1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Örgütsel iletişim

Konusu 'Açıköğretim' forumundadır ve Mc_ÖRGE tarafından 12 Ekim 2009 başlatılmıştır.

  1. Mc_ÖRGE

    Mc_ÖRGE HalaMadrid

    Katılım:
    15 Eylül 2009
    Mesajlar:
    1.648
    Beğenileri:
    83
    Ödül Puanları:
    1.330
    Cinsiyet:
    Bay
    Meslek:
    Kaptan
    Yer:
    İzmir
    Banka:
    714 ÇTL
    ÖRGÜTSEL İLETİŞİM

     Üniversitede ekonomi eğitimi gören bir öğrencinin,
    televizyon ve gazete haberlerinde sadece ekonomi ile
    ilgili olanlar dikkatini çekmektedir. Bu durum
    algılama sürecinin "Algılamada seçicilik" yönü ile
    ilgilidir.
     Sosyal algılamayıetkileyen faktörler: Yaygınlaştırma
    eğilimi(Hale etkisi), Basmakalıp yargı, Yansıtma,
    Beklenti.
     Bir işletmede personel şefi çalışanların çalışma
    şartlarıile ilgili şikayetlerini personel müdürüne
    iletmiştir. Bu durum Yatay bir iletişime örnektir.
     Süzme veya elemenin, önemli bilgi ve mesajların
    kaybına ve anlam bozulmasına yol açmasınıönlemek
    için yapılacak işlemler: Aracılarıatlamak, Geriye
    bildirimde bulunmak, Mesajda fazlalığa yer vermek,
    Başka kanallardan ve başka biçimde mesajı
    göndermek.
     İletişim şebekesinde mesaj akışınıkontrol eden,
    hangi mesajların hangi sırada geçeceğini ve hangi
    mesajların alıkonulacağınıbelirleme imkanınıelinde
    tutan iletişim rolü Bekçilik'tir.
     Organizasyonların artan önemine ve çeşitliliğine
    bağlıolarak çağdaştoplumlara aynızamanda
    "Örgütlü toplumlar" denir.
     Biçimsel olmayan iletişim sisteminin özellikleri: Bu
    iletişim sistemi her örgütte mutlaka vardır. İletişim
    hızlıdır. İletişim çoğunlukla sözlüdür. Yanlışlık ve
    eksiklikler genellikle önemli konulara ilişkindir.
     Organizasyonların başlıca özellikleri:Her örgütün
    önceden belirlenmişbiçimsel ve üyeler arası
    etkileşimden oluşmuşbiçimsel olmayan bir yapının
    olması. Birden fazla insandan ve bunlar arasındaki
    iletişim ve etkileşimden oluşması. Birbiriyle ilişkili alt
    sistemlerden oluşması. Her organizasyonun bir
    amacının olması.
     Aşırıiletişim sorununa çözüm olarak "Mesaj
    alışverişini önem sırasına göre programlamak" 'a
    başvurulabilir.
     Yönetim Bilgi Sisteminin sağladığıyararlar: İstenen
    bilgilere kısa sürede ulaşma imkanısağlama. Bilgi
    kaybınıve bozulmasınıönleme. Bilginin ihtiyaca göre
    dağıtılmasınısağlama. İlgisiz mesaj ve bilgileri
    eleyerek aşırıbilgi yükünü hafifletme.
     Organizasyonun biçimsel yapısınışekillendiren
    faktörler: Amaçve politikalar , prosedürler. Görev
    tanımları. Yasa yönetmelik ve tüzükler (Biçimsel
    kurallar) . Ödüllendirme ücretleme ve disiplin
    düzenlemeleri. Biçimsel görevler ve ilişkiler.
     Gruplarda ve örgütlerde, bireylerarasısosyal
    ilişkileri ve bunların yapısınıbelirlemek ve analiz
    etmek için geliştirilen yöntem Sosyometri'dir.
