1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Sabit Ücret Soygunu

Konusu 'Hukuk Köşesi' forumundadır ve Mavi Gül tarafından 28 Mayıs 2009 başlatılmıştır.

  1. Mavi Gül
    Avare

    Mavi Gül ѕση_¢ıqℓıк Özel üye

    Katılım:
    3 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    4.647
    Beğenileri:
    375
    Ödül Puanları:
    3.730
    Yer:
    Misafir Sevmez
    Banka:
    677 ÇTL
    Ev ve işyerlerinde kullanılan sabit telefonlardan hiçbir hizmet karşılığı olmaksızın alınan SABİT ÜCRETLER'lerin iptali için gerekli bilgiler


    SABİT ÜCRET NEDİR?
    Karşılığında bir hizmet verilse de verilmese de faturaya her ay eklenen ücrettir.

    SABİT ÜCRET KARŞILIĞINDA BİR HİZMET VERİLMEKTE MİDİR?
    Türk Telekom, her ay aldığı sabit ücret bedelinin “telefonunun görüşmeye hazır halde tutulması ve tüketici ile akdedilen sözleşme gereğince alındığını belirtse de, esas itibariyle Sabit Ücretler karşılığında verilen herhangi bir hizmet söz konusu değildir.

    SABİT ÜCRET NİÇİN ALINAMAZ?
    Sabit telefonlarda sabit ücret 2 nedenle alınmamalıdır:
    1- 4077 sayılı Tüketicinin Korunmasına Hakkında Kanunun 6. maddesi sözleşmelerdeki 'Haksız Şartları' düzenlemektedir. Haksız şart; "Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir."

    2. Hızla değişen ve gelişen teknolojik imkanlar, işletmelere ürün ve hizmetlerini çok çeşitli yöntemlerle sunma imkanı sağlamaktadır. Ticari işletmeler de kullanacakları teknolojiyi ve yatırımlarını, elde edebilecekleri pazar payını hesap ederek fiyat belirlemesine gitmektedirler. Bu tüketiciden alınan aylık sabit ücret yatırımlar karşılığı olarak alınan bir paraya dönüşmektedir ki, şirket de bunu ikrar etmektedir. Abone şirketin ortağı değildir, şirketin yapmış olduğu yatırımlar nedeniyle abonenin para ödemek zorunda bırakılması hukuka uygun bir durum değildir. Aksi halde her işletme, ben size ürün/hizmet satmaya hazır durumda bulunmanın yatırım ve işletme maliyetlerine katlanıyorum, o halde hazır bulundurduğum ürün veya hizmeti satın almasanız da, belirli bir ücreti bana ödemek zorundasınız anlayışıyla hareket edebilir ki, bu da ticaret ve hakkaniyet ilkelerine uygun bir yaklaşım değildir.

    Ayrıca, Danıştay 10. Dairesi 2000/1522 [Karar S1 - S2 - S3] sayılı sabit ücretlerin iptali yönündeki kararıdır. Danıştay iptal kararında; “Yapılan iş ve hizmetler karşılığı belirlenip alınacak ücretlerin dışında, belirlenen tarifede değişiklik yapılmaksızın ilgililerden ayrıca, karşılığında konuşma hakkı da tanınmadan ayrı bir ücret istenilmesine yasal olanak bulunmamaktadır. Bu nedenle TELEFON ABONELERİNDEN AYLIK SABİT ÜCRET ALINMASINA İLİŞKİN BU UYGULAMANIN İPTALİNE” karar verildiğinden alınmamalıdır.



    Ancak yargı tarafından Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri’nin sabit ücretin tüketiciye geri ödenmesine ilişkin vermiş olduğu kararın Türk Telekom lehine iptal edilmesine ilişkin verilmiş bulunan çelişkili kararlar bulunmaktadır.

    BUGÜNKÜ DURUM NEDİR?
    Türk Telekom aldığı sabit ücretler karşılığında 100 kontör görüşme hizmeti vermeyi 1 Mart 2007 tarihinde tek taraflı bir uygulamayla sona erdirmiştir. Bu yüzden Yargıtay'ın kararı ile kanun 6. maddesindeki haksız şartın yeniden oluşmasına neden olunmuştur. 1 Mart 2007 tarihinden bu yana uygulanan sabit ücretler karşılığında her hangi bir hizmet verilmemiş olması nedeniyle iptali ve alınan bedellerin iadesi gerekmektedir. Kanaatimiz bu yöndedir. Fakat yukarıda da belirttiğimiz gibi yargı tarafından verilen kararlarda, şu ana kadar sabit ücretin iadesine ilişkin yaklaşım benimsenmemektedir.

