1. * 5651 Sayılı Kanun'a göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur.
    * Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan şekilde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahiplerinin İLETİŞİM bölümünden bize ulaşmaları durumunda ilgili şikayet incelenip gereği 1 (bir) hafta içinde gereği yapılacaktır.
    E-posta adresimiz

Zihinsel öğrenme yetersizliği nedir ?

Konusu 'Genel Sağlık Bilgileri' forumundadır ve Suskun tarafından 1 Şubat 2010 başlatılmıştır.

  1. Suskun

    Suskun V.I.P V.I.P

    Katılım:
    16 Mart 2009
    Mesajlar:
    23.242
    Beğenileri:
    276
    Ödül Puanları:
    6.230
    Yer:
    Türkiye
    Banka:
    2.052 ÇTL
    Zihinsel öğrenme yetersizliği

    Zihinsel öğrenme yetersizliği, zihinsel gelişim yetensizliğinden dolayı, bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumudurZihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların zihinsel işlevleri ve sosyal davranışları yaşıtlarına göre geri ve yetersiz olur (geç ve güç öğrenirler, sınıf veya toplum içindeki kurallara uymakta zorlanabilirler) Sosyal davranışlar dediğimizde, çocuğun yaşına ve yaşadığı çevreye uygun davranışlar göstermesini ifade etmekteyiz Bu davranışlar çocuğun içinde bulunduğu gelişimsel döneme ve içinde yaşadığı topluma bağlı olarak değişmektedir
    Zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocuklar problemlerinin ağırlığına göre hafif, orta ve ağır düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olmak üzere gruplanabilir Gruplama çocuğun gereksinimlerinin belirlenmesi, bu gereksinimleri en iyi ve uygun şekilde karşılayacak eğitim programlarının hazırlanması ve çocuk için en uygun eğitim ortamının bulunması amaçlarıyla yapılmaktadır

    A) Hafif Düzeyde Öğrenme Yetersizliği:
    Bireyin, temel okuma-yazma ve sayma becerilerini kazanmasında ortaya çıkan gecikme durumudur

    B)Orta Düzeyde Zihinsel Öğrenme Yetersizliği:

    Bireyin, gecikmeli bir konuşma ve dil gelişimi, sosyal, duygusal veya davranış problemleri ile temel okuma-yazma ve sayma becerilerini kazanmasında ortaya çıkan gecikme durumudur

    C)Ağır Düzeyde Zihinsel Öğrenme Yetersizliği:

    Bireyin, ciddi biçimde konuşma ve dil gelişimi güçlüğü, sosyal, duygusal veya davranış problemleri ile temel öz bakım becerilerini öğrenmesinde ortaya çıkan gecikme durumunu ifade eder

    Hafif ve orta düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların bir çoğu zihinsel ve fiziksel gelişimleri açısından yaşıtlarından önemli bir farklılık göstermediği için genellikle okula başlayana kadar bu çocuklardaki gelişim geriliklerinin pek arkına varılmaz Okula başladıklarında, özellikle akademik çalışmalarda karşılaştıkları güçlükler sonucunda gerilikleri ortaya çıkar
    Ağır düzeyde öğrenme yetersizliği olan çocuklar ise daha önce fark edilebilirler
    Erken tanı ve erken eğitim ile bu çocukların bulundukların noktadan çok daha ileri bir yere gelebildikleri, başarılı olabildikleri görülebilmektedir



    Belirtileri Nelerdir?



    Zihinsel öğrenme yetersizliğinin nedenlerini bulmak ve belirlemek son derece güçtür Pek çok nedenden kaynaklanıyor olabilir Bir gruplama yapacak olursak, zihinsel öğrenme yetersizliğinin nedenlerini Kalıtımsal , Organik ve Çevresel nedenler olarak üç grupta toplayabiliz
    Kalıtımsal Nedenler: Eğer ailede kalıtsal bir rahatsızlık veya hastalık var ise bunlar hastalıklı genler yolu ile çocuklara geçmektedir Özellikle akraba evliliklerinde bu risk daha yüksek olmaktadır
    Mongolizm (down sendromu), Fenilketanuri, Hidrosefallik ve Mikrosefallik örnek olarak verilebilir
    Organik Faktörler: Kalıtsal olmayan ancak doğum öncesi, doğum sırasında ve doğum sonrasında meydana gelebilecek faktörlerdir Bu faktörler şöyle sıralanabilir:

    * Vücut biyokimyasındaki ve metobolizmasındaki bozukluklar (annenin herhangi bir rahatsızlığının olup olmadığı, mesela annenin şeker hastalığı olabilir)
    * Annenin gebeliği sırasında ortaya çıkan sorunlar:örneğin; alınan çeşitli ilaçlar, zararlı maddeler alkol, sigara, uyuşturucu gibi Ayrıca hamilelik döneminde; annenin geçirdiği bulaşıcı hastalıklar, kazalar ve zehirlenmeler,röntgen çektirme, kromozon bozuklukları, beslenme yetersizlikleri, kan uyuşmazlığı zihinsel gelişme geriliğine yol açabilen en önemli nedenlerdir
    * Doğum sırasında bebeğin oksijensiz kalması, zor doğum nedeniyle kullanılan bazı araçların (forseps, vakum vb) bebeğe zarar vermesi, erken veya geç doğum gibi nedenlerde zihinsel öğrenme yetersizliğine yol açabilmektedirBu yüzden doğumun ehliyetli kişiler tarafından yaptırılması önem arzetmektedir
    * Doğum sonrasında ise çocuğun geçirdiği bulaşıcı ve ateşli hastalıklar (rubella, kızamık, menejit, su çiçeği, çocuk felci, frengi vb), kazalar (düşme,çarpma vb), travmalar (kafaya alınan darbeler), zehirlenmeler, çocuğun beyin gelişimini etkileyecek yapısal bozukluklar ve hormonal düzensizlikler zihinsel gelişme geriliğine yol açabilen en önemli nedenler arasındadır
    Bu arada yeri gelmişken ifade etmekte yarar var; bildiğimiz gibi modern tıp sayesinde gebelikte anne karnındaki bebek ultrason yöntemiyle yakından takip edilebiliyor, normal olmayan gelişim bozukluğu tespit edilebiliyorAyrıca gebelikte üçlü tarama testleri ve 11-14 testleriyle çocukta zihinsel bir gelişme geriliği olup olmadığı tespit edilebiliyor Gerektiğinde amniosentez yöntemi ileri bir test olarak kullanılabiliyor Tüm bu yöntemler sonucunda normal dışı gelişim gösteren bebekler tespit edilebiliyor ve gerektiğinde gebelik sonlandırılabiliyor
    Sosyo Ekonomik, Kültürel ve Çevresel Nedenler:
    Yetersiz beslenme, çevresel uyarıcıların yokluğu, sosyal ve ekonomik şartların uygun olmaması çocuğun gelişimini olumsuz yönde etkileyebilmekte ve zeka geriliklerine neden olabilmektedir Çocuğun zihinsel becerileri yeterli ve yaşıtlarına uygun olsa bile yetersiz beslenme, ev ortamının uygun olmaması, uyarıcı eksikliği, oynaması ve çevreyi keşfetmesi için çocuğa gerekli fırsatların sağlanmaması gibi durumlar çocuğun hafif derecede zihinsel özürlü olmasına yol açabilir
    Bunların önüne geçmek için yapılması gerekenler ise; yeterli olgunluğa erişmeden evlenmemek, akraba evliliklerinin önüne geçmek, doğru zamanda çocuk sahibi olmak, hazır olmadan çocuk sahibi olmamak ve hamilelik sırasında mutlaka doktor kontrolünde olmak, bebeğinizin aşıları düzenli yaptırmak diye sıralayabiliriz



    Nasıl Tanı Konur?



    Zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocuklar da normal yaşıtları gibi temelde aynı psikolojik, fizyolojik, sosyal, duygusal gereksinimlere sahiptirler Kendi aralarında da bireysel farklılıklar gösterirler
    Zihinsel özürlü çocukların en temel/belirgin özelliği olarak gelişim hızlarının yaşıtlarından yavaş olmasını söyleyebiliriz Bu gecikme gelişimin tüm alanları için geçerlidir Bir bebeğin zihinsel özürlü olduğunu söylüyorsak, bu bebeğin yuvarlanma, emekleme, yürüme ve konuşmaya başlama gibi gelişim alanlarında yaşıtlarını geriden takip ettiğini ifade ediyoruz demektir Genel olarak bu çocukların özelliklerini şöyle sıralayabiliriz
    * öğrenmede yavaşlık,
    * dikkat dağınıklığı,
    * konuşma bozukluğu ve gecikmiş konuşma,
    * duyu-motor problemleri,
    * günlük yaºama iliºkin becerilerde yetersizlik (hafif derecede zihinsel özürlülerde bu yetersizlik daha az düzeydedir)
    * sosyal becerilerde yetersizlik (hafif derecede zihinsel özürlülerde bu yetersizlik daha az düzeydedir)
    Bu özellikler genel olarak tüm zihinsel özürlü çocuklarda görülmekte ancak bu becerilerdeki başarısı,yeterliliği zihinsel özürün derecesine göre değişmektedirÖrneğin hafif derecede zihinsel özürlü bir çocuk sosyal gelişimi ve günlük yaşam becerilerinde yeterli bir çocuktur Temel probleminin öğrenme ve dikkat dağınıklığı ile ilgili olduğu kabul edilmektedirOrta/ağır derecede zihinsel özürlü çocuk ise bu alanların tümünde birden yetersizlik gösteren, destek gereksinimi olan çocuktur
    Öğrenme Özellikleri:
    Bu çocuklar da pek çok beceriyi normal yaşıtları gibi öğrenirler Ancak öğrenmeleri daha yavaş ve güç olur Zihinsel yetersizlikleri arttıkça öğrenme yavaşlar ve zorlaşır Bu çocukların dikkatlerini bir konu üzerinde toplamada ve bir işi sonuna kadar sürdürmede güçlükleri vardır
    Hafif derecede zihinsel yetersizliği olan çocuklar öz-bakım becerilerini (yeme-içme, giyinip-soyunma, tuvalet, vb) okuma-yazma, matematik gibi okul ile ilgili temel becerileri kazanabilirler Uygun iş eğitimi aldıklarında yetişkinlik döneminde uzmanlık gerektirmeyen, basit işlerde çalışabilir En az destekle ya da desteğe gereksinim duymadan yaşamlarını sürdürebilirler
    Orta/ağır derecede zihinsel yetersizliği olan çocuklar öz-bakım becerilerini kazanabilirler Çoğunluğu okuma-yazma ve aritmetik becerileri ancak, sık karşılaştıkları bazı sözcükleri, işaretleri ve sayıları tanıyabilirler Bu çocuklar çok basit bazı iş becerilerini öğrenebilir, örneğin paketleme, etiket yapıştırma gibi mekanik işleri yapabilirler Yaşamlarını sürdürmede daha çok yetişkin desteğine ihtiyaç duyarlar Zihinsel yetersizliğin derecesinin artmasıyla çocukların yeme-içme, giyinip, soyunma tuvalet gereksinimini giderme gibi temel becerileri kazanmada zorlandıkları gözlenir Buna paralel olarak diğer kişilere bağımlılıkları artar

    Konuşma Özellikleri:
    Bu çocukların dil ve konuşma gelişimleri normal yaşıtlarınınkine benzer aşamaları izler Konuşmayı normal çocuklar gibi öğrenirler, ancak zihinsel yetersizliğe bağlı olarak konuşmaları daha geç gelişmekte ve daha fazla konuşma bozukluğu göstermektedirler Zihinsel yetersizlik arttıkça dil ve konuşma problemleride artmaktadır
    Hafif derecede zihinsel yetersizliği olan çocuklar normal yaşıtlarına göre daha geç konuşmaya başlarlar Sözcüklerde bazı sesleri atlama, bazı sesleri ekleme veya sesleri yanlış söyleme gibi konuşma bozuklukları görülür Sınırlı sözcük ve cümlelerle de olsa çevresindekilerle konuşarak iletiºim kurabilirler
    Orta/ağır derecede zihinsel yetersizliği olan çocuklar konuşma problemlerine ek olarak çok daha sınırlı sözcük ve cümlelerle duygu,düşünce ve isteklerini ifade edebilirler Konuşmanın çok sınırlı ya da hiç olmadığı durumlarda isteklerini ifade etmek için sesler yada işaretler kullanabilirler

    Sosyal Duygusal Özellikleri:


