinde parkur uzantisinin ortasinda yer alir. Bu kulenin baslatici hakem için ayrilan platformunun su seviyesinden yüksekligi, çikis çizgisine olan uzakliga göre en az 3 en çok 6 metredir.
    4) Baslatici donanimi; çikis kulesi platformunda, baslaticinin talimat ve uyarilarini tüm yarismacilara aninda duyuracak sekilde yerlestirilmis bir mikrofon, hoparlör sistemi ile gecikme - erteleme durumlarinda yeni çikis zamaninin yazilacagi bir yazi tahtasi ve büyük bir saat bulunacak sekilde düzenlenmelidir.
    5) Telefon ve telsiz baglantisi; baslaticinin, çikis hakemi, varis hakemi, kontrol komisyonu ve jüri baskani ile dogrudan temasini saglayacak sekilde olmasi gerekir.
    6) Siralayici hakem kulesi; su seviyesinden 1-2 metre yükseklikte, kendine en yakin kulvardan 15 ila 30 metre uzaklikta ve tam çikis çizgisi uzantisinda bulunmalidir. Siralayici ile çikis iskelelerinde görev yapan personelin telsiz baglantisini saglayacak sistem kurulmalidir. Ayrica bu kulede, hem kayit, hem de yayin yapan bir video sistem ünitesinin bulunmasi gerekir.
    7) Çikis çizgisi; siralayici kulesi önünde monte edilecek 0.000 metre noktasindan parkuru dik olarak gören ve su düzlemine dik, birbirine paralel 2 mm. çapindaki iki gergin telin tek bir tel olarak yarisma parkurunun karsi kiyisindaki parlak sari renkli sabit bir levha üzerindeki su düzlemine dik çizilmis makul kalinliktaki siyah çizgiyi gördügü hattir.
    8) Çikis bölgesi yakininda yarismacilarin yedek küreklerini birakabilecekleri bir yer ile teknelerdeki küçük arizalarin onariminin yapilacagi ve hakem motorlarinin baglanabilecegi bir iskele bulunmalidir.
    9) Yarismanin ilk 100 metresini olusturan çikis bölgesinin kulvar toplari degisik renkte olacak, ayrica tam 100 metrede yarisma sahasinin iki dis kenarina birer beyaz bayrak dikilecektir.​
    d) Yarisma sahasi düzeni asagidaki özelliklere sahip olmalidir.
    1) Yarisma sahasinin iki yanindaki dis sinirlari ile kiyilar arasinda genisligi 5 metreden az olmayan ve üzerinde herhangi bir engel bulunmayan birer emniyet koridoru bulunacaktir.
    2) Yarisma parkurunda; Albono sistemine uygun olarak dösenmis en az 6 en çok 8 kulvar bulunmalidir. Bu kulvarlar, en az 12,5 metre, en fazla 15 metre ve parkurun her noktasinda esit genislikte olmalidir.
    3) Kulvarlar boyunca her 10 metrede veya 12,5 metrede bir, çaplari 15 cm.yi geçmeyen düzgün ve yumusak yüzeyli toplar gergin olarak dizilirler. Top renkleri bütün kulvarlar için ayni olmali, parkurun her 250 metresi degisik renkli bir topla belirtilmelidir. Belirleyici 250 metre rengi, parkurun ilk 100 ve son 250 metresinin tamaminda kullanilmalidir.
    4) Çikista 0.000, varista parkurun tam uzunlugu, her 250 metrede ise kat edilen uzunluk, sahile konulacak en az 2 metre x 1 metre boyutlarindaki sabit levhalar veya 1 m3 hacmindeki yüzer küpler vasitasiyla isaretlenir.
    5) 1500 metre ve 1000 metre üzerinden yarisacak kategoriler için parkurun ilgili metrelerinde olusturulacak ara çikis çizgilerine, ayrica tüm kategorilerdeki yarislarin varis çizgisine kulvar toplari disinda baska samandira eklenemez.
    6) Müsabakalar sirasinda parkurda katedilen her 500 metre için yarisan ekiplerin ara dereceleri tespit edilir. Bu tespit islemi için olusturulacak her istasyonda zamani ölçmek için görevliler yer alir.​
    e) Varis yeri düzeni asagidaki özelliklere sahip olmalidir.
    1) Varis çizgisi; parkurun dis sinirlarinin en az 5 metre disina atilmis yüzer samandiralara monte edilen 2 adet kirmizi bayrak ile isaretlenir. Lüzumu halinde, bu bayraklardan biri veya her ikisi sahile dikilebilir. Ayrica, varis hakemlerine yardimci olmak amaciyla, isaretli sabit bu iki samandiradan geçen dogruya dik inen gergin tel hakemlerin önüne monte edilerek belirlenir. Ayrica bitis çizgisi, varis kulesinde veya varis mahal noktasinda monte edilecek 2000 metre noktasindan parkuru dik olarak gören su düzlemine dik birbirine paralel 2 mm çapindaki iki gergin telin; tek bir tel olarak yarisma parkurunun karsi kiyisindaki parlak sari renkli sabit bir levha üzerindeki su düzlemine dik çizilmis makul kalinliktaki siyah çizgiyi gördügü hattir.
    2) Varis kulesi; tam finis çizgisini içine alan dogru üzerinde ve yarisma sahasi dis sinirindan yaklasik 30 metre uzaklikta yer alir. Varis hakemlerinin konuslanmalarina, foto-finis sisteminin kurulmasina ve derecelerin tutulmasina müsait alanlari içerir ve üç kattan olusur. Ayrica, yarisan ekiplerin varis çizgisini geçtigini sesli olarak bildiren bir aygiti içerir.
    3) Güvenlik bölgesi olarak; yaris çizgisinden sonra yarismayi tamamlayan teknelerin rahatça durmasina imkan verecek uzunlukta bir alan birakilmalidir. Bu uzunluk prensip olarak 100 metredir.
    4) Zaman ölçüm sistemi olarak; yarisan ekiplerin dereceleri saniyenin 1/100'ü hassasiyetinde ölçülebilmeli, ayrica foto-finis donanimi veya saniyede 100 resim kaydedebilen bir video sistemi bulunmalidir.
    5) Sonuç tablosu olarak; yaris sonuçlarinin ilan edildigi elektronik veya normal yazi panolari bulunmalidir.
    6) Su seviyesine yakin olarak yerlestirilen aletle parkurun çikis çizgisindeki, 1000 metresindeki ve varis çizgisindeki rüzgar hizinin ölçülmesi gereklidir.​
    Kategorisi parkurlarinda, yukarida sayilan donanimlari bulunmayabilir."

    Madde 7 - Resmi müsabakalara Genel Müdürlükçe tescilli kulüpler katilabilirler. Türkiye Kulüpler müsabakalara katilmak için sorumlu idareci, antrenör ve sporcularini EK-1'deki kafile listesi ve EK-2'deki ekip listesinde göstererek "Yarisma Organizasyon Kurulu"na müracaat ederler. Müracaat yeri ve zamani önceden duyurulur. Her liste kulüp mühür ve yetkilisinin imzasini tasir. Kafile listesi Il Müdürlügünce tasdik edilmis olmalidir. Bu listede daha sonra herhangi bir degisiklik yapilamaz. Ekip listesindeki toplam yedek sporcu sayisi asil sporcu sayisinin yarisi kadar olabilir. Ancak, belirtilen sinif ve kategorilerde yarismalara fiilen katilacak sporcu sayisina göre, her bir kategoride 2-6 sporcu için 1 yedek, 6 ve üstü sporcu katilimlarinda 2 yedek bulundurulur: Her bir kulüp için bir antrenör ile 1 idareciye, ayrica görevli hakemlere, sporculara ve diger görevlilere ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde harcirah ödenir. Müsabakalara ekip listesinde gösterilen asil sporcularla katilmak esas olmakla beraber, kulüpler ilgili yaristan en az bir saat önce Jüri Baskanina yazili olarak bildirmek sarti ile ekiplerin en fazla yarisini gene ayni listede belirtilmis yedek sporcular ile degistirebilirler. Tek çifte kürekçisi degistirilemez.
    Bir kere degistirilen sporcu daha sonra yeniden ekibe alinamaz. Ayrica, eleme yarisina katilmis olan ekip ayni yarisin finalinin sonuna kadar sporcu degisikligi yapamaz.
    Bir sporcu, bir yaris gününde, ertelenen müsabakalar hariç, birden fazla müsabakaya katilamaz. Elemelerde bu kural uygulanmaz. Dümenciler bu sinirlamanin disindadir. Sporcu sagligi göz önüne alinarak; sporcunun bir yaris gününde mücbir sebepler sonucu ertelenen müsabakalar geregi iki müsabakaya girmesi gerekiyorsa iki müsabaka arasindaki süre 1 saatten az olamaz.
    Bir yaris için kayit yaptirdiktan sonra, o ekip yarisa katilmazsa dahi sporcu o günkü yarisma haklarindan birini kullanmis sayilir. Bu takdirde, yapilan kaydin iptali ancak sorumlu yönetici tarafindan ilgili yaristan en az bir saat önce Jüri Baskanina yazili müracaatla olabilir ve o ekip sporculari adina harcirah ödenmez. Juri Baskanina öngörülen sürede yazili müracat ile basvurularak kayit iptali yapilmadigi ve start yerinde start saatinde ekibin hazir bulunmamasi halinde Kulüp Yöneticisi Merkez Ceza Kuruluna sevkedilir. Bir kere iptal edilen kayit daha sonra yeniden yapilamaz. Bir Kulüpten birden fazla elkiple hangi yarislarda katilip katilinmayacagi Federasyonca sezon öncesi belirlenir ve külüplere duyurulur. Eleme yarislarinda sonuncu mutlaka elenir. Karma ekipler de yarismalara girebilirler. Karma ekipler; ekibi teskil eden sporcularin kulüplerinin verecegi yazili izin ile müsabakalara katilabilirler. Söz konusu izin belgeleri ekip listesine eklenir.

