1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Lastiklere Neden Nitrojen Basılır?

Konusu 'Motorlu Araçlar Dünyası' forumundadır ve wien06 tarafından 11 Ocak 2009 başlatılmıştır.

  1. wien06

    wien06 V.I.P V.I.P

    Katılım:
    30 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    6.117
    Beğenileri:
    148
    Ödül Puanları:
    4.480
    Meslek:
    Serbest
    Yer:
    Viyana
    Banka:
    292 ÇTL
    Nitrojen kuru ve yavaş-hareketli molekül yapısına sahip olan, kullanıldığı lastikte performans arttıran bir gazdır. Normalde lastik şişirilmesinde kullanılan hava (Oksijen) lastiğin duvarlarından sızarak, lastik hava basıncını düşürür.

    Oksijen, lastik duvarından geçimi sırasında, kauçuk bileşimlerini oksitleyerek hava kaçmasına (basıncının düşmesine) ve kauçuğun kötüleşmesine sebep olur.

    Kuru Nitrojen, uygun olan hava basıncını korur, lastiğin ısınmadan dolayı patlamasını engeller, jantların paslanmasını engeller ve de lastiği soğuk tutar. Sonuç, daha güvenli ve masrafları daha az sürüş tecrübesi.

    Nitrojen neden ticari araçlarda daha önceden kullanılmıyordu?

    Yıllardır taşımacılık endüstrisinde, lastiği şişirmek için hava yerine nitrojen kullanmanın yararları biliniyordu. Fakat bu zamana kadar, uygun, ekonomik, ve güvenilir bir çözüm yoktu. Ama artık var!

    Nitrojenin, Havaya (Oksijene) Olan Üstünlükleri:

    * Oksitlenme nedeni ile oluşan kauçuk bozulması
    * Jant paslanması
    * Lastikte hava basıncının azalması
    * Isınma
    * Isınmadan dolayı artan hava basıncı
    * Düzensiz hava basıncından dolayı oluşan bozuk lastik sırt aşınması


    Nitrojen'in Özellikleri:

    Kuru
    Hareketi ağır
    Yanıcı olmayan bir gazdır.


    Nitrojen'in bazı uygulama alanları ve faydaları:

    Ticari Havayolları, yıllardır hava basıncını sabit tutabilen ve kauçukta oksitlenmeyi en aza indirgeyen nitrojeni lastiklerinde kullanmaktadır.

    Yarış Arabaları ve motosikletleri, nitrojeni kavramayı arttırmak ve ısıyı düşürmek için lastiklerinde kullanmaktadır.

    Yol-Dışı İş Makineleri nitrojeni, hava basıncını sabitlemek ve ısınmadan dolayı olan patlamaları engellemek için kullanmaktadır.

    Tır Filoları nitrojeni lastikte yakıt ekonomisi, lastik ömrünü arttırma ve de patlamaların sıklığını azaltmak için kullanmaktadır.

    Otomobiller nitrojeni, güvenliği arttırma ve lastik ömrünü uzatmak için kullanmaktadır.

    Nitrojen'in bazı Kazançları:

    lastiğin Ömrünü arttırır (%25)
    - Nitrojen havadan 3 kat daha ağır hareket ettiği için lastikte daha uzun kalır.
    - Nitrojen lastiğin içten paslanmasını engellediği için çok kez lastiğin kaplanmasına olanak verir.

    Ayni yakıt Miktarıyla Daha Fazla km (%2)
    - Nitrojen lastikteki ısıyı azaltır, bu yüzden dönme direncini azaltır.
    - Azalmış dönme direnci = önemli ölçüde yakıt ekonomisi

    Gelişmiş Güvenlik
    - Nitrojen hareketi az ve yanıcı olmayan biç maddedir.
    - Olası bir kazada, lastiğin patlamasını engeller.

    Çevre-Dostu
    - Lastikten hava kaçmasında dolayı artan yakıt tüketimini azaltır.
    - Sonuçta, daha az kirlilik ve israf.

    Nitrojenin Avantajları Nelerdir?

    İnsanların yaşamasını ve nefes almasını sağlayan havadaki %21 oranındaki oksijen lastikler için ciddi problemler oluşturmaktadır.

    Çünkü oksijen lastiğin hammaddesi olan kauçuğa zarar vermektedir.

    Gerçek su ki, lastiğin içerisindeki oksijen, lastiğin yaşlanmasını hızlandırmaktadır. Bir diğer problem ise en iyi tanklardan bile sızabilen oksijenin kauçuğun arasından sızmasının, havada %78 oranında bulunan nitrojene oranla daha kolay olmasıdır.

    Daha az basınç kaybetmesi ve kauçuğu oksidize etmemesi, nitrojeni havaya karşı daha kullanışlı ve güvenilir hale getirmektedir. Örneklerle kanıtlanmıştır ki, lastik içerisinde basınca maruz kalan oksijen, lastiğin topuk tellerinde (jantla birleşme noktası) paslanmaya neden olmaktadır. Buna ek olarak oksijen, lastiğin iç yanağına ve koruyucu kaplamasına (sızdırmaz tabakası) zarar vererek darbe gören lastiğin daha kolay balon yapmasına sebep olmaktadır. Lastiğin içerisindeki oksijeni boşaltarak nitrojen doldurmak, içerideki nem oranını düşürerek lastiğin ömrünü uzatır.

    Otobüs ve kamyon gibi ağır tonajlı uzun yol vasıtalarında, Formula 1 yarışlarında ve hız rekoru denemeleri gibi olağan dişi olaylarda nitrojenin oksijene tercih edilmesi, nitrojenin faydalarına iyi birer örnektir.


    Lastikleri Nitrojen İle Şişirmek

    Hava oksijen ve nitrojenden oluşur. Oksijen molekülleri nitrojen moleküllerine oranla daha küçüktür ve lastiğe daha hızlı nüfuz eder. Nitrojen ile doldurulan lastik, normal hava ile doldurulana göre 3 kat daha yavaş basınç kaybeder. (Lastik patlamalarında ani boşalma olmaz.) Sonuç olarak lastiklere şimdiki sıklıkla hava basma ihtiyacı doğmaz ve lastik doğru basınç değerini daha uzun süre muhafaza eder.

    Havadaki oksijen lastiği oluşturan maddeleri (örn. kord bezi, topuk telleri) oksidize etmeye eğilimlidir. Nitrojen gibi kuru ve hareketsiz bir gaz ile lastikleri doldurmak bu problemleri azalttığı gibi basınç kaybını minimize eder. Lastiğin ömrünü uzatarak bir nevi bakımını yapar ve sürüş güvenliğini arttırır.

    Nitrojen Dolu Lastiğe Hava Basmak

    Şişirme için kullanılan hava; %78 Azot (Nitrojen), % 21 Oksijen, % 0.9 Argon ve %0.1 diğer gazların karışımından oluşur. Yanlışlık nitrojenli lastiğe hava bastığınızda zaten havada yeterince fazla olan azotu, oksijen ile birlikte lastiğe basmış olursunuz. Fakat bu durumda lastiğin içindeki saf azot azalır ve %90 azot %10 oksijen bir dağılım söz konusu olur. Bu olay herhangi bir patlamaya yol açmaz ama yol tutuş da bir azalma gözlenebilir.
     

Sayfayı Paylaş