     Aşağıya Doğru İletişim'in özellikleri: Planlama
    organize etme yürütme ve kontrol fonksiyonları
    yerine getirilir. Hiyerarşik basamaklarıbirbirine
    bağlar ve çeşitli düzeylerdeki faaliyetleri
    uyumlaştırmaya yardımcıolur. Hedef ve
    politikalarla ilgili bilgiler, en üst kademeden en alt
    kademeye kadar yansıtılır. Tek yönlü bir iletişimdir.
     Özellikle proje tipi organizasyonlarda görülen,
    kurmay ve hat birimler arasındaki ilişkilerin örnek
    olarak verilebileceği iletişim türüne Çapraz iletişim
    denir.
     Organizasyonlarda görülen sözlü iletişim araçları:
    Mülakatlar, Toplantılar, Konferanslar, Seminerler
     Sözel olmayan iletişimde bireyler arasıuzaklık 45-
    120 cm arasında ise kişisel mesafe içinde kalınmış
    olunur.
     Yapılacak bir grup tanımıiçinde yer alacaklar: Grup
    üyelerinin, psikolojik olarak birbirlerinin farkında
    olması. Bireylerin birbiriyle etkileşim içinde olması.
    Bireylerin kendilerini grubun üyesi olarak
    algılaması. Ortak amaç doğrultusunda çalışan iki ya
    da daha fazla kişiden oluşması.
     Grup gelişim aşamaları: Karşılıklıkabul, İletişim ve
    karar verme, Motivasyon ve üretkenlik,
    Organizasyon ve kontrol.
    Merkezileşme derecesi ve önderlik tatmininin "çok
    az", grup tatmininin "yüksek" olduğu grup iletişim
    modeli Tüm-kanal'dır.
     Bir yöneticinin, gruplar arasıiletişimi ve işbirliğini
    iyileştirmek için Gruplar arasıiletişim kanallarını
    oldukça açık tutmaya dikkat etmesi gerekir.
     Bireyin üyesi olmadığıhalde, normlarınıve
    değerlerini benimsediği gruplara Referans grupları
    denir.
     Lise son sınıfa başlayan bir öğrencinin, çeşitli reklam
    mesajlarıarasında sadece dersane reklamlarına
    dikkat etmesi algılama sürecinin "Algılamada
    seçicilik" yönü ile ilgilidir.
     Bireyin belli koşullar altında, kendi sahip olduğu huy
    ve özellikleri başka bireylerde görme eğilimini ifade
    eden faktör Yansıtma (Projeksiyon)'dur.
     Algılama sürecinin aşamaları: Duyumsama,
    Yorumlama, Seçme, Organize etme.
     Algılamada seçiciliği etkileyen dışfaktörler: Zıtlık,
    Hareket, Büyüklük, Tekrar, Yoğunluk, Yenilik ve
    benzerlik.
     Özel kalem müdürleri, yönetici sekreterleri gibi
    iletişim şebekesi içinde mesaj akışınıkontrol
    edebilecek konumda olan kişiler Bekçilik iletişim
    rolünü üstlenmişlerdir.
     Bireyler arasıilişki ve iletişimin yapısınıgösteren
    diyagrama Sosyogram denir.
     Biçimsel olmayan iletişim sisteminin başlıca
    özellikleri: Sanılanın aksine mesajların doğruluk
    oranının oldukça yüksek olması. İletişimin
    çoğunlukla sözlü olup, konuşmaya dayanması.
    İletişimin daha hızlıolması. Bu sistemdeki
    kanallarda iletilen mesajlara "söylenti" (veya şayia)
    adıverilmesi.
     Sözel olmayan iletişime ilişkin özellikler: Duruş,
    Mülakat, Bireyler arasıuzaklık, Dışgörünüş
     Genellikle herhangi bir anda bireyin duygusal ve
    zihinsel yapısının etkilenmesinin ve davranışlarının
    değiştirilmesinin amaçlandığı, en az iki kişi arasında
    karşılıklıkonuşma, soru sorma, diyalog kurma
    olarak ifade edilen sözlü iletişim biçimine Görüşme
    denir.