    Madde 8 - Müsabakalara katilacak sporcularda;
    a) Tescilli bir spor kulübüne mensup olmalari,
    b) Geçerli bir kürek lisansina sahip bulunmalari,
    c) Lisanslarindaki en son vizenin geçerlilik süresinin o yarismanin yapildigi tarihi de kapsamasi,
    d) Cezali durumda olmamalari, sartlari aranir.

    Ancak; kidemliler kategorisindeki sporcular için sadece cezali olmamak sarti aranir. Bu sporcular sagliklarindan kendileri sorumludurlar ve yaslarini pasaport, ehliyet veya nüfus cüzdani ile belgelemelidirler.
    Yarisma Organizasyon Kurulunun uygun görmesi halinde özel müsabakalarda sporcu lisansi aranmaz. "Müsabaka Mevsimi" içinde, ilinde veya diger bir ilde bir kulübü temsilen resmi bir müsabakaya katilan sporcu, daha sonra artik o mevsimin sonuna kadar 7/8/1998 tarihli ve 23426 sayili Resmi Gazete'de yayimlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlügü Sporcu Lisans, Tescil, Vize ve Transfer Yönetmeligi'nin istisnai hükümleri hariç baska bir kulüp adina herhangi bir resmi müsabakaya katilamaz.
    Ancak bu hüküm;
    a) Kulübünü resmi bir müsabakada temsil ettikten sonra ayni mevsim içinde silah altina alinan,
    b) Askeri güçler adina yaristiktan sonra ayni mevsim terhis olarak eski kulübe dönen,
    c) Silah altina alinmadan önce kulübü olmayan sporcularda, uygulanmaz.

    Madde 9 - Kürek müsabakalari özel ve resmi olmak üzere iki çesittir.
    a) Özel Müsabakalar; Spor kulüpleri, egitim kurumlari, dernekler, belediyeler ve benzeri kuruluslarca düzenlenebilir. Bu tür müsabaka düzenlemek için gerekli izin yarisma tarihinden en az 30 gün önce Il Müdürlügünden alinir. Müsabakaya diger illerin veya yabanci ülkelerin davet edilmesi halinde ayrica Federasyonun izni gerekir.
    b) Resmi Müsabakalar; Genel Müdürlük, Federasyon, Il veya Ilçe Müdürlükleri tarafindan düzenlenir. Bu müsabakalara katilmak isteyen sporculardan, kidemliler hariç, o yarisma mevsimi için geçerli lisans aranir. Yurt içinde yapilacak resmi müsabakalarin yerleri ve tarihleri her mevsimin basinda belirlenir. Asagida isim ve özellikleri gösterilen müsabakalarin yillik faaliyet programinda yer almasi zorunludur.
    1) Türkiye Sampiyonasi; Federasyon tarafindan her mevsim, bir kez düzenlenir. Bu yarismalar madalya statüsünde olup, her tekne birincisinin kulübüne kupa ve ilk üç dereceye giren sporculara madalya verilir.
    Bayanlarda ve erkeklerde ayri ayri olmak üzere Büyükler (A-B) ve hafif kilolar bir, genç A-B-C kategorileri bir olarak madalya statüsüne göre genel klasman kupasi verilecektir.
    2) Türkiye Kupasi; Federasyon tarafindan her mevsim, bir kez düzenlenir. Bu yarismalarda, her tekne birincisinin kulübüne kupa ve ilk üç dereceye giren sporculara madalya verilir.
    3) Il Birincilikleri ve Il Kupasi; Il Spor Temsilciliklerince en az iki kulübün faal oldugu ilde her kategori için yilda bir kere düzenlenir. Her kategorinin birincisi, ikincisi ve üçüncüsüne ayri ayri kupa ve ilk üç dereceye giren sporculara madalya verilir.
    4) Federasyon Yarismalari: Her yil sezon öncesi tarihi ve sartlari Federasyonca belirlenir ve kulüplere duyurulur.​

    Madde 10 - Kürek müsabakalari puanli veya puansiz yapilabilir.
    Puansiz müsabakalarda; tekne birinciligi ve madalya statüsü esastir. Madalya siralamasinda birincilikler esitse ikinciliklere, ikincilikler esitse üçüncülüklere, üçüncülükler de esit ise; madalya sayilari ve türleri esit olan kulüpler arasinda, sirasiyla bakilarak önce birincilikteki, esitse ikincilikteki, esitse üçüncülükteki kalabalik teknede daha iyi dereceyi elde etmis olan kulüp, var ise ilgili kupayi kazanir.
    Puanli müsabakalarda ise; her tekne sinifinda, finalde yarisan ekipler puan alir. Finalde birinci olan ekibin puani; finalde yarisan ekip sayisina bir (n+1) eklenerek bulunur. Ikinci olan ekip ise; finalde yarisan ekip sayisindan bir eksik puan (n-1) alir. Üçüncü; iki eksik (n-2), dördüncü üç eksik (n-3), besinci dört eksik (n-4), altinci bes eksik (n-5) puan alir.
    Kulüpler aldiklari toplam puana göre siralamaya girerler. Iki veya daha fazla kulübün puanlarinda esitlik oldugu takdirde üst sirayi alacak kulübü belirlemek için kulüplerin aldiklari "Birincilik, Ikincilik, Üçüncülük, Dördüncülük, Besincilik, Altincilik" sayisina sira ile bakilir. Esitlik son asamada dahi bozulmazsa, esit kulüpler arasinda daha kalabalik tekne sinifinda daha üst dereceyi almis olan kulüp bir üst sirayi alir.

    Madde 11 - Izine tabi müsabakalar
    a) Yurt disinda yarisma yapacak kulüplerin yarisma tarihinden en az 30 gün önce Federasyon’dan izin istemeleri ve bu müracaatlarinda seyahat programlari ile katilmak istedikleri yarisma hakkinda bilgi vermeleri gereklidir.
    b) Yurda davet edilecek, yabanci takimlar için yine en az 30 gün önce Federasyondan izin almak gereklidir. Bu müracaata ayrica organizasyonun mali sartlari ile agirlama programini kapsayan detayli bir raporun eklenmesi de sarttir.
    c) Yabanci bir takimin Türkiye’ye yarisma maksadi ile yapacagi seyahat için Federasyondan izin almasi gereklidir.
    d) Yabancilarla yurt içinde yapilan yarismalari takip eden 15 gün içinde düzenleyici kulüp veya kurumlar idari, mali hususlar ile teknik sonuçlari kapsayan bir raporu Il Müdürlügü kanali ile Federasyona vermeleri zorunludur.
    e)Yabanci ülkelerde yarisma yapanlar teknik sonuçlar ve idari hususlari bildirir bir raporu yurda dönmelerini takip eden 15 gün içinde Federasyona vermeleri zorunludur.

    Yukarida yazili hususlarin aksine hareket eden kulüpler Merkez Ceza Kurulu’na sevk edilirler.

    “Kategori Tekne Siniflari ve Yarisma Mesafeleri”
    Madde 12 - Kürek Yarismalarina katilan erkek ve bayan kürekçiler asagidaki kategorilere ayrilirlar.
    Yas tayininde takvim yili esastir. Dogum tarihindeki ay dikkate alinmaz.
    a) Genç C: 14 ve daha küçük yastaki kürekçilerdir. Baska kategorilerde yarisa katilamazlar. (Dümenciler hariç)
    b) Genç B: 15-16 yasindaki kürekçilerdir. Baska kategorilerde yarisa katilamazlar. (Dümenciler hariç.)
    c) Genç A: 17ve 18 yasindaki kürekçilerdir.
    d) Büyük B: 22 ve daha küçük yastaki kürekçilerdir.
    e) Büyük A: Yas sinirlamasi olmayan kürekçilerdir.
    f) Kidemliler: Bir önceki mevsimde büyükler kategorisinde yarismaya katilmamis,
    Kidemli A: En az 27 yasinda olan,
    Kidemli B: Ekibin yas ortalamasi 36 yas olan,
    Kidemli C: Ekibin yas ortalamasi 43 ve yukarisi olan kürekçilerdir.
    g) Hafif Kilo: Bu kategoride yarisacak ekipleri olusturan kürekçilerin (Dümenciler hariç) agirlik ortalamasi erkeklerde 70 kg., bayanlarda 57 kg.’dir. Kürekçilerden her birinin agirligi ise erkeklerde 72,5 kg., bayanlarda 59 kg.’i geçemez. Tek çifte sporcunun agirligi erkeklerde maksimum 72,5 kg., bayanlarda ise 59 kg.’dir. Tartilar o sporcunun tulum-tayt yada yüzme mayosu ile yapilir.
    h) Dümenciler: Dümenci ekibin bir ferdi olarak kabul edilir. Dolayisiyla erkeklerden olusan bir ekipte,bayan dümencinin, bayanlar ekibinde ise bir erkek dümencinin olmasi mümkün degildir. Büyükler kategorisinde yarisan dümenciler için yas siniri aranmaz. Buna mukabil, gençler kategorisinde yarisan dümencilerin de “Genç A, B, C” olmasi gerekir.
    Dümencilerin en az agirligi (Yarisma kiyageti ile sort, forma veya tulum-tayt) erkeklerde (Büyük A ve B), Genç A ve Hafif Kilo Kategorileri için 55 kg., tüm bayanlarda (Büyük Bayanlar, Genç Bayanlar ve Hafif Kilo Bayanlar), Genç Erkek B, C ve Kidemliler kategorileri için 50 kg. olmalidir.