    Öte yandan Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvurarak sabit ücretin iadesine ilişkin karar alan tüketici aleyhine, bu karara karşı Türk Telekom, Tüketici Mahkemesi’nde itiraz etmekte, sonuçta karar iptal edilmekte ve tüketici avukatlık ücreti ve yargı masrafına mahkum edilmektedir.

    Bu gelişmeleri göz önünde tutan Tüketiciler Birliği, yargısal süreçte tüketici lehine gelişmeler olana dek, tüketicilere sabit ücretin iadesi için yargısal başvuru yapıp yapmamaları konusunda bir öneride bulunmamakta, bu konudaki kararı tüketiciye bırakmakta; öte yandan bu konudaki tepkinin örgütlenmesi için tüketicileri Sabit Soyguna Son kampanyasına katılmaya davet etmektedir.

    Ancak sabit ücretler konusunda yargısal girişimde bulunmayı tercih edecek tüketiciler için de kullanabilecekleri dilekçe örneklerini ve izleyecekleri yolu dikkatinize sunuyoruz:

    1- Öncelikle Türk Telekom'a bir ihtarname gönderilmesi gereklidir. İŞTE İHTARNAME ÖRNEĞİ

    2- İhtarnamenin ardından Türk Telekom'dan yanıt gelmesi veya makul süre içinde yanıt gelmemesi halinde Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'ne iadesini talep ettikleri meblağ da belirtilerek başvurulmalıdır:
    a- Bir ilçede ikamet ediliyorsa, Kaymakamlığı'nda yer alan İlçe Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'ne bu DİLEKÇE örneğini verilmelidir
    b- Büyükşehir olmayan bir ilde ikamet ediliyorsa, Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü'nde yer alan İl Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'ne bu DİLEKÇE örneğini verilmelidir.
    c- Bir Büyükşehir Belediyesi olan ilde ikamet ediliyorsa, ikamet edilen merkez ilçenin Kaymakamlığı'nda yer alan İlçe Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'ne bu DİLEKÇE örneğini verilmelidir.

    HAKEM HEYETLERİ ÜCRETLİ Mİ?
    Tüketici hukukunun en temel özelliklerinden biri de ücretsiz olmasıdır. Hakem Heyetleri ücretsiz hizmet veren resmi kurullardır. Hiç bir ad altında para talebinde bulunamazlar.

    HAKEM HEYETLERİNİN KARARLARI KESİN Mİ?
    Hakem Heyeti'nin kararları Tüketici Mahkemeleri'ne 15 gün içerisinde itiraz edilmemesi durumunda kesinleşir ve ilamlı icra takibine konu olur. Bakınız

    HAKEM HEYETLERİNİN DİLEKÇELERİ ALMAMA HAKLARI VAR MIDIR?
    Bazı Hakem Heyetleri evraklarının tüketici dilekçelerini almadığı yahut bu dilekçeler dışında boş forumlar vererek doldurulmasını istedikleri yönünde şikayetler gelmektedir. Bu durum suçtur ve 1,5 yıla kadar hapis gerektirir. Beraberinizde giden bir kişi ile tutanak tutup örnek dilekçeyi savcılığa verilmesi önerilir. Öde yandan dilekçenizi kargo yahut APS ile göndermeniz durumunda zorunlu olarak işleme koyacaklardır.

    HAKEM HEYETLERİNE DİLEKÇE ELDEN Mİ VERİLMELİDİR?
    Hayır. Tüketicilerin şikayet dilekçelerini vermek üzere hakem heyetlerine kadar gitmesi şart değildir. APS vb ispatı kabil yollarla hakem heyetlerine müracaat dilekçelerini gönderebilirler. Hakem heyeti bu dilekçeyi işlem koymak zorundadır. Aksi durumda hapis cezası gerektiren bir suç işlemiş olur.

    HAKEM HEYETİ OLUMSUZ KARAR VEREBİLİR Mİ?
    Elbette verebilir..

    HAKEM HEYETİ OLUMSUZ KARAR VERİRSE…

    Ancak, karara, tebellüğ tarihinden itibaren 15 gün zarfında en yakın Tüketici Mahkemesinde itiraz edilebilir. Bu itirazlar da ücretsizdir

    TÜKETİCİ MAHKEMELERİ ÜCRETLİ MİDİR?
    Davacının tüketici olduğu durumlarda Tüketici Mahkemeleri ücretsizdir. Ancak davayı kaybeden taraf avukatlık ücretine mahkum edilir

    kaynak: Tüketiciler birliği
     

Sayfayı Paylaş