     Organizasyon içinde aynıdüzeydeki yöneticiler veya
    çalışanlar arasında belirli işlerde koordinasyon
    sağlanmasıve ortak amaçlara doğru yürünmesi için
    yapılan iletişim türüne "Yatay iletişim" denir.
     Az sayıda ve birbirleriyle sıkıbir etkileşim içindeki
    üyelerden oluşan grup türü Birincil grup'tur.
    Merkezileşme derecesi ve önderlik tatmininin
    "yüksek", grup tatmininin "az" olduğu, üç kişi ile
    doğrudan haberleşebilen grup iletişim şebekesi Y
    şebekesidir.
     Bir grubun bağlılığınıartıran etkenler: Gruplar
    arasırekabetin olması. Grup için bir dıştehditin
    olması. Az sayıda ve benzer üyelerden oluşması.
    Grup üyeleri arasında serbest bir iletişimin olması.
     Aşırımerkeziyetçiliğin hakim olduğu bir grubun
    karşılaşacağısorunlardan biri "Amirin, işile ilgili
    yanlışkararlar verme ihtimalinin artması"'dir.
     Bir işyerindeki telefon hatlarının sürekli olarak
    parazitli olmasıve kesilmesi, organizasyonlardaki
    iletişim engellerinden "Çevre koşulları"'na örnektir.
     Alıcının, göndericiden gelen mesaja çeşitli tepkiler
    göstermesi ve bu tepkilerin gönderici tarafından
    değerlendirilmesi iletişimi iyileştirme yollarından
    geriye bilgi akışınıaçıklar.
     Talimat ve emirlerin karmaşık olmasıdurumunda
    mesajıfarklıbiçimlerde ve açıklamalıolarak
    tekrarlamak iletişimi iyileştirmede uygun bir yoldur.
     Bir sunuşta, konuşulanların tüm katılımcılar
    tarafından anlaşılmasıiçin uyulmasıgereken
    davranışlardan biri Yabancıdildeki sözcükleri
    kullanmaktan kaçınmaktır.
     Göz teması, sunuşu yapan kişinin, katılımcıların
    tepkilerini, konuya ilgilerini ve yorulup
    yorulmadıklarınıöğrenmesini sağlar.
     Etkin (Aktif) dinleme: Kişinin, anlatılanları
    anlamasa dahi onayladığıbir durumdur. Kişinin,
    duyduklarına daha duyarlıhale gelmesidir. Kişinin,
    daha az tartışmacıve daha destekleyici bir tavır
    sergilemesidir. Kişinin, duygusal ve zihinsel
    ihtiyaçlarınıortaya koyan bir süreçtir.
     Dinleyicinin, dinleme verimini artırmasıiçin
    başvurabileceği yollar: Dinleyicinin nazikçe
    dinlemeyi öğrenmesi. Dinleyicinin vücut dilini
    okumayıöğrenmesi. Dinleyicinin kendini dinlemeyi
    öğrenmesi. Dinleyicinin geriye bilgi akışıvermesi ve
    alması
     Toplantıtürleri: Karar verme, Bilgi sunma, Sorun
    çözme, Tepki ve değerlendirme, Bileşik toplantılar.
     Toplantıyerinin belirlenmesi ve hazırlanmasında
    dikkat edilmesi gereken düzenlemeler: Toplantı
    yerinin gürültüden uzak olması. Toplantıyerinde
    bulunan koltukların ergonomik olması. Toplantı
    yerine telefon bağlantısının yapılmaması. Toplantı
    yerinin akustik açıdan iyi ayarlanması.
     Toplantıgündemi katılımcılara, toplantıdan en az 1
    gün önce ulaşmalıdır.
     Toplantısüresini belirleyen faktörler: Toplantının ne
    zaman ve nerede yapıldığı. Toplantının süresi
    konusunda kişilerin görüşleri. Katılımcısayısı.
    Toplantının amacı.