    Kidemliler yarislarinda dümencilerde cinsiyet ve yasa bakilmaz.

    Bu agirliklara erisebilmek için dümenciler teknenin içinde ve kendilerine en yakin bir yerde en çok 10 kg. ek agirlik tasiyabilirler.

    Dümenci ve Hafif Kilo tartilari o organizasyonda hergün o sporcunun ilk yarismasindan en az bir, en çok iki saat önce yapilir.

    Türkiye’de tek çifte (1x), iki çifte (2x), iki tek (2-), dört tek (4-), dört çifte (4x), ve sekiz tek (8+), olmak üzere alti olimpik tekne sinifinda yarisilir.

    O mevsim hangi kategoride, hangi tekne sinifinda ve hangi sirada yaris yapilacagi karari Federasyona aittir.

    Yarisma mesageleri erkekler ve bayanlarin “Büyükler, Hafif Kilo, Gençler A, B” kategorilerinde 2000 metre, “Genç C ve Kidemliler” kategorilerinde 1000 metre’dir. Ancak, il birincilikleri ve Türkiye Birinciligi disindaki yarismalarin mesafeleri, Yarisma Tertip Kurullarinca parkurun durumu dikkate alinarak, kisaltilabilir.

    Yaris mesafeleri en geç “Kayit ve kur’a toplantisi” nda ilgili kulüplere duyurulur.

    Bir müsabaka gününde, yarismalar devam ederken, hava sartlarinda meydana gelen olumsuz degisiklikler karsisinda, kalan yarismalarin mesafeleri Jüri Baskani tarafindan Tertip Kurulunun da görüsü alinarak 1000 metrenin altina inmemek sarti ile kisaltilabilir.

    Madde 13 - Federasyonun yillik yarisma programi Yönetim Kurulu’nun karari ve Genel Müdürlügün onayi ile kesinlesir. Il Spor Temsilciliklerinin yillik yarisma programi ise Il Müdürlügü’nün teklifi ve Federasyonun onayi ile kesinlesir. Federasyon kendisinin ve Il Spor Temsilcilerinin faaliyetlerini her yil faaliyet yilligini yayinlayarak kamuoyuna ve ilgililere duyurur.
    Yarismalarin hazirlanmasindan ve yürütülmesinden “Yarisma Tertip Kurulu”, Yönetmelik hükümlerine uygun olarak cereyan etmesinden ise “Jüri” sorumludur. Federasyonca düzenlenen yarismalarin tertip kurullari Federasyon, Illerce düzenlenen yarismalarin Tertip Kurullari Il Spor Temsilcilikleri, izne tabi özel müsabakalarin tertip kurullari ise yarismayi düzenlemek isteyen kuruluslar tarafindan Il Temsilcisinin Baskanliginda yeterli sayida üyeden olusturulur.
    Her müsabaka için ayri bir Tertip Kurulu kurulabilecegi gibi, ayni kurul birden fazla müsabaka için olusturulabilir.

    "Yarisma Organizasyon Kurulunun Görev ve Yetkileri
    Madde 14 - Yarismalarin hazirlik ve yürütülmesinden sorumlu olan Yarisma Organizasyon Kurulunun görev ve yetkileri sunlardir.
    a) Yarisma parkurunu müsabakalardan bir gün önce eksiksiz olarak
    hazirlanmasini saglar.
    b) Yarismalar sirasinda kullanilacak motor, benzin, kronometre, çan, düdük, bayrak, megafon, varis kulesi teçhizati, ilan tahtasi, yazi makinasi, fotokopi, kirtasiye malzemesi gibi araç ve gereçler ile anons sistemi, inis iskeleleri, tribün, ödül ve merasim yerleri, kapali toplanti odasi, tekne parki, otopark gibi alt yapi tesislerinin ilk yarismalardan makul bir süre önce hazirlanmasini temin eder.
    c) Yarisma sirasinda parkurda sporcu ve görevlilerin can güvenligini
    saglar.
    d) Yarismalar ile ilgili duyurulari yapar, alakali kurum ve kuruluslar nezdinde girisimlerde bulunarak gece ve gündüz güvenligi ile saglik önlemlerinin alinmasini saglar. Tekne parkinin etrafini koruma altina alir.
    e) Sorumlu oldugu müsabaka konusunda illere, kulüplere, basin ve yayin
    organlarina gerekli açiklamalarda bulunur, istenilen bilgileri verir ve sorulari yanitlar.
    f) Müsabakalara katilan ekiplerin ve görevlilerin ulasim, konaklama,
    beslenme, dinlenme, antrenman gibi ihtiyaçlarinin giderilmesine yardimci olur.
    g) Açilis ve kapanis merasimlerini düzenler.
    h) Müsabaka ile ilgili "Kayit ve Kura Toplantisi" ile "Teknik Toplanti"yi düzenler.
    1) Kayit ve kura toplantisi; yarismalardan en az bir gün önce yapilir. Bu toplantida yarismalara katilmak isteyen kulüplerin müracaatlari alinir. EK-1 ve EK-2'deki müracaatlara göre ekiplerin yarisacaklari kulvarlar kura ile tesbit edilir ve EK-3'te gösterilen "Yarisma Form"lari hazirlanir. Belirtilen süre içerisinde müracaatlarini yapmayanlar yarismalara giremezler.
    2) Teknik toplanti; her yarisma günü ilk yaristan en az bir saat önce tertip edilir. Bu toplantiya yarisma jürisi, yarisma organizasyon kurulu, il spor temsilcileri, kulüp temsilcileri, Federasyon üyeleri ve gözlemciler katilir. Daha önce hazirlanmis olan yarisma formlarina son sekli verilir.
    Yarismalarla organizasyon hakkinda teknik bilgi verilir, muhtemel sorular
    cevaplandirilir.​

    Müsabakalarin Ertelenmesi ve Yerinin Degistirilmesi
    Madde 15 - Yillik faaliyet programinda yer alan ve zamani belirlenmis bir organizasyonun yer ve zamaninin degismesi Federasyonun baska bir karari ile olabilir.
    Bir müsabaka gününde, yarismalar baslamadan veya devam ederken hava ve parkur sartlarinda meydana gelecek olumsuz degismeler karsisinda yarismalarin ertelenmesi veya mesafenin kisaltilmasi konusunda Jüri Baskani, Tertip Kurulunun görüsünü aldiktan sonra karar verir.

    Madde 16 - Her yarismanin kurallara uygun bitmesi Varis Hakeminin tesbiti ve yarisma formlarini imzasi ile olur. Bunu takiben o yarismanin sonucu önce anons sonra tahtaya yapistirilarak ilan edilir. Anonsun ardindan birinci gelen ekip ödül iskelesine çikar ve ödülünü alir. Ikinci ve üçüncü gelen ekipler sirasiyla iskeleye yanasir ve ödüllerini alirlar. Türkiye birinciligi disindaki yarismalarda bu kural Tertip Kurulu’nun karari ile degistirilebilir.

    Madde 17 - Yarisma jürisi bir baskan ve 14 üyeden olusur. Baskan en az ulusal hakem sifatini tasimalidir. Federasyonca düzenlenen yarismalarin jüri baskani ve üyelerini Merkez Hakem Kurulu, illerce düzenlenen yarismalarin jüri baskani ve üyelerini ise Il Hakem Kurullari belirler. Il Hakem Kurulu olmayan illerde bu görevi Il Spor Temsilcisi yapar. Jüri baskani ve üyelerine görevleri, ilgili yarisma tarihinden en az bir hafta önce ellerine geçecek sekilde ve yazili olarak bildirilir. Mazeretleri dolayisiyla görev yapamayacak jüri üyeleri, bu durumlarini, yarisma tarihinden en fazla üç gün öncesine
    kadar kendilerini davet eden kurula yazili olarak bildirirler. Bu bildirimi yapmadan göreve gelmeyenlere müteakip yarismada görev verilmez."