    Zihinsel yetersizliği olan çocuklar normal yaşıtlarına göre daha fazla sosyal ve duygusal problemler göstermektedirler Bu çocukların zihinsel gelişimlerinin geri olması nedeniyle sosyal becerilerindeki yetersizlikleri ve diğer insanların onlara yönelik olumsuz tavırları, bu duruma neden olan temel etkenlerdir
    Yaşıtlarından kabul gördüklerinde hafif derecede zihinsel yetersizliğe sahip çocuklar onlarla bir arada olup, kolayca anlaşabilirler Yapabileceklerinden daha zor görevler vermek, onların gereksiz yere başarısızlık duyguları yaşamalarına neden olur Diğer taraftan yapabileceklerinden daha basit görevler vermek ise onların kolayca sıkılmalarına yol açabilir Bu çocukların başarılı oldukları konularda, çeşitli oyunlarda normal arkadaşlarıyla bir araya gelmeleri, yapamadıklarından çok, yapabildiklerinin vurgulanması, başarabilecekleri işlerde onlara fırsat verilmesi duygusal açıdan kendilerine daha çok güvenmeleri yönünden önemlidir
    Orta/ağır derecede zihinsel yetersizliği olanlar ise normal yaşıtlarından gerek zihinsel, gerek fiziksel ve gerekse sosyal yönden epeyce farklı olduklarından, yaşıtlarıyla kaynaşmaları daha güç olmaktadır Diğer gelişim özelliklerinde olduğu gibi sosyal beceriler de zihinsel yetersizliğin derecesine bağlı olarak değişecek, en alt grupta olan çocukların bu becerileri de çok sınırlı olacaktır

    Fiziksel Özellikleri
    Zihinsel yetersizliği olan çocukların fiziksel görünümleri ve sağlık durumları, özürün derecesine göre değişmektedir Hafif derecede zihinsel yetersizliği olan çocukların görünüş ve motor becerileri genelde normal yaşıtlarından farklı değildir
    Orta/ağır derecede zihinsel yetersizliği olan çocuklarda is edurum biraz farklı olabilir Down-Sendromlu çocuklarda ortak fiziksel özellikler mevcuttur Kulak, baş, göz, parmak yapısı ve kasların zayıflığı gibi ayırıcı özellikler bulunur Bu gruptaki çocukların çoğunda koordinasyon, denge problemleri ve ince-el becerilerini gerektiren işleri yapmada güçlükleri vardır Yarısına yakınında ise beyin hasarı olmasından ötürü işitme, görme ve fiziksel durumlarında bozukluk gözlenebilir Bu özürlerin ağırlık derecesine göre fiziksel işlevlerini yerine getirmelerinde yapılacak yardım farklılık gösterir



    Tedavi Yöntemleri Nelerdir?


    :Aile bireyleri açısından
    -Her şeyden önce çocuğunuzu kabul edin,
    -Anne baba olarak birbirinizi suçlamayın,suçlu da aramayın
    -Çocuğunuzun gelişimi için gerekli olan ilgi ve şefkati ona sürekli gösterin
    -Çocuğunuzu aileye verilmiş bir ceza olarak görmeyin, çocuğunuzu suçlamayın
    -Çocuğunuzdan utanç duymayın
    -Çocuğunuzun kişisel temizliğine önem verin
    -Çocuğunuzu aşırı derecede korumayınUnutmayın ki siz her zaman çocuğunuzun yanında olamayabilirsiniz
    -Çocuğunuza acıyarak yaklaşmayın
    -Çocuğunuzun kendine güvenmesini sağlayın
    -Çocuğunuzun sosyal,duygusal,kültürel gereksinimlerini karşılamasını sağlayın
    -Çocuğunuzdan onun kapasitesinin üstündeki becerileri gerçekleştirmesini beklemeyin
    -Çocuğunuzu başkalarıyla kıyaslamayın
    -Sabırlı olmaya çalışın
    -Başarılı olduğu her konuda onu ödüllendirin(Çocuğunuzu her zaman maddi ödüllerle değil,sözel ödüllerde çocuklar için çok değerlidir)
    -Çocuğunuza öğreteceğiniz her şeyi tekrarlara dayandırarak alışkanlık haline getirmeye çalışın
    -Öğreteceğiniz iş ya da konuyu parça parça tekrarlar ile öğretmeye çalışın
    -Öğrettiklerinizi sık sık tekrarlayın