     Rapor, bir bilgiye sahip olandan o bilgiyi kullanmak
    isteyene doğru işleyen bir iletişimdir. Raporlar,
    dikkatle toplanmışve mantıklıbir biçimde sunulmuş
    bilgileri içerir. Raporların genellikle belirli hedefleri
    ve belirli okuyucularıvardır. Raporlarda yer alan
    bilgiler, belirli bir konu veya olayla ilgilidir.
     Bir işletme, yeni bir işya da yatırıma girişmeden
    önce, bu yatırımın yapılabilirliğini, uygunluğunu ve
    karlılığınıtahmin amacıyla Fizibilite raporunu
    hazırlatabilir.
     Önceden belli olmayan zamanlarda hazırlanıp
    sunulan raporlara İstisnai raporlar denir.
     Algılama süreci safhaları: 1-Nesne 2-Farkına varmak
    3--Tanımak 4-Yorum 5-Tepki
     Algısal hatalar: Basmakalıp yargı, Yansıtma, Algısal
    savunma, Hale etkisi (Yaygınlaştırma eğilimi),
    Beklentiler, Atıfta bulunma.
     Sayıların dizilişinde bir sayının diğerlerinden daha
    fazla tekrar edilmesi algılamada seçiciliği etkiyen dış
    faktörlerden "Tekrar" faktörüne bir örnektir.
     Bireyin çevresindeki kişileri algılaması, belli kişilere
    nitelikler atfetmesi ve diğer insanlarıanlamlandırıp,
    kategorilere koymasıdurumuna Sosyal algılama
    denir.
     Y.Müh. Naim Uygun tarafından hazırlanmıştır.
     Organizasyonların özellikleri: Birden fazla insanın
    arasındaki etkileşimden oluşması. Bir amaca sahip
    olması. Birbiriyle ilişkili alt sistemlerden oluşması.
    Yalnızca önceden belirlenmişbiçimsel bir yapıya
    sahip olması.
     Biçimsel organizasyonlarda mesajın biçimi ve içeriği
    ile ilgili olarak şunlar söylenebilir: Astlar, üstlerine
    "emir" içeren yazılar iletemez. Aylık üretim
    raporunda, üretim faaliyetlerine ilişkin bilgiler yer
    alır. İzin ve emeklilik talepleri yazılıdilekçe
    biçiminde iletilir. Organizasyonun biçimsellik
    derecesi arttiıkça uyulmasıgereken yazılıkurallar da
    artar.
     Aşırıiletişim yükünü gidermek için çözümler: Mesaj
    akışınıkontrol etmek için bir yardımcıçalıştırılması.
    Gönderici ve alıcının mesajda gereksiz ayrıntılara
    yer vermemesi. Mesaj alış-verişinin önem sırasına
    göre düzenlenmesi. Eşitlikçi bir iletişim düzeninin
    oluşturulması.
     Sosyometrik analiz yöntemi Moreno tarafından
    geliştirilmiştir.
     Bir fabrikada ustabaşının üretimde gördüğü bir
    hatayı, kalite kontrol şefine bildirmesi Yukarıya
    doğru biçimsel iletişim kanalına bir örnektir?
     A dan B, C, D ve E ye doğru biçimsel olmayan
    iletişim yolu Dedikodu'dur.
     Seminer, konferanslar, toplantılar, görüşme, TV
    görüşmeleri sözlü iletişim araçlarıdır.
     Sözel olmayan iletişimde bireyler arasıuzaklık 120-
    240 cm arasında ise "Sosyal mesafe" içinde kalınmış
    olunur. 0-45 cm samimi mesafe, 45-120 cm kişisel
    mesafe
     Grup tanımıiçinde yer alanlar: Üye sayısının en az 2
    kişi olması. Üyelerin birbirleriyle etkileşim içinde
    olması. Üyelerin psikolojik olarak birbirlerinin
    farkında olması. Üyelerin kendilerini grubun üyesi
    olarak algılaması.
     C den A'ya, C den B ye, C den D ye , C den E ye
    iletişim modeli Tekerlek'tir.