    Madde 18 - Bir ekibin tüm sporculari tek tip kiyafet giymek zorundadirlar. Sporcularin giydikleri forma kendi kulüplerinin formasidir. Ancak, karma ekipler isterlerse, kiyafet uygunlugunu saglamak amaci ile ve tek tip olmak kaydiyla degisik bir forma seçebilirler. Dümenciler ekibin bir ferdi sayilsalar dahi normal ekip kiyafetinin üstüne yagmurluk ve sapka giyebilirler. Kürekçiler gözlük, ter bandi ve günesten koruyucu sapka takabilirler. Ancak bu aksesuarlari birden fazla sporcu kullaniyorsa hepsininki birbirinin ayni olmalidir. Yarismalara katilacak kulüpler kürek palalarinin renk ve desenlerini bir degisiklik var ise o yarisma mevsiminden 30 gün önce, (1 Aralik gününden önce) Federasyona elden teslim etmek ve tescil ettirmekle yükümlüdürler. Bir kulübün bütün kürek palalari tescilli renk ve desende olmalidir. Ancak karma ekiplerde bu sart aranmaz.
     
  3. ZeyNoO
    Melek

    ZeyNoO ٠•●♥ KuŞ YüreKLi ♥●•٠ AdminE

    Katılım:
    5 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    58.480
    Beğenileri:
    5.784
    Ödül Puanları:
    12.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Meslek:
    Muhasebe
    Yer:
    ❤ Şehr-i İstanbul ❤
    Banka:
    3.064 ÇTL
    Jüri, Hakem ve Gözlemcilerin Görevleri
    Madde 19 - Jüri, hakem ve gözlemcilerin görevleri sunlardir.
    a) Jürinin ilk görevi, yarismalarin her safhasinda sporcularin güvenligini saglamaktir. Bu görevin yerine getirilebilmesi için, jüri baskani gereken her türlü önlemi alir ve girisimleri yapar.
    b) Jüri üyeleri, yarisma günü baslangicindan önce "Teknik Toplanti"ya katilirlar, daha sonra da kendi aralarinda toplanirlar. Jüri toplantisinda Baskan, Jüri Itiraz Degerlendirme Kurulu'nu olusturur ve hakemlerin görev bölümünü yapar. Yarisma jürisi görevleri esnasinda; önceden belirlenmis mevsimlik kiyafetlerini giyerler. Her yarisma gününün sonunda da Jüri, bir degerlendirme toplantisi yapar.
    c) Siralayici hakemlerin görevleri sunlardir.
    1) Çikis yerine yanasmis teknelerin çikis hattinda hizaya girmelerini saglar.
    2) Tekneler hizaya girdiginde beyaz bayragini baslatici ve takip hakeminin görebilecegi sekilde açarak baslaticiya isaret verir.
    3) Hizanin bozulmasi halinde beyaz bayragini indirir. Teknelerin tekrar ayni hizaya girmelerini saglar.
    4) Bir ekibin hatali çikis yapip yapmadigina sadece siralayici hakem karar verir. Hatali çikis durumunda beyaz bayragini yana açarak baslatici ve takip hakemini uyarir, hatali çikis yapan ekip veya ekipleri baslaticiya bildirir.​
    d) Baslatici hakemlerin görevleri sunlardir.
    1) Sporcularin esit sartlarda yarismalari temel ilkedir. Bu sartlarin esitlenmesi için gereken önlemleri baslatici hakem alir.
    2) Ekipler çikis zamanindan iki dakika önce çikis iskelelerindeki yerlerini almalidirlar. Bu kurala uymayan ekibe baslatici tarafindan ihtar verilir, çikis zamanindan sonra gelen ekipler yaris harici birakilir.
    3) Teknelerin hizaya girdigi isaretini alan baslatici, takip hakeminin hazir olmasini, parkurda bir engel olmamasini, son olarak da siralayicinin beyaz bayragini kontrol edip; önce "Hazir" der, sonra kirmizi bayragini kaldirir. Tahminen 2-4 sn.lik bir aradan sonra "Çik" komutunu verir ve ayni anda kirmizi bayragini yandan asagiya indirir ve yarisi baslatir. Çikis islemi kirmizi bayrak havaya kalkmadan kesintiye ugrarsa bastan baslamak veya kalinan yerden devam etmek, duraklamanin süresi ile baglantilidir. Rüzgar veya baska sebeplerle teknelerin siraya girmeleri gecikmisse baslatici "Hizli Çikis" usulüne basvurabilir. Bu durumda ekiplere hizli çikis yapilacagi
    uyarisi yapilir.
    Ekiplere tek tek hitap edilmez. Bayrak kaldirilir ve Çikis komutu yukarida belirtildigi gibi verilir.
    4) Baslatici, çikis komutunu verdikten hemen sonra siralayiciya bakar, ondan bir "Hatali Çikis" isareti almasi halinde önce çanini çalar sonra kirmizi bayragini kaldirip saga ve sola sallayarak yarisi durdurur. Teknelerin tekrar çikis hattina geri gelmesini ister. Tekneler yerlerine geldikten sonra siralayici hakemin tespit etmis oldugu hatali çikisi yapan tekne veya tekneleri anons eder. Söz konusu ekip veya ekiplere ihtar verir ve belirleyici bir isaret koydurur. Bu ihtar, o ekip veya ekipler için o yarismanin neticelenmesine kadar geçerlidir. Yarismanin ertelenmesi veya tekrarlanmasi söz konusu ihtari kaldirmaz.
    Baslaticinin kirmizi bayragini kaldirmasindan sonra ve "Çik" komutundan önce çikis yapan ekip "Hatali Çikis" yapmis sayilir.
    Bir ekibe trafik kurallarina uymamasi, çikis yerine geç gelmesi veya baska nedenlerle verilen ihtarlar "Hatali Çikis" için verilen ihtarla es degerdedir.
    5) Çikis bölgesinde ilk 100 metrede, bir teknenin arizalanmasi halinde baslatici hakem yarismayi durdurur.
    6) Yarisma esnasinda arizi bir nedenle yarismaya makul bir süre ara vermek
    zorunda kalan ekip engel hali giderilince yarismaya devam edebilir.
    7) Baslatici, yarisin yapilmasini engelleyen beklenmedik bir durumun ortaya çikmasi halinde, jüri baskani ve yaris takip hakemi ile mutabakat saglayarak yarismayi erteleyebilir. Bu durumda, yeni çikis zamanini o yarismanin bütün ekiplerine ve kontrol komisyonuna bildirir.​
    e) Yaris takip hakemlerinin görevleri sunlardir.
    1) Yarismanin kurallara uygun olarak cereyan etmesinden ve yarisan sporcularin güvenliginden sorumludur.
    2) Yarisan bir ekibin, parkurun içindeki veya disindaki unsurlar tarafindan avantajli veya dezavantajli duruma geçmesini önler.
    3) Hatali ekipleri prensip olarak önce ihtar ettikten sonra yaris harici birakabilir.
    4) Herhangi bir nedenle magdur olan ekibe kaybettigi sansi yeniden elde edebilme olanagi saglar.
    5) Yaris takip hakemi kural olarak yarisan ekiplere yön tayininde yardimci olmaz. Ancak sporculara veya teknelere maddi ya da manevi zarar verecek durumlara müdahale ederek gerekli ikazi yapar.
    6) Yaris takip hakemi hiyerarsik siralamada o yarisin amiridir.
