1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Trombon

Konusu 'Müzik' forumundadır ve Çağlayağmur tarafından 30 Mayıs 2012 başlatılmıştır.

  1. Çağlayağmur
    Hoşgörülü

    Çağlayağmur ... Süper Moderatör

    Katılım:
    15 Aralık 2010
    Mesajlar:
    15.093
    Beğenileri:
    4.417
    Ödül Puanları:
    11.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Yer:
    Ankara
    Banka:
    811 ÇTL
    Trombon, üflemeli bir çalgı çeşididir. Fincan biçimli bir ağızlığa dayanan dudakların titreşmesiyle ses çıkarmaktadır. Boru uzunluğunu değiştiren ve "kulis" adı verilen bir sürgüsü vardır. Bu sürgü trombonun farklı notalarda ses çıkarabilmesini sağlar. İlk olarak 15. yüzyılda kullanılmıştır.

    Piston Trombon, kulis yerine trompet gibi 3 adet pistonu olan bir türü daha vardır, ses sınırları kulis trombon ile aynı ve sesinin rengi kulis trombondan biraz farklıdır.

    SÜRGÜLÜ TROMBON

    Yapıldığı ses : Sib - Do
    Uzunluğu : 117 cm.
    Alaşımlı, ağızlıklı soluklu bir çalgıdır.
    Notası kalın seslerde; dördüncü çizgi Fa, ince seslerde; dördüncü çizgi Do açkısı ile yazılır.
    Diyapazona göre duyuluşu, bir büyük dokuzlu aşağıdandır.
    Solo ve eşlik görevi verilir.
    Orkestra ve Armoni Muzikalarında, dört partisi bulunur.
    Ses rengi, gür ve parlaktır.


    Bu çalgıların, yapımı, dizge oluşumu ve tutuş özellikleri, Trombonlar konusunun başında verilen genel bilgilerde belirtildiği gibidir. Pistonlu Trombonlardan genellikle kullanılanları, Tenor ve Bas olanlarıdır. Alto Trombonun notaları; üçüncü çizgi Do, Bas ve Kontrbas Trombonların notaları; dördüncü çizgi Fa açkısı ile yazılır. Soprano, Alto, Tenor ve Bas Trombonlar ile araya gelerek, erkek seslerini oluştururlar. Trombon partileri yazılırken, Trompet ve Kornolar da olduğu gibi uyumsuz aralıklardan kaçınılmalıdır. Beşli ve sekizli; kusurları olmamasına, uyumsuz düzenlerin kendi partilerinde çözülmesine özen gösterilmelidir. Duyulan aralıklar, insan seslerinde olduğu gibi düşünülmelidir. Dar düzenler alınarak, acıklı ve karanlık duygular canlandırılabilir.
    Sürgülü Trombon, sökülüp takılabilen dört çeşit borudan oluşmuştur. Bu borular devingen olup, birbirinin içinde isteğe göre, uzalıp kısalırlar. Böylelikle istenilen sesler elde edilir. Anarmonik sesler aynı yerlerden çıkar. Ses rengi, gür ve parlaktır. FF.. deyilerinde, görkemli bir etki bırakır. P., veya PP., deyilerinde, özellikle çıkartabildiği (kolaylıkla) seslerde verilen ezgilerde, tatlı bir duyuluşu vardır.

    [​IMG]

    Pistonlu Trombonun ses rengi, Sürgülü Trombonla kıyaslanacak olursa, biraz kapalı düşer. Sürgülü Trombonların çalıcılarında, sağlam bir kulak eğitimi olması zorunludur. Yoksa beklenen yararlık sağlanamaz.

    Trombonlar, her çeşit bağlı - bağsız, dilli, diatonik, kromatik, çabuk dizi, ezgisel geçişleri yapabilirse de, çabuk olmayan, uzun sesli ezgiler seçilir. Sürekli olarak, çabuk sesler verilmez. Sürgülü Trombonlar, Glissando (kaydırmalı) olarak, kullanılabilir. Solo olarak başarı ile kullanılabilirler. Ancak, Sürgülü Trombonlarda, çalıcının mutlak iyi olması koşulu vardır. Korno ve Bassonlar yoksa, özellikle uzun seslerde PP., deyisi ile onların yerlerini doldurur. Üçüncü bölüm çalgılara paydaşlık yapar. Düzen (akor) li eşliklerde kullanılır. Gür ve parlak seslerini de, yerinde kullanmak gerekir. Trompet ve Kornetlerin, savaş duygularını canlandıran seslenişlerine, başarıyla eşlik ederler. Kendi bölümü çalgılarla, Bassonlar, Bariton ve Bas Saksofonlar, Saxhorn Bas ve Kontrbaslarla çok iyi birleşir. Kutsal duyguların seslendiricisi olarak başarılıdır. Solo olarak, parlaktır. Solo olarak verilen partilerin, Tenor niteliği taşımasına, özen gösterilmelidir. İkili, üçlü, dörtlü ve beşlilerde yine Tenor partisini çalar. Kahramanlık duyguları, bir sekizli üstten Kornetlerle katlanarak verilebilir. Bestecinin ve beste uyarımlayıcının düşüneceği ve bileceği nokta; bu çalgıların ses özelliklerinden gereği dek yararlanabilmektir. Gereksiz bir eşlik, özellikle Bas çalgılar için, gereksiz kıvrak ve çabuk ezgileri görev vermek, doğru değildir. Bu çalgıların, rengini ve karakterini iyi bilmek, iyi anlamak gerekir.
     

Sayfayı Paylaş