1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Yelken

Konusu 'Diğer Spor Dalları' forumundadır ve Suskun tarafından 14 Ağustos 2011 başlatılmıştır.

  1. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL
    [​IMG]

    Yelken, rüzgâr gücünden yararlanarak geniş yüzey oluşturacak biçimde yan yana dikilen ve teknenin direğine uygun biçimde takılarak onu hareket ettiren kumaş veya şeritlerin tümü.




    Rüzgâr prensibi


    Bernoulli'nin prensibine göre rüzgâr açısının yelkenin yüzeyindeki yüküne bağlı olarak, yelkenin bir tarafında diğerinden daha fazla hava basıncı oluşur. Bu basınç farkı kaldırma gücü yaratarak yelkeni düşük basıncın olduğu tarafa iter. Omurga (veya borda merkezi) yelken üzerindeki bu yanal gücü yelkenlinin yana yatarak ileri doğru hareketine dönüştürür.

    Bernoulli denklemi kullanılarak bulunan basınç farkı, tekneye aktarılan itkinin bir kısmını oluşturmaktadır. Asıl itki, momentumun korunumu sayesinde oluşur. Rüzgâr hareket halindeki hava moleküllerinden oluşmaktadır. Bu moleküller sahip oldukları hız ve kütle sayesinde belli bir momentum ile yelkene çarparlar. Yelkenin önünden giren rüzgâr, arka tarafından çıkarken momentumunun bir kısmını tekneye yelken vasıtasıyla iletir ve hızı yavaşlar. Tekne kendi ağırlığı oranında kazandığı bu momentumu harekete çevirir. Bu hareketin yan bileşenleri salma ile dengelenir, ileri yönlü bileşeni ise teknenin hız kazanmasıyla dengelenir.

    mrüzgar·Vrüz_giren=mtekne·Vtekne+mrüzgar·Vrüz_çıkan


    Yelkenli tekne tarihi


    [​IMG]
    Çeşme, İzmir'de bir yelkenci.(Optimist sınıfı yelkenli)​

    Yelkenli tekne MÖ 2400'lerde Mısırlılar tarafından icat edilmiştir. İlk yelkenin malzemesi papirüstür. Mısırlıların ardından, Polinezyalılar kanolarında rüzgâr teknolojisini kullanmışlardır. Yelkenli tekneler daha sonra Roma, Yunan, Çin, İspanyol, Portekiz, Fransız ve İngilizler tarafından benimsenmiştir. İlk yat yarışları 1660 yılında İngiltere'de organize edilmiş, yarış o zamanın York Dükü ve 2. Charles'ın sahip oldukları yelkenli tekneler arasında geçmiştir. 1749 yılında Galler prensi tarafından ilk yelken trofisi (trophy) düzenlenmiştir. İlk kez 1851 yılında yapılan Hundred Guineas Kupası yarışlarını ABD takımı birincilikle bitirmiştir. Bu kupanın ismi daha sonra America's Cup (Amerika Kupası) olarak değiştirilmiştir. 20. yüzyılda ünlü araştırmacılar ve gezginler (örneğin Slocum, Chichester, Moitessier ve Tabarly) yelken sporunun popülerliğini artırdılar. Bugün yelken hem hobi hem de spor olarak pek çok kişi tarafından benimsenmektedir. Yelken sporu 1896 yılında Olimpiyatlardaki yerini almıştır. Yelken yarışları ve uluslararası müsabakalar Uluslararası Yelken Federasyonu tarafından düzenlenmektedir. Türkiye'de yelkenin özerk örgütü Türkiye Yelken Federasyonu'dur (TYF) ve merkezi İngiltere'de bulunan ISAF'a (İnternational Sailing Asosation Federation) bağlı olarak çalışır.
    [​IMG]
    A: Köre kalmış bir tekne,
    B: Orsa,
    C: Apaz,
    D: Geniş apaz,
    E: Pupa

    Seyir şekilleri

    Seyir şekilleri, teknenin başından kıçına doğru geçtiği varsayılan doğrunun rüzgar vektörüyle yaptığı açı ile belirlenir:

    Orsa: Teknenin rüzgara doğru en küçük açıyla gittiği seyirdir.
    Dar Apaz: Orsa ile apaz arasındaki seyirlere denir.
    Apaz: Teknenin rüzgarı yandan aldığı ve açının 90 derece olduğu seyirdir.
    Geniş Apaz: Apaz ile pupa arasındaki seyirlere denir.
    Pupa: Teknenin rüzgarı arkadan aldığı ve açının 180 dereceye vardığı seyirdir.

    Yelken Yarışları

    Yelken yarışları üç ayrı kategoride toplanmaktadır.
    1 – Regatta olimpik yarışları
    2 – Okyanus yarışları
    3 – Maç (ya da kafa kafaya yarış)


    Yarışma kuralları tüm yelkenli tekne kategorilerinde aynı şekilde uygulanır. Yarışmalara erkekler ve kadınlar (özel yarışlar dışında) katılabilirler.

    Yarışmaların olimpik seyri üçgen şeklindedir ve seyir denize atılan şamandıralar ile belirlenir. Yarışmanın yönü rüzgârın estiği yöne göre belirlenir. Yarışma mesafesi yarışılan yelkenli tekne kategorisine göre değişir.

    Olimpik yelken yarışları


    Yelkenli tekne sınıflarından Finn, 470, 49er, Laser ve Laser Radial; yat sınıflarından Star ve Elliott 6m; sörf sınıflarından Niel Pryde RS-X olimpiyatlarda yarışları yapılan sınıflardır.
    [​IMG]
    San Francisco, ABD'de SAP 505 (505 adı 5-oh-5, yani 5.05 m. olan yelkenli uzunluklarını ifade eder) Dünya Kupası öncesi iki direkli (schooner) yelkenler yarış öncesi hazırlanmakta. Sol tarafta Golden Gate Köprüsü, sağ tarafta ise Alcatraz Adası yer almaktadır.



    Yelken kısımları
    [​IMG]
    Dört köşeli yelkenin yakaları:

    1)Bumba yakası
    2)Direk yakası
    3)Güngörmez yakası
    4)Gönder yakası
    Direk
    Gurçata
    Matafiyon
    Açavela Gönderi
    Alt Yaka
    Ön Yaka
    Üst Yaka
    Arka Yaka
    Bağlantı Köşesi
    Mandar Köşesi
    Pik Köşesi
    Iskota Köşesi
    Dikiş
    Çıta Cebi
    Çıta
    ISAF Kodu
    Sicil Numarası
    Bumba Çekeri
    Koç Boynuzu ya da Kıstırmaç
    Bumba
    Bumba Ayı

    [/COLOR]
     

Sayfayı Paylaş