    7) Yaris takip hakemi lüzumu halinde baslaticinin görevini üstlenebilir veya yarisan ekiplerin derecelerini tutabilir.
    8) Yaris takip hakeminin görevini aksatmadan yapabilmesi için en az 15 mil sürat yapabilen, kuyruk dalgasi az olan bir motor ve motor kaptani gereklidir. Yaris takip hakemi motorun sorumlusudur. Ayrica bir beyaz, bir kirmizi bayrak, çan, megafon ve lüzumu halinde kronometre kullanir. Yaris takibi sirasinda, yarisi takip motorunda ayakta kontrol eder.
    9) Parkurun emniyetli ve yarismaya müsait halde tutulmasi ve gidis-gelis trafiginin usulüne uygun cereyan etmesini saglar.
    10) Yaris takip hakemi, çikis islemi sirasinda siralayiciya en yakin noktada durur ve özellikle çikis islemi sirasinda her seyin kurallara uygun olmasina dikkat eder.
    Yaris takip hakemi çikisin kurallara uygun olmadigina kanaat getirirse, baslaticiyi uyarir veya yarismayi bizzat durdurabilir. Bir yarisma önce çan çalmak, ardindan kirmizi bayrak sallamak suretiyle durdurulur.
    11) Çikis verildikten sonra, yaris takip hakeminin motoru derhal devreye girerek tekneleri parkurdan yarismacilara zarar vermeyecek bir biçimde izlemeye baslar. Çikis bölgesinde, diger bir deyimle ilk 100 metrede, bir ekibin arizasi halinde baslatici hakem yarismayi durdurur. Yaris takip hakemi, baslaticinin gecikmesi veya tereddüt etmesi halinde bu görevi yapar, ariza belirten tekneye yanasir ve durumu inceler. Olayda iyi niyetli davranilmadigina kanaat getirirse o ekibi bir ihtar ile cezalandirir. Ariza kisa zamanda giderilebilecekse yaris hemen tekrarlanir. Ariza büyük ve onarim zaman alacaksa, jüri baskani ile mutabakat saglanip o yaris tehir edilir, yeni baslama zamani ekiplere duyurulur.
    12) Parkur boyunca, yaris takip hakeminin motoru olaylara en süratli sekilde müdahale etmesine imkan verecek sekilde seyreder. Yarismanin seyri bir veya daha fazla tekneyi geçmesini gerektiriyorsa; bu geçisi onlari en az rahatsiz edecek sekilde yapmaya özen gösterir.
    13) Yarisma esnasinda bir ekibin, kürek sulariyla veya kulvarini degistirmesi nedeniyle rakiplerini rahatsiz etmeye yönelmesi halinde; takip hakemi önce beyaz bayragini kaldirir, rahatsiz ekibi ikaz ettikten sonra bayragi disardan görülmeyecek sekilde tekne içine indirir. Takip hakemi parkurda tehlike arz eden engel mevcut olmadigi sürece ekiplere yön konusunda herhangi bir uyari yapmaz. Can ve mal güvenligi söz konusu oldugunda takip hakemi o ekibi uyarir veya o ekibi durdurur.
    14) Yaris takip hakemi, jüri baskani ile görüsme olanaginin bulunmamasi halinde tekrarlama kararini tek basina alabilir. Tekrarlanacak yarismaya yarisma harici birakilan ekipler giremez.
    15) Takip hakemi sporcularin güvenligini korumak zorundadir. Bir tekneyi yaris harici birakmak için beyaz bayragini kaldirir, ekibin adini söyler ve "Dur" komutu verir. Yarismayi durdurmak için ise önce çan çalinir, sonra kirmizi bayrak sallanir. Sporcularin suya düsmesi veya bir teknenin batmasi ya da devrilmesi halinde yardim ekibinin müdahalesine kadar olay yerinde kalir ve gerekirse sporculara bizzat yardim eder.
    16) Yarisma tüm ekiplerin varis çizgisini asmalariyla sona erer. Magdur edildigini, kazanma sansinin elinden alindigini düsünen bir ekip varis çizgisini geçtikten sonra elini kaldirarak itiraz eder. Böyle bir ekip yoksa veya takip hakemi itiraz eden ekibi dinledikten sonra o ekip itirazdan vazgeçmisse beyaz bayragini kaldirarak o yarismanin kurallara uygun bittigini varis hakemlerine bildirir. Aksi halde kirmizi bayragini kaldirir. Bu durumda varis hakemleri, takip hakeminin açiklamasini dinlemeden yarisma sonucunu ilan etmezler.
    17) Ayni yarisma çerçevesinde geçerli ihtar süresi, ekibin suya indigi anda baslar ve yarisma sonunda beyaz bayrak kaldirilip kuleden tescil edilince biter.​
    f) Varis hakemlerinin görevleri sunlardir.
    1) Varis hakemleri görevlerini en iyi sekilde yerine getirmek için varis çizgisinin uzantisinda birbiri arkasina dizilmek suretiyle merdiven seklinde otururlar.
    2) Varis hakemleri, yarisan teknelerin varis çizgisini geçis siralarini belirler ve teknelerin varis hattini geçtiklerini sesli bir sistemle duyurur.
    3) Varis hakemleri kronometre ile her ekibin parkuru katedis sürelerini belirler.
    4) Yaris takip hakeminin beyaz veya kirmizi bayragina karsilik yarisin sonuçlandigini beyaz bayrak göstererek bildirir.
    5) Bir ekip varis çizgisini eksik sporcu ile geçse dahi yarisi bitirmis sayilir. Ancak, dümencinin yerinde olmamasi halinde o ekip yarisi bitirmemis sayilir.
    6) Varis hakemlerinde bir beyaz ve bir kirmizi bayrak, yeterli sayida kronometre, dürbün, varis kornasi, megafon veya anons tertibati bulunmalidir.​
    g) Kontrol komisyonunun görevleri sunlardir.
    1) Kafile ekip listelerini, yarisma formlarini ve lisanslari kontrol etmek.
    2) Dümenci ve hafif kilo tartilarini yapip ilave kilo alanlari yaris sonuna kadar izlemek.
    3) Kidemlilerin kimliklerini kontrol etmek.
    4) Sporcularin, tekne ve küreklerin, araç ve gereçlerin güvenligi için tekne içindeki ayakkabi topuklarinin bagli olmasini, donanim, tekne agirligi, kiyafet, tekne parki ve reklam yönünden kurallara uygunluk, inis iskeleleri ve parkur trafiginin akisini denetler.
    5) Doping muayenesine sevk isinin düzgün ve aninda olmasini saglar.
    6) Teknelerin beyaz toplarini, takilan kulvar numaralarini, kürek palalarinin renk ve desenlerini kontrol eder.
    7) Kurallara uygun olmayan tekne ve sporculari suya indirmez ve bu kuraldisi hususlari jüri baskanligina hemen rapor eder.​
    h) Jüri Itiraz Degerlendirme Kurulu; jüri baskani tarafindan jüri üyeleri arasindan seçilen bir varis hakemi, bir baslatici ve iki takip hakeminin üyeligi ile jüri baskaniyla birlikte bes kisiden olusur. Müsabakalar sirasinda ortaya çikan ve karar alinmasini gerektiren durumlari degerlendirerek karara baglar. Takip hakemlerinden itiraz konusu olayla ilgili olan varsa, o üye oylamaya ve karara katilamaz.

