1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Tartışma Nedir – Tartışmanın Özellikleri – Tartışmanın Konusu– Tartışma Nasıl Yapılır

Konusu 'Gerekli Bilgiler' forumundadır ve Suskun tarafından 26 Aralık 2011 başlatılmıştır.

  1. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL
    Bir grubu (veya çoğunluğu) ilgilendiren, daha önceden belirlenen bir konu hakkında farklı düşünceleri olan kişilerin konuyla ilgili görüşlerini açıklamak, konuyu (veya sorunu) çözmek, muhatabın zayıf yönlerini aramak amacıyla bir araya gelerek yaptıkları karşılıklı konuşmaya tartışma denir.

    Tartışma konusu; üzerinde konuşmaya ve araştırma yapmaya değer nitelikte olmalı, kanıtlanmış konular üzerinde ısrar edilmemeli, normal bir ses tonuyla konuşulmalı, saygılı olunmalı, dedikodu etmekten, bağırıp çağırmaktan, konu dışına çıkmaktan ve konuşanın sözünü kesmekten kaçınılmalıdır.

    “Tartışmadan beklenen; gerçeği aramak, gerçeğin aydınlattığı hareket yolunu seçmektir. Söz cambazlıklarının, körü körüne direnmelerin, içten pazarlıklı propagandaların, duygusal çıkmazların gerçekleri kararttığı bir yerde tartışmadan beklenen faydalar derlenemez.

    ...Sakin konuşan, soğukkanlılıkla cevap veren, söylenecek sözü olmadığı zaman susmasını bilen, konuşurken kendine güvenç duyan bir kimse her çeşit konuşmada başarı gösterir. ”

    Tartışmaları bir başkan yönetir. Tartışmada başkanın görevlerini hatırlayarak başkana yardımcı olmakla bir anlamda tartışmanın kurallarına da uyulmuş olunur.

    Tartışmalarda başkanın görevleri:


    1. Konuyu özellikleri ve sınırlarıyla dinleyicilere belirtmek.
    2. Konuşmacıları dinleyicilere tanıtmak.
    3. Tartışmayı başlatmak.
    4. Konuşmacıların konu dışına çıkmalarını engellemek.
    5. Herkese eşit konuşma süresi vermek.
    6. Konuşmacılara yerine göre sorular yöneltmek.
    7. Tarafsız olmak.
    8. Tartışma kurallarına uymayanları uyarmak.
    9. Kısa özetler yaparak konuyu toparlamak.
    10. Tartışmanın sonucunu açıklamak.

    Bir dinleyici grubu önünde yapılan münazara, açık oturum, panel, forum ve bilgi şöleni toplu tartışma çeşitlerindendir.




    Tartışmanın Kuralları Nelerdir?

    1 - Tartışmada konu dışına çıkılmamalıdır.
    2 - Önyargılı olunmamalıdır.
    3 - Verilen zamana uyulmalıdır.
    4 - Diğer konuşmacıların sözü kesilmemelidir.
    5 - Hoşgörülü, nazik olmak, sabırlı davranmak gereklidir.
    6 - Anlam tekrarına düşmemek gerekir.
    7 - Kısır tartışmalardan kaçınmak gerekir.

    Tartışma Nedir ?
    Tartışma iki veya daha fazla kişinin belli bir konuda düşüncelerini sergileme yoluyla fikir alışverişinde bulunmalarıdır.

    Tartışmanın Özellikleri

    Tartışma konusu; üzerinde konuşmaya ve araştırma yapmaya değer nitelikte olmalı, kanıtlanmış konular üzerinde ısrar edilmemeli, normal bir ses tonuyla konuşulmalı, saygılı olunmalı, dedikodu etmekten, bağırıp çağırmaktan, konu dışına çıkmaktan ve konuşanın sözünü kesmekten kaçınılmalıdır.

    “Tartışmadan beklenen; gerçeği aramak, gerçeğin aydınlattığı hareket yolunu seçmektir. Söz cambazlıklarının, körü körüne direnmelerin, içten pazarlıklı propagandaların, duygusal çıkmazların gerçekleri kararttığı bir yerde tartışmadan beklenen faydalar derlenemez.

    ...Sakin konuşan, soğukkanlılıkla cevap veren, söylenecek sözü olmadığı zaman susmasını bilen, konuşurken kendine güvenç duyan bir kimse her çeşit konuşmada başarı gösterir. ”[1]

    Tartışmaları bir başkan yönetir. Tartışmada başkanın görevlerini hatırlayarak başkana yardımcı olmakla bir anlamda tartışmanın kurallarına da uyulmuş olunur.

    Tartışma Yönteminin Aşamaları

    1. Tartışma Probleminin Seçimi:
    Tartışma problemi seçilirken katılımcıların ilgi ve tutumları ile konuyla ilgili ön bilgileri göz önünde bulundurulmalıdır. Konu katılımcılar için ilgi çekici olmalı ve tartışmaya karşı güdülenmelidir. Bunun yanısıra problem cümlesinin açık olması, konuyu tam olarak belirtmesi, konuyu sınırlayabilmesi gerekir. Problem cümlesi soru yada düz cümle olarak ifade edilebilir. Ancak soru cümlesi katılımcıların ilgisini çekmede ve onları araştırma yapmaya teşvik etmede daha etkilidir.