    Zihinsel Öğrenme Yetersizliği Olan Çocuklar Neler Yapılabilir?
    -Öğretmen açısından
    -Çocuğa başarabileceği görevler verilmeli,
    -Doğru yanıtlayabileceği sorular sorulmalı,
    -Gerektiğinde görevi yerine getirmesine yardım edilmeli(ipuçları,soru tekrarlama)
    -Çocuk başarısız olduğu noktada bırakılmamalı;yardımlar çocuk başarılı olana dek sürdürülmeli
    -Çocuk verdiği yanıtın doğru olup olmadığını bilmeli,
    -Doğru yanıtlar anında pekiştirilmeli,
    -Çocuğun yeterlilik düzeyi belirlenmeli ve verilecek görevlerin onun düzeyine uygun olması sağlanmalı,
    -Çocuğun gelişiminde iniş çıkışlar görülebilir dolayısıyla yeterlilik düzeylerin sık sık değerlendirilmesi yararlı olacaktır
    -Öğretilecek konu ya da küçük parçalara bölünmeli,
    -Kolaydan zora doğru basamaklandırır,
    -Öğretilen bilgiler belirli aralıklarla tekrar edilmeli
    -Çocuklara bir kerede birden fazla kavram öğretmeme,
    -Çocuğun derse aktif katılımını sağlama öğrenme açısından önemlidirBu yöndeki davranışları cesaretlendirilmeli ve pekiştirilmelidir,
    -Çocuğun öğrendiği bir beceriyi farklı ortamlarda uygulamasına fırsat tanınmalıdır,
    -Öğretmen aileyle işbirliği içinde olmalıdır,
    -Öğretmenin öğrencilerin geçmiş yaşantıları hakkında bilgi sahibi olması,
    -Öğretmen dersi işlerken çocuğun birden fazla duyu organına hitabedecek öğretim yöntem ve materyali kullanmalıdır,
    -Öğretmen ders işlerken sade ve anlaşılır ifadelere yer vermelidir,
    -Öğretmen çocuklara somut örnekler vermelidir,

    ZİHİNSEL ENGELİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YARDIM TİPLERİ

    1-Fiziksel yardım
    Öğretim esnasında öğretmenin öğreteceği beceriyi direkt ya da kısmi yardımla müdahale ederek yapmasını sağlaması durumudur
    ÖRN:Yazı yazma esnasında çocuğun elini tutup yazılması istenen harfi birlikte yazmak

    2-Sözel yardım
    Öğretim esnasında çocuğa konuşarak yapması gereken beceriyle ilgili olarak yönergelerin verilmesi durumudurÇocuğun anlayabileceği düzeyde cümle kurmaya özen göstermek gerekmektedir
    ÖRN:Elimi tut ayağının birini kaldır

    3-Model olma
    Çocuğun yapmakta zorladığı davranış ya da beceriyi öğretmenin kendisinin yapması ve öğrencinin dikkatlice izlemesini sağlaması durumudur
    ÖRN:Siz yavaş yavaş çocuğun önünde elektrik süpürgesini kullanın

    ZİHİNSEL ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN PEKİŞTİREÇ TÜRLERİ

    Pekiştireç Belirleme Listesi
    Yiyecek ödülleri Oyun ödülleri Sosyal ödül Etkinlik ödülleri
    Çikolata Yakalamacılık Öpme Müzik dinleme
    Şeker Evcilik oyunu Sarılma Kitap okuma
    Bisküvi Saklambaç oyunu Sözel ifadeler Resim yapma
    Çiklet Futbol Dokunma Dans etme
    Tatlı Kulaktan kulağa
    Meyve
    Kraker
    Oyuncak ve ya okul malzemesi de ödül olarak verilebilir

    Özel eğitime muhtaç çocuklara eğitim uygulama ve iş eğitimi merkezinde,özel eğitim sınıflarına,bunlar sağlanamadığı takdirde bulunduğu sınıfında kaynaştırma yoluyla eğitim verilmektedir

    Ayrıca,devletin sağladığı bu imkanlar dışında özel rehabilitasyon merkezleri ve okullarında da eğitim verilmektedir
     

Sayfayı Paylaş