1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Vücudun Demir İhtiyacı Nasıl Karşılanır

Konusu 'Genel Sağlık Bilgileri' forumundadır ve Çağlayağmur tarafından 17 Kasım 2011 başlatılmıştır.

  1. Çağlayağmur
    Hoşgörülü

    Çağlayağmur ... Süper Moderatör

    Katılım:
    15 Aralık 2010
    Mesajlar:
    15.092
    Beğenileri:
    4.415
    Ödül Puanları:
    11.080
    Cinsiyet:
    Bayan
    Yer:
    Ankara
    Banka:
    794 ÇTL
    Demir, kanımızda kırmızı kan hücrelerinin içinde bulunan ve oksijeni taşıyan hemoglobin isimli bir proteinin yapısında bulunur.

    Demir, vücutta üretilemediğinden besinlerle alınması zorunludur.

    Besinlerle alınan demir sindirim sisteminden kana geçtiğinde bazı taşıyıcılar tarafından alınır ve alyuvarların yapım yeri olan kemik iliğine götürülür. İhtiyaç fazlası ise karciğer ve dalakta depolanır.

    Vücuttaki demirin 2/3'si hemoglobin'de, % 15'i ise depo edilmiş olarak karaciğer ve dalakta bulunur. Depo demirine ferritin adı verilir.

    Günlük ihtiyaç besinlerle karşılanamadığında bu depolardan faydalanılır.

    Günlük alım yetersiz olduğunda veya ihtiyaç fazla olduğunda depolar tükenir ve alyuvarların üretimi aksamaya başlar.

    Günlük Demir İhtiyacı :

    7-12 aylık bebeklik döneminde 11 mg/gün,

    1-3 yaş arasında 7 mg/gün,

    19-50 yaş arası erkeklerde 8 mg/gün,

    Kadınlarda 18 mg/gün,

    Gebelikte 27 mg/gün

    Emzirme döneminde 9-100 mg/gün'dür.

    Kadınlarda adetlerle fazla kanama olması veya başka kanamalar nedeniyle (ameliyatlar, kesikler, trafik kazası, hemoroidler) demir kaybı olunca vücut bunu önce depo demirinden karşılamaya çalışır. Depo demiri denen ferritin de azalınca kansızlık oluşmaya başlar.

    Demir depoları, bağırsaktan alınan demir ile düzenlenmektedir

    Demirin Bağırsaklardan Emilimi :

    Sağlıklı bir kişide besinlerle alınan demirin ancak %10-15'i bağırsaklardan emilmektedir. Vücudumuzda demir az ise, bağırsaklardan daha çok demir emilimi olmaktadır. Vücutta demir çoksa bağırsaklardan demir emilimi az olur.

    Besinlerdeki Demir Emilimi :

    Ette bulunan demirin emilimi daha iyi iken sebzelerdeki demirin emilimi daha azdır.

    Et proteinleri ve C vitamini demirin emilimini artırmaktadır. Gıdaların içinde bulunan kalsiyum, çay, pirinç ve bakliyatlar (kuru fasulye, nohut, mercimek gibi) ve soya yağı veya proteini bağırsaklardan demir emilimini azaltırlar.

    Kanınızda ferritin denen demir az ise veya demir yetmezliğine bağlı kansızlık varsa çayı yemekler arasında ve yemekten 1 saat sonra içmelidir.
     

Sayfayı Paylaş