    Madde 20 - Yarisma Jürisi asagida belirtilen görevlerini yerine getirir.
    a) Müsabakalarin bu yönetmelik hükümlerine uygun olarak cereyan etmesini saglar.
    b) Müsabakalara katilan ekiplerin esit sartlar altinda yarismalarina özen gösterir.
    c) Jüri Baskani ve varis hakemi yarismalarin yarisma form ve teknik raporunu imzalar ve Tertip Kurulu Baskani’na teslim eder. (Ek-3 ve Ek-4)

    Yarisma Kurallari
    Madde 21 - Kürek yarismalari için geçerli kurallar ile görevli hakemler ve yarisan sporcularin dikkat etmesi gereken esaslar asagida siralanmistir.

    a) Sporcularin esit sartlarda yarismasi, her ekibin kazanma sansinin olmasi esastir.
    b) Sporcularin esit sartlarda yarismalarinin mümkün olmadigi hallerde bu sartlarin esitlenmesi için gerekli önlemleri “Baslatici Hakem” almalidir.
    c) Çikis komutu “Siralayici Hakem”in teknelerin hizaya girdiklerinin beyaz bayrak ile göstermesi üzerine verilebilir. Bu isareti alan baslatici, takip hakeminin hazir olmasini, parkurda bir engel olmamasini son bir kontrolden sonra ekiplerin her birine kulüplerin adi ile hitap eder, son olarak siralayicinin beyaz bayragini kontrol eder, kirmizi bayragini kaldirir. Önce “DIKKAT” iki-dört saniye gibi kisa bir aradan sonra “ÇIK” komutunu verir ve ayni anda kirmizi bayragini indirir. Yarisi baslatir. Çikis islemi kirmizi bayrak havaya kalkmadan kesintiye ugrarsa (Siralayicinin beyaz bayragini indirmesi, parkurda engel veya ekiplerden kaynaklanan sebepler gibi) bastan baslamak veya kalinan yerden devam etmek duraklamanin süresi ile baglantilidir. Rüzgar veya baska sebeplerle teknelerin siraya girmeleri gecikmisse baslatici “Hizli Çikis” usulüne basvurabilir. Bu durumda ekiplere hizli çikis yapilacagi uyarisi yapilir. Ekiplere tek tek hitap edilmez. Kirmizi bayrak kaldirilmadan önce “Dikkat” komutu verilir, bayrak kaldirilir ve çik komutu yukarida belirtildigi gibi verilir.
    d) Baslatici, çikis komutunu verdikten hemen sonra siralayiciya bakar, ondan bir “Hatali Çikis” isareti (Kirmizi Bayrak) almasi halinde önce çanini çalar sonra kirmizi bayragini kaldirip saga ve sola sallayarak yarisi durdurur. Teknelerin tekrar çikis hattina geri gelmesini ister. Tekneler yerlerine geldikten sonra siralayici hakemin tesbit etmis oldugu hatali çikisi yapan tekne veya tekneleri anons eder. Ögrendigi ekip veya ekiplere ihtar verir ve belirleyici bir isaret koydurur. Bu ihtar o ekip veya ekipler için o yarismanin neticelenmesine kadar geçerlidir. Yarismanin ertelenmesi veya tekrarlanmasi söz konusu ihtari kaldirmaz.
    Bir ekibe trafik kurallarina uymamasi, çikis yerine geç gelmesi veya baska nedenlerle verilen ihtarlar, “Hatali Çikis” için verilen ihtarla esdegerlidir.
    e) Baslaticinin kirmizi bayragini kaldirmasindan sonra ve fakat “Çik” komutundan önce (Kirmizi Bayragin harekete geçmesi) çikis yapan ekip “Hatali Çikis” yapmis sayilir.
    f) Ayni yarisma çerçevesinde her ne sebeple olursa olsun iki kez ihtar alan ekip yarisma harici birakilir.
    g) Ekipler çikis saatinden iki dakika önce start iskelelerindeki yerlerini almalidir. Bu kurala uymayan ekibe baslatici tarafindan ihtar verilir, çikis saatinden sonra gelen ekipler yaris harici birakilir.
    h) Baslatici, yarisin yapilmasini engelleyen beklenmedik bir durumun ortaya çikmasi halinde Jüri Baskani ve yaris takip hakemi ile mütabakat saglayarak yarismayi erteleyebilir. Bu durumda yeni çikis saatini bütün ekiplere ve kontrol komisyonuna bildirir.
    i) Çikis yerine yanasmis teknelerin çikis hattinda hizaya girmelerinden siralayici hakem sorumludur. Tekneler hizaya girdiginde beyaz bayragini kaldirarak baslaticiya isaret verir. Hizanin bozulmasi halinde bayragini indirir.
    j) Bir ekibin hatali çikis yapip yapmadigina sadece siraliyici hakem karar verir. Hatali çikis durumunda siraliyici hakem kirmizi bayragini kaldirarak baslatici ve takip hakemini uyarir. Daha sonra hatali çikis yapan ekip veya ekipleri (Kulvar numarasini degil) baslaticiya bildirir.
    k) Parkurun emniyetli ve yarismaya müsait halde tutulmasi ve gidis gelis trafiginin usulüne uygun cereyan etmesi yaris takip hakemlerinin görev ve denetim sahasina giren hususlardir. Yaris Takip Hakemi, çikis islemi sirasinda, siraliyici hakeme en yakin noktada durur ve özellikle çikis islemi sirasinda her seyin kurallara uygun olmasina elini kaldiran sporculara dikkat eder. Ekipler teknelerini ve kendilerini baslatici hakemin kirmizi bayragi havaya kalkmadan hazir hale getirmesi gerekir. Bundan sonra el havaya kalksa da çikis verilir. Hazir olmadigini belirtmek için en bastaki sporcu el kaldirmalidir. (1 no.lu kürekçi)
    Yaris takip hakemi çikisin kurallara uygun olmadigina kanaat getirirse, baslaticiyi uyarir veya yarismayi bizzat durdurabilir.
    Bir yarisma önce çan çalmak, ardindan kirmizi bayrak sallamak suretiyle durdurulur.
    l) Çikis verildikten sonra, yaris takip hakeminin motoru derhal devreye girerek tekneleri parkurun ortasindan yarismacilara zarar vermeyecek bir sekilde izlemeye baslar. Çikis bölgesinde ilk (100m.) bir ekibin ariza isareti ( 1no’lu kürekçinin elini kaldirmasi) vermesi üzerine baslatici hakem yarismayi durdurur. Yaris takip hakemi baslaticinin gecikmesi veya tereddüt etmesi halinde bu görevi yapar. Ariza belirten tekneye yanasir ve durumu inceler. Olayda iyi niyetli davranilmadigina kanaat getirirse o ekibi bir ihtar ile cezalandirir. Ariza var ve kisa zamanda giderilebilecekse (Ayakligin, oturagin çikmasi, küregin kirilmasi gibi) yaris hemen tekrarlanir. Ariza büyük ve onarim zaman alacaksa, Jüri Baskani ile mutabakat saglanip o yaris tehir edilir, yeni baslama saati ekiplere duyurulur.
    m) Parkur boyunca, Yaris Takip Hakeminin motoru olaylara en süratli sekilde müdahale edilmesine imkan verecek sekilde seyreder. Yarismanin cereyan sekli, ekiplerin alacaklari derecenin önemi hava sartlari gibi unsurlar motorun konumunu etkiler. Yarismanin seyri bir veya daha fazla tekneyi geçmesini gerektiriyorsa, bu geçisin onlari en az rahatsiz edecek sekilde yapilmasina özen gösterilmelidir.
    n) Yarisma esnasinda bir ekibin, kürek sulariyla veya kulvarini degistirmesi nedeniyle rakiplerini rahatsiz etmeye yönelmesi halinde, Takip Hakemi önce beyaz bayragini kaldirir, ekibin adini söyler, ekip baktiktan sonra bayragini ekibin yönelmesini istedigi yöne yatirir, sonra bayragi disardan görülmeyecek sekilde tekne içine indirir. Takip Hakemi parkurda tehlike arzeden bir engel mevcut olmadigi sürece (can ve mal güvenligi) ekiplere yön konusunda herhangi bir uyari yapmaz,
    o) Yaris Takip Hakemi, rakiplerini rahatsiz eden bir ekibe önce ihtar verip daha sonra yarisma harici birakabilir. Ancak, böyle bir olayda önce magdur olan ekibe kaybettigi sansi yeniden yakalama firsati verme düsüncesi hakim olmalidir. Rahatsiz eden ekibin cezalandirilmasi daha sonra düsünülecek bir husustur. Bu tür olaylarda Takip Hakemi, yarismayi durdurup gerekli cezai islemi yaptiktan sonra tekrarlama yoluna gidebilir veya yarismayi sürdürüp kararini bitisten sonra verebilir. Ancak, Yaris Takip Hakeminin öncelikle yapmasi gereken sey, magdur olan ekibe kaybettigi sansini yeniden elde etme firsati vermesi ve hatali ekibi cezalandirmasidir.
    p) Yaris Takip Hakemi prensip olarak Jüri Baskani ile mütabik kalmak sureti ile yarismayi tekrarlayabilir. Ancak, Jüri Baskani ile görüsme olanaginin bulunmamasi halinde tekrarlama kararini tek basina alabilir. Tekrarlanacak yarismaya yarisma harici birakilan ekipler giremez.
    r) Takip Hakemi sporcularin güvenligini korumak zorundadir. Bir tekneyi yaris harici birakmak için beyaz bayragini kaldirir, ekibin adini söyler ve “DUR” komutu verir. Yarismayi durdurmak için ise önce çan çalinir, sonra kirmizi bayrak sallanir. Sporcularin suya düsmesi veya teknenin batmasi yada devrilmesi halinde yardim ekibinin müdahalesine kadar olay yerinde kalir ve gerekirse sporculara bizzat yardim eder.
    s) Yarismaya katilmis olmak için varis çizgisini geçmek esastir. Yarisma tüm ekiplerin varis çizgisini asmalari ile sona erer. Magdur edildigini kazanma sansinin elinden alindigini düsünen ekip elini kaldirarak itiraz eder. Böyle bir ekip yoksa veya Takip Hakemi itiraz eden ekibi dinledikten sonra o ekip itirazdan vaz geçmisse beyaz bayragini kaldirarak o yarismanin kurallara uygun bittigini Varis Hakemine bildirir. Aksi halde kirmizi bayragini kaldirir. Varis Hakemleri Takip Hakeminin açiklanmasini ve son kararini almadan yarisma sonucu ilan edemezler.
    s)Teknelerin varis çizgisini geçis sirasi ile ekiplerin dereceleri ve puanlari varis hakemlerince tesbit olunur. Her teknenin burun topu varis hattindan geçerken korna çalinarak durum belirlenir ve duyurulur. Yaris Takip Hakeminin beyaz veya kirmizi bayragina Varis Hakemi beyaz bayragini göstererek karsilik verir. Varis hakemleri görevlerini en iyi sekilde yerine getirmek için varis çizgisinin uzantisinda, birbirinin arkasina dizilmek sureti ile merdiven seklinde otururlar. Varista prensip olarak Jüri Baskani da bulunur.
    t) Bir ekip varis çizgisini eksik sporcu ile geçse dahi yarisi bitirmis sayilir. Ancak dümencinin yerinde olmamasi halinde o ekip bitirmemis, yaris harici sayilir.
    u)Yarisma esnasinda arizi bir nedenle (teknik ariza, teknenin su almasi, batma) yarismaya makul bir süre ara vermek zorunda kalan ekip kendi imkanlari ile engel hali giderip yarisa devam edebilir.

    Temsilciler ve Gözlemciler
    Madde 22 - Federasyon veya Illerce düzenlenen yurtiçi ve yurtdisi yarismalar görevli gözlemciler tarafindan izlenir. Ayrica tertip kurullarinin istegi üzerine danisman olarak temsilci görevlendirilir.
    Merkez Hakem Kurulu her yarisma yili basinda gözlemcilik yapabilecek ulusal hakemlerin listesini yayinlar. Federasyonun tertip ettigi yarismalarin denetimi Merkez Hakem Kurulunca bizzat Uluslararasi Hakemler veya görevlendirilen gözlemciler tarafindan yapilir. Gözlemciler, yarismalarda görevlendirilen hakemlerin bu yönetmelik ve uluslararasi yarisma kurallarina ve Federasyonca tesbit edilen usullere göre yarismalarin teknik ve idari yönden yönetim tarzini, sporcularin ve idarecilerin hareketlerini, saha içi ve disi olaylari takip ve tesbit ederler. Gözlemciler yarismalar sirasinda hakemlere ve düzenleyenlere herhangi bir sekilde müdahale edemez, raporlarini yarismalarin bitiminden itibaren bir hafta içinde kendilerini görevlendiren kurulusa iletirler.