    2. Tartışmayı Yönlendirecek Soruların Belirlenmesi: Tartışma yönteminde eğiticiler katılımcıları sorularla yönlendirmezse tartışmadan elde edilen sonuçlar hedefler doğrultusunda olmayabilir, konu dağılabilir. Bu nedenle eğiticinin tartışmayı yönlendirecek açılış, gelişme ve kapanış bölümüyle ilgili anahtar soruları önceden hazırlaması gerekir.

    3. Araç ve Tekniklerin Belirlenmesi: Tartışma sürecinde bir çok öğretim araç ve tekniklerinden yararlanılabilir. Bu amaçla tartışmadan önce probleme uygun dramatazisyonlar yapılabilir, sergiler ve yakın çevre gezilebilir, yazılı materyaller okunabilir, radyo dinlenebilir ve film izlenebilir. Bu tür etkinlikler katılımcılarda ortak yaşantı oluşmasını sağlar ve tartışmaya katılımı sağlar.

    4. Tartışmanın Yapılacağı Fiziksel Ortamın Düzenlenmesi: Tartışmanın yapılacağı fiziksel ortam ve katılımcı sayısı tartışmanın niteliğini etkiler. Çok kalabalık gruplarda tartışmalar bazı katılımcıların tartışma dışında kalmasını sağlar.Tartışma ortamında sağlıklı iletişim kurulmasında, katılımcıların birbirlerini görmeleri önemli rol oynar. Bu nedenle katılımcıların, daire yada yarım ay biçiminde oturmasının sağlanması gerekir.

    5. Değerlendirme: Tartışma sonunda, tartışma eğitici ya da katılımcılar tarafından değerlendirilmeli ve sonucu özetlenmelidir.


    İnsanlarla iletişim kurarken dikkat etmemiz gereken ilkeler:

    Konuşurken Nelere Dikkat Edilmelidir ?


    1. Karşınızdakini dinlemesini bilin.
    2. Sabırlı olun.
    3. Esnek olun.
    4. Sizi dinleyenlerin anlayacağı sözcükler seçin.
    5. İnsanların gönlünü almaktan korkmayın.
    6. Sinirlerinize hakim olun.
    7. Şaka yapacağınız zaman iyi düşünün.
    8. Sorulara karşılık verin.
    9. Konunuzu iyi bilin
    10. Düşünmeden konuşmayın.
    11. Sürekli dert yanan biri olmayın.
    12. Karşınızdakilerin tepkilerine dikkat edin.
    13. Kaybetme ihtimalini de göz önünde bulundurun.
    14. Gereksiz eleştirilerden kaçının.
    15. Görüşlerinizi başkalarına zorla kabul ettirmeye çalışmayın.
    16. Gürültü yapmayın ancak sesinizi duyurun.
    17. Yüz ifadenizi kontrol edin.
    18. Ayaklarınızı masaların üstüne koymayın.
    19. Biri sizinle konuşurken işinizle meşgul olmayın.
    20. Birisi konuşurken, önünüzdeki kağıtlara çi******meyin.
    21. Birisi konuşurken, başkalarıyla fısıldaşmayın.
    22. Sözü başkalarının ağzından kapmayın.
    23. Duman makinesi olmayın.
    24. Yerinde, duramayan bir olmaktan kaçının.
    25. Aynı sözcükleri dilinize dolamaktan vazgeçin.
    26. İnsanlara ne yapacaklarını öğretmek merakından vazgeçin.
    27. Çift anlamlı sözcüklerden kaçının.
    28. Ne zaman susmak gerektiğini bilin.
    29. Sözünüzü güçlü bir tonla bitirin.
    30. Başkalarını kötülemeyin.
    31. Öğütlediğiniz şeyleri kendiniz de uygulayın.
    32. Yüksekten atmayın.
    33. Herkesin işine burnunuzu sokmayın.
    34. Size akıl danışılmadıkça öğüt vermeyin.
    35. Olduğunuz gibi görünün.
    36. Gereksiz yere zıtlık yaratmayın.
    37. Adil davranın.
    38. Böbürlenmeyin.
    39. Başkalarının canını sıkacak esprilerden kaçının.
    40. İnsanları terslemeyin.

    Telefonla Görüşürken



    41. Telefonda önce kendinizi tanıtın.
    42. Ahizenin içine doğru konuşun.
    43. Karşınızdakinin sözünü kesmeyin.
    44. Arada bir şeyler söyleyerek dinlediğinizi belli edin.
    45. Telefonda konuşurken bir şey yemeyin.

    Mektup Yazarken


    46. Gereksiz şeyler yazmaktan kaçının.
    47. Yazdığınızı hiç değilse bir kez okuyun.
    48. Ağdalı sözcükler kullanmayın.
    49. Kötü haberleri yumuşak dille iletin.
    50. Yazınızı, olumlu, gönül alıcı bir cümleyle tamamlaya çalışın
     

Sayfayı Paylaş