     Grup içinde bir role ve rol sahibine, gruba sağladığı
    katkının önemine göre verilen değere Statü denir.
     Gruplar arasıiletişim ve işbirliğini iyileştirmek için
    bir yöneticinin yapmasıgereken unsurlar: Grupları
    fiziksel olarak birbirlerine yakın tutmak. Grupların
    görevlerinin mümkün olduğunca basit ve
    amaçlarının açık olmasına dikkat etmek. Gruplar
    arasıiletişim kanallarınıyeterince açık tutmak.
    Organizasyonda grup sayısınımümkün olduğu
    kadar az tutmak.
     Organizasyonlardaki kişisel iletişim engelleri: Ön
    yargılar, Değer yargıları, Stres, Psikolojik durum
     Bir yöneticinin Açıklamalarım hakkında ne
    hissediyorsunuz? Açıklamalarım hakkında ne
    düşünüyorsunuz? Konuşmalarımızla ilgili herhangi
    bir sorun görüyor musunuz? sorularınısorması
    iletişimi iyileştirme yollarından Geriye bilgi akışını
    gerçekleştirmek amacınıtaşır.
     İletişim sürecinde yer alan kişiler Gönderici ve
    alıcıdır.
     Sunuşyapacak bir kişi, kime sunuşyapacağı,
    dinleyicilerin kimler olacağıve katılımcılarla ilgili
    çeşitli bilgiler toplamıştır. Sunuşyapacak bu kişi,
    sunuşa hazırlık safhalarından "Amacın
    belirlenmesi" safhasınıgerçekleştirmiştir.
     Bir sunuşsırasında dinleyicinin kendisini başkasının
    yerine koyarak mesajıdaha iyi anlamaya çalışması
    "Empatik davranma" ile ilgilidir.
     Etkin dinleme: Konuşmacıyırahatlatmak.
    Konuşmacıya dinleme isteğini göstermek. Sabırlı
    olmak. Sinirlere hakim olmak. Konuşmayıkesmek.
    Tartışma ve eleştirilerde sert olmamak.
    Konuşmacılara anlayışgöstermek. İlgi dağıtıcıları
    ortadan kaldırmak.
     Sunuşun yapılmasıesnasında etkin bir konuşma
    tarzıiçin gerekli olanlar: Konuşmacının ses tonu.
    Konuşma esnasında kullanılan sözcükler ve cümle
    yapıları. Konuşmanın dinleyicilerce anlaşılır yapıda
    olması. Konuşmanın hızı.
     Bir organizasyonda sinerjiye ihtiyaç duyulduğunda
    toplantıyapılmasına gerek vardır.
     Çok sayıda fikrin ortaya çıkmasıamacıyla yapılan
    toplantılara Bilgi alış-verişi amacıyla yapılan toplantı
    denir.
     Toplantıyıkimin düzenlediği, kimlerin katılacağı,
    toplantının türü, başlama ve bitişsaati, ele alınacak
    konular gibi bilgileri içeren ve toplantının
    yönetilmesine yardımcıolan yazılıevraka Gündem
    denir.
     Toplantıyöneticisi, toplantısırasında ilgisiz tiplere
    Yaptığıişlere ilişkin sorular sormalıdır, somut
    örnekler vermelidir.
     Önceden belli olmayan zamanlarda hazırlanıp
    sunulan raporlara İstisnai raporlar denir.
     Bilimsel araştırma ve yazım kurallarına göre
    hazırlanan, verilerin analizine dayalıyorumlar
    içeren, genellikle daha uzun olan ve yöneticilere bilgi
    ve yol gösterme işlevine sahip rapor türü Biçimsel
    (formel) rapordur.
     İyi bir rapor yazmayıkolaylaştıran unsurlardan biri
    Amacın belirgin olmasıdır.
     İşletmelerin yeni işve yatırımlara girişmeden önce
    bu konuda hazırlattıklarırapor türü Fizibilite'dir.
     Yüksek Mühendis Naim Uygun tarafından
    hazırlanmıştır.
     

Sayfayı Paylaş