    Madde 23 - Bir ekibin her sporcusuna ayri ayri verilen ödüller, o ödülü almaya hak kazanan sporculara aittir. Ancak bir yarisma sonunda sporculara ayri ayri degil de, tüm bir ekibe ya da bir kulübe verilen ödüller, o ekibin mensup oldugu kulübe ait olur. Tek çiftede ise tekneye verilen ödül kulübün, sporcuya verilen ödül yarismacinin kendisine aittir. Karma ekiplerde ekibe verilen ödül bagli bulundugu ilin, sporculara ayri ayri verilen ödüller ise kazanan sporcularindir. Milli yarismalarda tüm ekip için verilen ödüller, o ekibi olusturan sporcularin hepsi ayni kulübe mensup olsalar dahi Federasyonundur. Diger hususlarda 4/1/1993 tarihli ve 21455 sayili Resmi Gazete'de yayimlanan Basarili Sporcular ile Milli Takim Teknik Direktör ve Antrenörlerine Ayni ve Nakdi Yardim Yapilmasina ve Ödül Verilmesine Dair Yönetmelik hükümleri uygulanir."

    Madde 24 - Yarismalarin organizasyonu ile ilgili itirazlar Yarisma Organizasyon Kuruluna, yarismalarin cereyani sirasinda meydana gelen olaylar ve lisans, vize, yas gibi konularla ilgili itirazlar önce itirazda bulunan ekibin sporculari tarafindan, ekip henüz tekneden inmeden yaris takip hakemine, daha sonra sorumlu yönetici tarafindan yazili olarak jüri baskanina yapilir. Kulüp sorumlu yöneticisi yazili itirazini vermeden önce Il
    Müdürlüklerine ait alindi makbuzu Federasyon Baskaninin imzalayacagi bir belge karsiliginda her yil Federasyon tarafindan tespit ve ilan edilen teminati yatirmis olmalidir. Usulüne uygun yapilmis itirazlar, Jüri Itiraz Degerlendirme Kurulu tarafindan o yarisma günü içinde görüsülerek karara baglanir ve ilgili kulübe yazili olarak teblig edilir. Ilgili kulüp bu karara 7 takvim günü içinde Federasyon nezdinde itiraz edebilir. Federasyona yapilan itiraz için federasyonlar fon müdürlügü makbuzu karsiligi belirlenmis olan teminat yatirilmis olmalidir. Teminatin tutarini her yil Federasyon tespit eder.
    Usulüne uygun olarak yapilan itirazlar Federasyonca 15 gün içinde karara baglanir ve ilgili kulübe yazili olarak teblig edilir. Federasyon karari kesindir. Itirazin reddedilmesi halinde, tahsil edilen teminatlar federasyonlar fon müdürlügünce açilan amatör spor kulüpleri hesabina gelir kaydedilir. Itirazin hakli görülmesi halinde teminat kararla birlikte ilgili kulübe iade edilir. Yarisma Organizasyon Kuruluna yapilan itirazlar için herhangi bir teminat yatirilmasi gerekmez."

    Madde 25 - Yarismalar sirasinda düzeni saglamak için hakemler tarafindan sporculara asagidaki tedbirler uygulanir.
    a) Uyari,
    b) Ihtar; yarismaya girecek bir ekibin inis iskelesinden baslayarak o yarisma bitinceye kadar aldigi ihtarlar söz konusu yarisma için geçerlidir. Yarisma baslamadan önce ihtarlar için ilgili baslatici ve yaris takip hakemine bilgi verilmelidir.
    c) Yaris harici birakma; prensipte bir ihtar almis sporcu veya ekibe baslatici veya yaris takip hakemi tarafindan uygulanir. Yarismadan çikarilan bir ekip, o yarisma günü bir baska yarisa giremez.
    d) Diskalifiye; jüri baskani tarafindan verilir. Prensip olarak önceden yaris harici kalmis ekiplere uygulanir. Bu ekipler artik o organizasyondaki hiçbir yarismaya katilamaz, önceden hak etmis olsalar dahi harcirahlarini alamazlar. Jüri karari ile mensup oldugu kategori ve tekne sinifinin o mevsim içinde yapilacak diger yarismalarinin da bir veya birkaçina girmeleri men edilebilir. Yarisma harici birakilma ve diskalifiye edilme cezalari ekibi teskil eden sporculari oldugu gibi ilgili tekne sinifini da kapsar.

    Sporcularin yarisma sirasinda yapacaklari kural disi ve ahlak disi davranislarin yaninda, bu Yönetmelikte yer alan hükümlere uymamak da ceza almalari için sebep teskil eder. Yarismalar sirasinda, sporculuga, genel ahlak ve terbiye prensiplerine uygun davranmayan, gerçege aykiri hareketleri görülen sporcu, yönetici, antrenör ve hakemler 7/1/1993 tarihli ve 21458 sayili Resmi Gazete'de yayimlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlügü Amatör Spor Dallari Ceza Yönetmeligine göre cezalandirilmak üzere Federasyon karariyla ceza kuruluna sevk edilirler. Bu karar "Tedbirli Sevk" yönünde ise ilgili kuruluslara tedbir alinmasi yönünde bilgi verilir.

    Madde 26 - Yurt içinde düzenlenen yarismalara 7/8/1998 tarihli ve 23426 sayili Resmi Gazete'de yayimlanarak yürürlüge giren Gençlik ve Spor Genel Müdürlügü Sporcu Lisans, Tescil, Vize ve Transfer Yönetmeligi geregince, yabanci uyruklu sporcular istirak edebilirler.

    Madde 27 - Yirmibes veya daha fazla milli olmus sporcular sporu birakma töreni isteyebilir. Sporcunun kulübünün Il Müdürlügüne yazili istekte bulunmasi halinde istek Federasyonda görüsülüp karara baglanir. Tören, yapilacak ilk Türkiye Birinciligi öncesi açilis merasimi sirasinda gerçeklestirilir.

    Yönetmelikte Yer Almayan Hususlar
    Madde 28 - Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda ilgili mevzuat hükümleri ve FISA'nin kurallari, ayrica müsabakalar ile ilgili tereddüte düsülen hususlarda da FISA'nin kurallari uygulanir.

    Bu Yönetmelikte; FISA'nin belirledigi kurallara paralel olarak düzenlenen hükümlerde, FISA'nin yayinladigi kurallar çerçevesinde degisiklik yapmaya Federasyon yetkili olup, söz konusu degisiklikler Federasyon Yönetim Kurulu'nun karari ve Genel Müdürün onayi ile yapilir.

    Yürürlükten Kaldirma
    Madde 29 - 25/6/1990 tarih ve 20559 sayili Resmi Gazete Yayimlanan “Kürek Müsabaka Yönetmeligi” yürürlükten kaldirilmistir.

    Yürürlük
    Madde 30 - Bu Yönetmelik yayimi tarihinde yürürlüge girer.

    Yürütme
    Madde 31 - Bu Yönetmeligi Gençlik ve Spor Genel Müdürü Yürütür.
     
  4. ZeyNoO
    Melek

    ZeyNoO ٠•●♥ KuŞ YüreKLi ♥●•٠ AdminE

    Katılım:
    5 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    58.480
    Beğenileri:
    5.784
    Ödül Puanları:
    12.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Meslek:
    Muhasebe
    Yer:
    ❤ Şehr-i İstanbul ❤
    Banka:
    3.064 ÇTL
  5. ZeyNoO
    Melek

    ZeyNoO ٠•●♥ KuŞ YüreKLi ♥●•٠ AdminE

    Katılım:
    5 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    58.480
    Beğenileri:
    5.784
    Ödül Puanları:
    12.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Meslek:
    Muhasebe
    Yer:
    ❤ Şehr-i İstanbul ❤
    Banka:
    3.064 ÇTL
    Her kürekte vücudun tüm kaslarını hareket ettirmek, tüm kaslara olabileceği kadar yüklenmek, küreği palası sudan çıkıp tekrar suya girinceye kadar nefes almak, sonra hiç bitmeyecek gibi tekrar asılmak küreklere...
    Kürek, insan vücudunun sınırlarını zorlayan bir dayanıklılık sporu. Buz hokeyinden sonra yapılması en zor spor olarak da biliniyor. Sanıldığının tersine yalnızca kol gücüne dayanmıyor. Hatta % 60-70 bacak gücüne % 30-40 oranında da kol gücüne dayanıyor denebilir. Bacak gücünün önemi, tekne içinde kürekçinin raylar üzerinde hareketli olan bir oturağa oturması ve geriye doğru kendini iterken de bacaklarından güç almasından dolayı. Bacak ve kol gücünden sonra, omuz gücü de önemli. Aslında, kürek yaparken vücudun tüm kasları çalışıyor. Bu da kürek sporunu ayrıcalıklı kılıyor. Kürek, yalnızca olimpiyatlara, yarışlara hazırlanmak gibi iddialı bir hedef taşımıyorsa herhangi bir yetenek, fiziksel özellik gibi faktörler olmadan da yapılabilecek bir spor. Yeni yeni farketmeye başladığımız küreğin spor olarak yapılmaya başlanması, aslında çok önceye dayanıyor. İlk olarak spor değil de daha çok gemilerin hareket ettirilmesi amacıyla kullanılıyordu. Buradaki kürekçilerse kölelerdi. Spor olarak yapılmaya başlandıktan sonra ilk resmi yarış, 1829'da İngiltere'de Oxford ve Cambridge üniversiteleri arasında yapıldı. Olimpiyatlaraysa 1900 yılında girdi.
    Fiziksel kondisyonun çok önemli olduğu bu spor dalında üst düzey bir kürekçi olmak için çok iyi antrenman yapmanın dışında, bazı fiziksel özellikler de gerekiyor. Erkekler için en az 1.85 cm boy, bayanlar en az 1.75 cm boy gerekli. ABD milli kürek takımında 1964 yılından bu yana (3000 üst düzey kürekçi için) belirlenen ideal kürekçilerin fiziksel özellikleri şöyle; erkekler için 1.92 m boy ve 88 kg ağırlık, bayanlar için 1.80 m boy ve 77 kg ağırlık. Bu kadarla da bitmiyor. Kol uzunluğu da kürek için çok önemli. Örneğin, aynı boyda, aynı kiloda olan ve aynı antrenmanı yapan iki takım, dakikada 30 kürek çekerek parkuru tamamladığında takımlardan birinin ortalama kol boyu daha fazlaysa yarışı o takımın kazanması çok yüksek.
    Elit (üst düzey sporcu) bir kürekçi olabilmek için küreğe başlama yaşı 12. Bu yaşlarda (12-17 yaş) önerilen antrenmansa ergometre (salonda kürek çekme aleti) çalışmaları, kürek tekniğinin oturtulması, jimnastik gibi çalışmalar. Kemik gelişimi tamamlanmadığından bu yaşlarda ağırlık çalışmaları önerilmiyor. 17 yaşından sonra yoğun kürek çekme, koşu, ağırlık çalışmaları gibi antrenmanlara ağırlık verilmesi gerekiyor. Bir kürekçinin en verimli olduğu yaş aralığıysa 19-24. Ama sağlıklı bir yaşam için de kürek spor olarak yapılabiliyor. Bunun için herhangi bir başlama yaşı yok. Kaç yaşında olursanız başlayabilir ve kollarınızı ve bacaklarınızı hareket ettirebildiğiniz sürece kürek çekebilirsiniz.

    Kürek yarışları (2000 m) 5.20- 8 dakika kadar sürüyor. Bu kadar kısa zamanda çok fazla efor harcandığından, enerji gereksinmesi o ölçüde büyük. Bu enerjinin yaklaşık % 75'lik bölümü aerobik (oksijenli) solunumdan, geriye kalan bölümünü de anaerobik (oksijensiz) solunumdan karşılanır. Üst düzey kürekçilerde maksimum oksijen kullanma kapasiteleri 6.0 - 6.6 L/dk seviyelerinde. Bu düzeyin, diğer dayanıklılık sporlarıyla (triatlon, maraton gibi) karşılaştırıldığında biraz düşük olduğu görülür. Nedeniyse kürekçilerin vücutlarında, diğer dayanıklılık sporcularına göre daha az oranda yağ dokusu bulunması. Vücutta daha az yağ oranı olması da kürek sporuna özgü. Kürekçilerin vücut ağırlığı tekne tarafından desteklendiği için, vücut fazla yağ bağlamaz, daha çok kas dokusu gelişir.

    Nasıl Kürek Çekilir?
    Kürek çekme temel olarak dört aşamadan oluşuyor:
    • Yakalama,
    • Çekiş,
    • Kürek Sonu ve
    • Öne Geliş.

    Yakalama, küreği çekmeye başlamadan önceki duruş pozisyonu. Bu pozisyonda kürekçi, kolları gergin olarak en ön noktada, diz iyice kırılmış (diz açısı çok dar) ve baş ileriye doğru dönük durumda olur. Çekiş aşamasında, ayaklardan başlayarak geriye doğru itme hareketi başlar. Bu arada bu hareketle uyumlu olarak gövde yavaş yavaş dik duruma gelir, sonra geriye doğru olan hareketine devam eder. Kollarsa bacak açısının en büyük olduğu anda çekme hareketine başlar. Gövde en son noktaya geldiğinde çekme hareketi tamamlanır. Kürek Sonunda, gövdenin öne doğru hareketine başlamadan önce el bileği hafifçe aşağıya bastırılarak küreğin palasının sudan çıkması sağlanır. Sonra hızlı bir biçimde kürekler ileri doğru fırlatılarak kollar gergin pozisyona getirilir. Öne Gelişteyse, gergin olan kollar yavaşça öne doğru ilerlerken bacaklar bükülür (diz açısı küçülür), oturak ileriye doğru itilerek öne doğru gelinir ve yakalama pozisyonuna geri dönülür. Bu hareketlerin toplamına "bir kürek çekme" deniyor. Bunu tempolu bir şekilde dakikada en az 30 defa yapmak gerekiyor. Normal yarışlarda (2000 m) değişik taktikler uygulanabilir. Eğer takım iyiyse ilk ve son 500 metrede dakikada 47, aradaki 1000 metredeyse dakikada 40 kez çekmek iyi bir yarış çıkarmak anlamına geliyor. Bu arada hız, saniyede 10 metreye kadar çıkabiliyor. Ayrıca deparla çıkmak avantaj sağladığından, ilk 250 metrede dakikada 52-56 kez de çekilebilir. Bunlar daha çok üst düzey yarışlarda uygulanıyor.

    Sadece Açık Havada mı Kürek?
    Açık havada yapılan kürek sporu, kışın kötü hava şartlarından dolayı yapılamıyor. Ama bu durum kürek çekilemeyeceği anlamına gelmiyor. Kapalı ortamlar için geliştirilen ve "ergometre" denilen kürek çekme aletiyle bu sorun çözülebiliyor. Ergometreyle, su üzerindeki antrenmanların tümü kapalı yerlerde yapılabiliyor. Ergometre, tıpkı kürekteki gibi ray üzerinde hareketli bir oturak, kürek yerine çekilen ve bir ucu zincirle hava fanına bağlı olan bir sistemden oluşuyor. Ergometrede ayrıca küçük bir ekran bulunuyor. Çalışırken bu ekrandan aldığınız mesafeyi harcadığınız kuvveti izleyebiliyorsunuz. Ergometrede bulunan bilgisayar, ayrıca bu değerler dışında her kürekteki (bir çekiş) ve antrenmandaki ortalama harcadığınız güç değerini (watt), tempoyu (dakikada çekilen kürek sayısı), enerji harcamasını (kalori/saat), ortalama 500 metre geçiş süresini hesaplayıp belleğe kaydedebiliyor. Böylece eksiklerinizi görüp çalışmanızı ona göre düzenleyebiliyorsunuz. Üstelik bu kapalı alan küreğiyle, dünyanın çeşitli yerlerinde ergometre yarışları da düzenleniyor.
    Uluslararası (olimpik) kürek yarışları 2000 m uzunlukta ve 12.5-15 m genişliğinde olan parkurlarda yapılıyor. Kulvar sayısıysa 3-8 arasında değişmekte. Genellikle göl gibi durgun sularda yapılan kürek yarışlarında derinlik, düz ve dalga almayan yerlerde en az 2 m, dalgalı yerlerdeyse en az 3.5 m olmalı. Kürekte ayrıca 1000 ve 5000 metrelik özel yarışlar da yapılabiliyor. Kürek sporunda kullanılan kürek, kayığa bağlı olup tek tarafta ya da her iki tarafta da olabilir. Tek taraftaysa "iki tek, dört tek", çift taraftaysa "iki çifte, dört çifte" olarak adlandırılır. Ayrıca bazı yarışma sınıflarında, teknede bazen yarışçıların dışında bir de "dümenci" bulunur. Kürekte olimpik yarışma sınıfları, tek çifte (bir yarışçı çift taraflı kürek), iki çifte, dört çifte, iki tek dümencisiz (iki sporcu tek taraflı kürek), iki tek dümencili, dört tek dümencisiz, dört tek dümencili ve sekiz tek dümencili olarak ayrılır.

    Kürek sporunda kürekçiler gittikleri yöne sırtlarını dönerek kürek çekerler. Kanoda bu durum tam tersi olup kürekler de kanoya bağlı olmaz. Teknenin boyu 8.2-19.9 m, eni 29.2 -62.2 cm arasında değişir. Tekne yapımında eskiden ahşap kullanılırken, günümüzde daha hafif ve sağlam olmalarından dolayı fiber, fiberglas ve karbon-fiber-kevlar karışımından yapılan malzemeler kullanılmakta. Teknede ayrıca kürekçinin oturabileceği ray üzerinde ileri geri hareket edebilen, tahta ya da plastikten yapılmış oturaklar bulunur. Kürekçiler ayaklarını, tekne üzerinde sabitlenmiş ve açıları ayarlanabilen ayakkabılara koyarlar.
    Kürek yüksek fizik kondisyonu gerektirmesinin yanında oldukça pahalı bir spor dalı. Tek çifte teknenin fiyatı 7.5 milyar, iki çifte 12-13 milyar, dört çifte 25 milyar, sekiz tekse 50 milyar. Tek bir küreğin fiyatı 400 dolar, bir çift kürekse 550 dolar. Yalnızca kürek ve tekne almak da bu iş için yeterli değil. Bunları koyacak bir de kayıkhane bulmak gerekiyor. Üstelik onun da kiralama fiyatları çok ucuz değil. Bu fiyatlara bakıp asla bu sporu yapmam demeyin. Türkiye'de sporcuların bunların hiçbirini almasına gerek yok. Yaklaşık 20 olan kürek kulüpleri bunların hepsini ve sporcuların diğer ihtiyaçlarını da karşılıyor.
     

Sayfayı Paylaş